Permalänk

Vilket håll ska fläktarna blåsa?

Jag har ett chassi med två st 80 mm fläktplatser där bak.
Dock utan fläktar och nu undrar jag om jag ska sätta fläktarna så de blåser in eller ut? Har en fläkt som sitter nere på framsidan som blåser in mot hårddiskarna och sen en vanlig cpu-fläkt.

(hoppas ni förstår hur jag menar)

Vilka fläktar rekommenderas??
Ska vara så tysta som möjligt men ändå blåsa så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem

Re: Vilket håll ska fläktarna blåsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepyZZZ
Jag har ett chassi med två st 80 mm fläktplatser där bak.
Dock utan fläktar och nu undrar jag om jag ska sätta fläktarna så de blåser in eller ut? Har en fläkt som sitter nere på framsidan som blåser in mot hårddiskarna och sen en vanlig cpu-fläkt.

(hoppas ni förstår hur jag menar)

Tycker absolut att dom skall blåsa ut, så all varmluft går ut ur lådan.

Visa signatur

Dator älskare,och Kylnings tokig :)
Pryllll lover

Permalänk
Medlem

Insug i front Utblås i bak..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk

Re: Vilket håll ska fläktarna blåsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepyZZZ
Jag har ett chassi med två st 80 mm fläktplatser där bak.
Dock utan fläktar och nu undrar jag om jag ska sätta fläktarna så de blåser in eller ut? Har en fläkt som sitter nere på framsidan som blåser in mot hårddiskarna och sen en vanlig cpu-fläkt.

(hoppas ni förstår hur jag menar)

Vilka fläktar rekommenderas??
Ska vara så tysta som möjligt men ändå blåsa så mycket som möjligt

Fram in bak ut eftersom den blåser ju bort värmen från hårdiskarna bort till graffet och NB hehe så bak ut då

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Ok tackar för alla svar

Permalänk
Medlem

Är det normalt att en 120mm snurrar i max 1400rpm. medans min 80m snurrar i 3400rpm. Fläkten kostade mig 200kr så jag måste veta om den inte matas med 12v elelr nått

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Är det normalt att en 120mm snurrar i max 1400rpm. medans min 80m snurrar i 3400rpm. Fläkten kostade mig 200kr så jag måste veta om den inte matas med 12v elelr nått

Låter helt normalt eftersom den är större och flyttar mer luft.

Permalänk
Medlem

2x80mm ?
Zalmans fläktar är ganska bra imho
Använder själv såna, 20db med motståndet på :>

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

tjosan alla, jag har likadant, tar i luften via en 120mm i fronten som blåser på mina diskar, sedan ut därbak med 2 80mm, men har tänkt mig att sätta 1 120mm å en 80mm i sidan, men jag vet inte vilket håll dom ska blåsa, 80mm är precis utanför cpu å 120mm kommer komma precis utanför graffet, har funderat på om man ska låta dom blåsa in i lådan, så dom hjälper till att kyla. tacksam för all hjälp jag får.

Permalänk
Medlem

Görald...

En fläkt i sidan ska helst blåsa ut den också. Såvida den inte sitter precis så den kan kyla ditt grafikkort så kan de vara en bra idé att låta den blåsa in på det. Dock lär det åt vilket håll du nu tycker är bäst inte hjälpa på CPU tempen...

Kanske låta en blåsa in och en ut?
Du får nog mäta tempen och testa helt enkelt, du spar nog 1/2 grader men du får ju mer oväsen. Tycker du har fläktar så de räcker...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

okej, jag tackar för svaret, kanske nöjer mig med en 120mm i fronten som blåser in å 2 80mm där bak som blåser ut. kan lägga pengarna på annan kylning å så till graffe å cpu är nog smartast