Permalänk
Medlem

Vad är TAT?

Hej
Jagär en super newbie med core 2 duo.
Jag har läst på många överklocknings tråd att man måste kolla på och lita på TAT.
Det är ju temperaturen av prollen eller hur?
Är TAT så pass exakt?
Vilken mjukvara visa TAT?
Jag använder Core Temp Beta 0.94

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Core temp och TaT funka lika bra men TaT är Intel Thermal Analysis Tool elle nått sånt. Du kan även belasta CPUn och se Load Temp med det.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem

TACK ah

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

TAT funkar inte för mig, går att installera men när jag startar får jag ett felmeddelande:
Error enumerating on demand clock modulation support.
Terminating Tool

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

http://www.techpowerup.com/downloads/392
Intel Thermal Analysis Tool

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

laddade ner det från samma länk o den funkar inte.....
nån annan som haft problem med TAT?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med det, gäller ju att du har rätt så nyare saker. På min P4a så funka det inte dock.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk

förresten ser du mina specs? som headcleaner har: "PRIMÄR: Conroe E6600@3600 • Asus P5B DLX • Corsair XMS2-6400 2GB DDR2 4-4-4-8 • XFX 7900GTX @ 716/1822 • X-Fi XtremeMusic • WD SE16 250GB & 320GB, Maxtor DM9 200GB • Be quiet! Dark Power Pro 600W • SuperPI: 12,452 @ 4085
SERVER: P4 2,8 • 512 MB DDR • 9800PRO • 80GB HDD"

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Varför man ska ha intels temp mätare på intels CPU är för att dom vet bäst hur man belastar CPUn, vilket också visar sig i vilka tester du än kör, Prime,Orthos eller något annat CPU belastningsprogram så får inget upp tempen så bra som TAT.

Det kan man ju också tänka på om man får bara en aningens för hög temp
när man kör full load på båda kärnorna, inget annat program än TAT kommer få
dom tempsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjurtan
Har inga problem alls med det, gäller ju att du har rätt så nyare saker. På min P4a så funka det inte dock.

funkar bara på C2D;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

har E4300....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

skumt... den versionen du har stödjer kanske inte E4300?

Permalänk

vettifan, massa saker som e skumt, en till här på sc om jag har kontakt med har samma cpu o moderkort, vi får inte samma "val" i bios, samma version o allt.... o TAT funkar på hans dator, enda som skiljer e att jag har bättre minne....(6400)

i bios när jag ska klocka kan jag inte sätta in tex 300, 800 o uppåt funkar...
har linked och unlinked, måste använda unlinked o ställa in minnet själv också, hel skumt, ´funkar på linked på hans där han kan sätta in 300...

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Jag kör bearbetning av små filer från grid.org för cancerforskning, samma stuk som seti om ni vet. Jag kör 100% på båda kärnorna. Då har jag c:a 46 grader. När jag kör TAT har jag c:a 55 grader. Vad jag undrar är, vad är nyttan med TAT? Vilken applikation kramar skiten ur processorn som en specialskriven mjukvara för att just krama skiten ur processorn? Vad jag än gör, spelar ett grymmt spel eller gör tusen saker samtidigt, så kommer jag aldrig över just 46 grader. Vafan skall man med TAT till egentligen? Den är ju inte representativ för verkliga förhållanden, och skrämmer bara upp folk. Så ser jag det.

Permalänk

ok, jag oc min till 3.2Ghz, spelade 2142 i 3 timmar utan problem, men startar jag orthos så stannar den efter ½minut, e det därför det inte e stabilt eller för att cpu:n blir för varm, (stock kylare)

funkar hur bra som helst i windows o spel, super pi funkar super....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

JAg vet inte vad jag gör för fel, har en sunbeam tuniq tower på min e6600 @ 3,8ghz v1,55 i bios visar idle tempen 39grader men i tat 56grader sen går den över 85 när jag kör för fullt, hur fan ska man få den sval om nu tempsen stämmer, luften från kylar känns inte speciellt varm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
JAg vet inte vad jag gör för fel, har en sunbeam tuniq tower på min e6600 @ 3,8ghz v1,55 i bios visar idle tempen 39grader men i tat 56grader sen går den över 85 när jag kör för fullt, hur fan ska man få den sval om nu tempsen stämmer, luften från kylar känns inte speciellt varm.

det är klart att luften från kylaren inte känns speciellt varm när värmen uppenbarligen stannar kvar i processorn. börja med att montera om kylaren och se om det hjälper.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

monterat om kylaren 2 gånger, lagt på ny pasta m.m. Ska de vara så varmt me tuniq tower och 1,55v?

Permalänk

Samma bekymmer med TAT, kör med en E4300a

Coretemp visar 30 grader efter nån timme i idle... Låter inte rätt.

Permalänk
Medlem

Får "error enumerating On Demand Clock Modulation Support."

Terminating Tool

har E6600

va e felet ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
monterat om kylaren 2 gånger, lagt på ny pasta m.m. Ska de vara så varmt me tuniq tower och 1,55v?

Jag får ca 39 IDLE och cirka 62 LOAD i TAT. Det med en tuniq och e6600@3200@1.35v

Har dålig luftcirkulation i burken, dock så tror jag inte det finns mycket kvar att vinna i monteringen av tuniqen. Har gjort om det säkert 5 ggr, dom senaste gångerna med as5.

Poägen är att min burk skulle nog lätt kommit upp i de temperaturer om jag klockade upp den mer och med mer vcore.

Förresten, hur mycket vcore behöver du för att nå 3.6 då ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Slängde in TAT eftersom det var sånt snack här.
Den visar runt 40-48 grader idle medans everest visar runt 31 grader idle,hmmm
inte säker på vilken jag litar på men chansen skulle vara TAT eftersom jag har överklockat nästan 1000mhz med stockkylaren...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pleppe
Får "error enumerating On Demand Clock Modulation Support."

Terminating Tool

har E6600

va e felet ?

jag får samma sak nu när jag bytt moderkort (har ett P5N-E SLI)
jag antar att det inte har stöd för det mobot än?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att TAT belastar processorn mer än SuperPI och Orthos! Den blir alltid lite varmare om jag belastar med TAT än med de andra programmen

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Slängde in TAT eftersom det var sånt snack här.
Den visar runt 40-48 grader idle medans everest visar runt 31 grader idle,hmmm
inte säker på vilken jag litar på men chansen skulle vara TAT eftersom jag har överklockat nästan 1000mhz med stockkylaren...

Jag tror TAT läser av en annan sensor än Everest och övriga program. Den läser av en intern sensor inne i själva kärnan och den är naturligt mycket högre.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Hmm kanske är så.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate