Permalänk

Nya prylar = Problem

Har fått hem min nya burk....

E4300
Point of view 8800GTX
ASUS P5B Delux
Corsair XMS2 2gb
HIPER Type R 580W

Skärm: Samsung SyncMaster225BW 22"

Har satt i allt som det ska vara.
Men när jag startar datorn så står skärmen bara och blinkar.

Vi har testat den nya skärmen i den gamla datorn och då funkar den nya skärmen.

När vi kopplar på skärmen på nya datorn så står det bara " Check Signal Cabel Analog"

Vi har testat både med DVI-kablen och VGA-kablen, samtidigt och varförsig.
Men inget händer.

Det är dubbla strömkablar in i grafikkortet.
Kört utan hdd och cd-rom för att få mer ström, men inget händer.

Vad är det som är fel?
Har jag glömt något?

Tacksam för snabb hjälp!!

__________________________________________________________

Nu har jag testat allt jag kan

Har kollat så alla sladdar sitter i och det gör om.

Började med att testa att starta datorn utan minnen, då piper den ett långt och två korta pip

Stoppar då i ett minne och skippar grafikkortet, inga pip, ingen bootscreen
Stoppar i det andra minnet utan grafikkort, inget pip, ingen bootscreen
Stoppar i båda minnen utan grafikkort, inget pip, ingen bootscreen

Stoppar i grafikkortet och gör samma procedur som ovan, ingen bootscreen

Testar alla möjliga kombinationer på minnen i olika slotar, inget rsslutat alls

Testar att byta plats på VGA kabeln från 1an och 2an på grafikkortet, ingen skillnad..

Har nu testat ALLT och får inget bra resultat, stendött

Har ingen möjlighet att låna minnen,grafikkort,moderkort av någon..

Så vad tycker ni, prata med DB.se och få helt nya saker.

Känns inte SÅ kul att få hem helt nya saker för mycket pengar som inte funkar och sen få lägga två kvällar på att leta upp en sak som är felaktig och inte hittar något alls.

Vad tror ni är sönder??

//Besviken Peter

Permalänk
Medlem

fel på processor kanske ? testa annan cpu och testa rensa Cmos mm...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
fel på processor kanske ? testa annan cpu och testa rensa Cmos mm...

Ja kanske, har bara ingen möjlighet att testa med en annan om jag inte köper en ny, vilket jag inte vill prg garantin

Cmos tömt men hjälpte ej

//Peter

Permalänk

Jag är nog rädd för att asus p5b deluxe vägrar boota med en e4300 processor eftersom enligt asus cpu support lista så las stödet för e4300 till först med bios 0910 som kom den 23 Januari.

Jag hade ställt frågan om detta precis i en ny tråd. Väldigt glad att jag bestämde mig för att vänta o höra om det blir några problem med denna kombination.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Permalänk
Medlem

där är nog felet Redbullen !!! E4300 läser nog ditt asus inte av korrekt med ditt gamla bios är jag rädd för.. enda sättet här är att lösa med att låna en annan processor typ celeron 775 och uppdatera till nyaste bios

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Jag är nog rädd för att asus p5b deluxe vägrar boota med en e4300 processor eftersom enligt asus cpu support lista så las stödet för e4300 till först med bios 0910 som kom den 23 Januari.

Jag hade ställt frågan om detta precis i en ny tråd. Väldigt glad att jag bestämde mig för att vänta o höra om det blir några problem med denna kombination.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Hmm det hade jag inte ens tänkt på...

Hm vet ingen som har en sådan cpu liggandes heller....

F*******N va allt ska krabba...

//Peter

Permalänk

Ja det är tveksamt om det går överhuvudtaget att flasha om du inte får upp någon post överhuvudtaget.

Var det här scenariot jag var rädd för själv. Jag själv var väldigt nära att beställa e4300+p5b deluxe idag men insåg att det här kunde eventuellt hända eftersom det är en ny kärna som används i e4300 jämfört med e6XXX processorerna.

edit:

Har du nån kompis som har en socket 775 processor som du kan få låna för o se om datorn bootar upp ?

Permalänk

Jag ska ringa ner till en datorbutik som har öppet på kvällarna och fråga om dom kan flasha min bios eller om dom har en celeron hemma som man kan köpa...

Skulle den minsta celeron med socket 775 funka rakt upp och ner?

Vi får se

//Peter

Har nu ringt och pratat med dom.
Han sa samma sak att biosen troligen är inte är vän med min CPU

Så jag väntar nu svar på om han kan sälja den cpun eller om jag kommer ner och lämnar in moderkortet och får det flashat.

Troligen får jag inte tillbaka kortet ikväll vilket jag vill, så jag får väl viffta med några hundralappar och se vad han säger

//Peter

Permalänk

Tja man får ju en celeron D 2.53ghz för 362:- på komplett eller att du bara betalar han en slant för att få låna cpun ett tag.

Permalänk

Känns inte som det är värt drygt 1000:- med fakt och allt skit innan den är hemma

Ska ringa nu och se vad som säger..

Tack ändå

EDIT : Såg att du ändrade cpu så ignorera mitt svar

//Peter

Permalänk

oki ska bli intressant o höra hur det gick.

Permalänk

mkt intressant tråd, hoppas de löser sig redbullen... nästan så man tycker att intel eller asus borde få betala de du får lägga ut om de nu e d som e felet

Permalänk

Det gick som det alltid gör när man vill ha kul.....åt skogen..
Samma problem som innan, skulle updatera biosen med flash bla bla och allt, men inget händer på skärmen

Fick låna en fungerande processor som dom redan körde i samma kort som jag har och där har dom inte bytt bios.
Vi hade till och med samma revision på kort..

Lika dött som innan så de blir fel reklamation hos db.se

Får väl vänta fram till semestern nu innan de händer något, för vad jag lyckats läsa mej till så är dom inte direkt snabba på reklamationer, fast kanske skiljer sej när man ska ha ut nya saker på garantin

Fan va förbannad jag är nu !!

Permalänk

Jobbigt o höra när det blir sådana problem. Var ju bra att du prövade iaf med en annan processor så man vet 100% att det är moderkortet som strular.

Permalänk

Ja jag tycker att det borde vara moderkortet, får låt oss säga att minnena är kaputt så borde jag fått upp bootscreen iallafall......eller?

//Peter

Permalänk

Ja båda minnena borde ju inte vara felaktig tycker iaf jag.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det inte är kortslutning nånstans (tex att nån metall ligger på moderkortets baksida)?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Har du kollat så att det inte är kortslutning nånstans (tex att nån metall ligger på moderkortets baksida)?

Jadå
Har haft kortet i chassit och utanför....

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Skickade tillbaka CPU, minnen, moderkort och grafikkort i onsdags
I fredags förmiddag fick db.se mina grejor, tidig eftermiddag fick jag mejl om att mina saker var testade och mina båda minnesmoduler var sönder.

Senare på eftermiddagen skickars mina grejor igen så jag kan troligen hämta dom tidigast månad eller tisdags..

Tackar db.se för grymt snabb service !!

//Peter

Permalänk

Jag har

Asus P5B-E Plus
E4300
8800 GTS
Corsair XMS2 2gb
HIPER Type R 580W

har jag samma fel :S döda ram minnen ? menar hur sannolikt är de på en skala