Permalänk

frågor om vista

funderar på att skaffa windows vista snart och jag har några frågor om det

kan jag ha både XP och vista på samma hdd?

blir det sämre/bättre prestanda i spel?

kan man ha samma drivrutiner till grafikkort, moderkort, cpu, ljud som man har nu? om inte vilka ska man ha?

fungerar alla program man har nu i vista som norton internet security mm?

kommer jag få välja vilket OS jag vill starta (XP eller vista) ?

kan man spela dom spel man har i xp i vista eller måste man byta OS då?(så man inte behöver installera dom i vista med)?

kommer det bli t.ex. två "program" och "windows"?

kan man ta bort vista om man inte vill ha det mera utan att några saker försvinner?

mina saker i datorn

CPU: amd athlon 64 3800+ (2650 MHz)
moderkort: MSI K8N Neo4 series
grafikkort: radeon x850xt pe
ljudkort: sound blaster audigy se

tackar för svar!

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem

Re: frågor om vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nille_312
funderar på att skaffa windows vista snart och jag har några frågor om det

kan jag ha både XP och vista på samma hdd?

Kanske, men de rekommenderas inte. Lägg dem på var sin partition.

Citat:

blir det sämre/bättre prestanda i spel?

Till en början så kommer spelprestandan vara något sämre men den kliv bättre när nyare drivrutiner släpps eftersom. Kommer antaligen bli något bättre än xp om inte marginellt.

Citat:

kan man ha samma drivrutiner till grafikkort, moderkort, cpu, ljud som man har nu? om inte vilka ska man ha?

Man får installera drivrutiner gjorda för Vista.

Citat:

fungerar alla program man har nu i vista som norton internet security mm?

Inte alla men de kommer säkerligen patchas så att de funkar. Hur de ligger till med Norton vet jag inte.

Citat:

kommer jag få välja vilket OS jag vill starta (XP eller vista) ?

Ja

Citat:

kan man spela dom spel man har i xp i vista eller måste man byta OS då?(så man inte behöver installera dom i vista med)?

Du får installera dem på bägge operativsystemen.

Citat:

kommer det bli t.ex. två "program" och "windows"?

Om man lägger dem på olika partitioner. Ja.

Citat:

kan man ta bort vista om man inte vill ha det mera utan att några saker försvinner?

Lite osäker men de ska gå. Kanske bara går att ta bort mappen men är lite osäker.

Citat:

mina saker i datorn

CPU: amd athlon 64 3800+ (2650 MHz)
moderkort: MSI K8N Neo4 series
grafikkort: radeon x850xt pe
ljudkort: sound blaster audigy se

tackar för svar!

Permalänk

ok tack bara en fråga hur stort är vista/hur mycker plats tar det

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nille_312
ok tack bara en fråga hur stort är vista/hur mycker plats tar det

på morsans burk med Vista (dock uppgraderat från XP) tar windows-katalogen ca 8.1Gb

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

går det dela upp en hdd så att man kan ha det på samma utan problem om det inte går med 2 partitioner på samma

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nille_312
går det dela upp en hdd så att man kan ha det på samma utan problem om det inte går med 2 partitioner på samma

Du kan nog inte ha bägge OS installerade på samma partition, nej. MEn jag vet inte säkert...
Men du kan ju alltid partitionera upp disken, o sen använda ngt boot-prog för o kunna välja vad du vill starta med, även om jag gissar att windows självt innehåller den funktionen...

Men varför vilja ha både och?

Bättre o vänta tills allt är kompatibelt med Vista, o gå vidare därifrån.

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

gör nog som du säger gurfus att det är "Bättre o vänta tills allt är kompatibelt med Vista"

men tack för svaren iallafall

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nille_312
gör nog som du säger gurfus att det är "Bättre o vänta tills allt är kompatibelt med Vista"

men tack för svaren iallafall

Inga problem.

Tänker själv vänta tills "trial-and-error"perioden för Vista är över, man kommer ju ihåg hur struligt 98, ME o XP var när dom kom...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

halloj

Är det någon som vet när Windows Vista kommer släppas, Det kommer väl någon Premium version eller nått.. Eller finns det redan någon version ute nu som är funktionsduglig?

Tack för svar

/Alex

Permalänk
Medlem

Finns redan svensk funktionsduglig version ute.

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

Re: halloj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adentler
Är det någon som vet när Windows Vista kommer släppas, Det kommer väl någon Premium version eller nått.. Eller finns det redan någon version ute nu som är funktionsduglig?

Tack för svar

/Alex

Sista januari(11dagar) så släpps Vista att köpa. Det är onödigt att ladda ner den nu eftersom du endå inte kan köpa laglig licens.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Jasså? det kan man inte?

Man kan inte köpa en vista licens som privatperson idag. Det är rätt men man kan mycket väl skaffa sig en laglig vista om man har företags eller studentavtal tex.

Till företag med rätt avtal släpptes vista 14-16 november
Jag har för närvarande 5000 Vistalicenser utcheckade från Microsoft.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Jasså? det kan man inte?

Man kan inte köpa en vista licens som privatperson idag. Det är rätt men man kan mycket väl skaffa sig en laglig vista om man har företags eller studentavtal tex.

Till företag med rätt avtal släpptes vista 14-16 november
Jag har för närvarande 5000 Vistalicenser utcheckade från Microsoft.

Varför jobbar jag alltid på fel ställe när det gäller sånt tyvärr ingen MSDN på mitt jobb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffaz
Varför jobbar jag alltid på fel ställe när det gäller sånt tyvärr ingen MSDN på mitt jobb

Du har säkert bättre än oss på ditt jobb vad det gäller andra saker.
Själv åker vi med OSL6 (Open Subscription License) - om jag har begripit den där licens-funktionen så har vi "obegränsat" antal men vi stämmer av pengar 2 ggr / år via en egenuppsatt aktiveringsserver.

Citat från Microsoft Licensing: "VA 2.0/KMS – Volume Activation 2.0/Key Management Service: denna nyckel används för att aktivera en ny tjänst i din miljö som automatiskt aktiverar Microsoft Vista-datorer. Du måste ha minst 25 Microsoft Vista-datorer anslutna för att använda KMS, och alla datorer kommer att behöva kontakta den centrala tjänsten två gånger per år för att förbli aktiva."

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T