Trasigt moderkort, möjlighet till ersättning?

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort, möjlighet till ersättning?

Mitt moderkort som jag köpte för 2 år sedan har gått i sönder. Har testat olika delar och uteslutit allt annat, så det måste vara moderkortet.
Har jag någon möjlighet till ersättning? Vilken tidsgräns gäller för kompensation?

Vem är det jag ska vända mig till? Affären eller tillverkaren?

Vad säger konsumentköplagen. Är det 3 år som en produkt SKA hålla?

Har för övrigt inte klockat eller använt moderkortet utöver sina specifikationer.

Visa signatur

En ledares största politiska kapital utgörs av den mängd fruktan han kan ingjuta i sitt folk... eller: "Fear is the key". Förövrigt är Steve Harris kung.

Permalänk
Medlem

KKL ger dig tre års reklamationsrätt. KKL ändrades nyligen på denna punkt (kommer ej ihåg när) så antagligen har du bara två års reklamationsrätt. Vill du hävda reklamationsrätt vänder du dig till återförsäljaren. Det är upp till dig att bevisa att felet fanns där från början. Eftersom din dator fungerat felfritt i två år är det nog nästan omöjligt.

Återförsäljare brukar bara ge ett års garanti. Allt utöver det svarar tillverkaren själva för. Om tillverkaren av ditt moderkort har gett någon sådan, längre garanti, får du nog vända dig direkt till dem.

Om direkt börjar gnälla om ersättning och kompensation kommer de nog bara skratta åt dig.

Edit: Ändringen ang reklamationsrätt (KKL 23 §, SFS 2005:62) trädde i kraft 2005-04-01. "I fråga om avtal som har ingåtts före ikraftträdandet gäller äldre bestämmelser."

Reedee har alltså två års reklamationsrätt!

Reedee, vänd dig till tillverkaren om de ger längre garanti. Annars är det bara att se fram emot en uppgraderad dator och ett stort hål i plånboken

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Du har tre års reklamationsrätt enligt KKL. Dock är det du som måste bevisa att felet fanns där ifrån början. Jag hade vänt mig till tillverkaren av produkten.

Permalänk
Medlem

Det är ett microstar moderkort, de skryter en massa om deras utomordentliga support osv på kartongen. Men jag kan inte hitta längden på garantitiden eller vart man ska höra av sig varken på kartongen eller manualen.
Det enda som det hänvisas till är en mail address, känns som om de är kört att få hjälp den vägen. Damn, kan de inte bara ha ett fucking support nummer att ringa, det hade gärna fått vara svenskt med.

Visa signatur

En ledares största politiska kapital utgörs av den mängd fruktan han kan ingjuta i sitt folk... eller: "Fear is the key". Förövrigt är Steve Harris kung.

Permalänk
Medlem

tål att nämnas att de "beviskrav" som ställs på kunden är väldigt låga, och minskar i förhållande till hur avancerad pryl det rör sig om.
sen lär inte handlaren kräva av dig att du ska "bevisa" att felet inte är ursprungligt, det lär inte bli aktuellt förrns det kommer upp i arn.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Maila MSI och fråga. Bifoga serienummret så kan de kolla upp garantitiden. Vissa tillverkare räknar från det att varan tillverkats och inte när den är såld.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Felet har funnits där så det ska inte vara problem att få nytt, MSI har väl alla fel inbyggd från fabriken

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Varför ska du få ersättning för att din vara har fungerat felfritt i 2 år, och sedan gått sönder? Det är ju nästan som att kräva en ny bil efter 2 år för att den har blivit gammal, eller en lampa inte fungerar.. tillverkningsfel?

Garanti kallas det, om du inte har det längre så köp ett nytt moderkort, dom är inte så dyra.

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eggfarfar
Det är ju nästan som att kräva en ny bil efter 2 år för att den har blivit gammal

Om det nu är fel på moderkortet tolkar jag det snarare som:

Det är ju nästan som att kräva ny bil efter 2 år när motorn rasar. eller nåt i den stilen. så länge man skött allt som man ska vill säga..

bara en tanke...
cheers