Portreplikator/dockningsstation i Linux?

Permalänk
Medlem

Portreplikator/dockningsstation i Linux?

Är eventuellt på väg att skaffa en portreplikator/dockningsstation till min Thinkpad R40 som kör Ubuntu, men läste precis under "software requirements" på en sida att den inte stödjer linux? Vad finns det egentligen att stödja? Är det inte bara en rent mekanisk omkoppling av portar, eller finns det något som har med mjukvara att göra där också?

Kort sagt: Vågar jag köpa en utan att tvingas krypa tillbaka till Windows?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Kör själv en IBM UltraBase X4 till min ThinkPad X40, alla portar fungerar. Dock står det lite varstans att "hotdock" ej fungerar nåt vidare bra. (Har inte "vågat" prova att docka i drift med Debian + linux-2.6.18..)

Så jag tror det kommer att fungera bra med dockningen till din ThinkPad R40, om du orkar stänga av datorn innan du sätter i och tar ur den dvs.

Vilken docknings lösning är det du funderar på att skaffa? Borde gå att gräva fram info om någon testat just den till sammans med R40+linux.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag kollar på IBM/Lenovos billigaste lösning, deras Port Replicator II (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307511), fast inte från komplett utan från Ebay. Jag har googlat rejält, men inte hittat någon som verkligen provat. De som ställer samma frågor som jag får antingen inga, eller åtminstone inga givande svar. Dock såg jag att ThinkWiki åtminstone listade Port Replicator II, men de skrev inget om hur den fungerar med Linux..

Men om jag inte hittar något som säger specifikt att det inte fungerar alls, så tror jag att jag bjuder lite ändå. Borde gå att sälja vidare om det visade sig inte funka.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag har själv en IBM T42 med Port Replicator II och har inga beskymmer med min Gentoo-installation på denna. Portarna på portreplicator:n är direktkopplade precis som skarvsladdar. Det är vällan samma Port Replicator II:a för R40 Thinkpad:arna?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Pitr-: Japp, det är det!

Nu kom det iofs eventuellt upp något annat som skulle lösa utrymmesproblemen på skrivbordet, men det är ju bra att ha det i åtanke att det funkar!

Tusen tack Pitr-!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G