Permalänk

AI NOS, AI GEAR etc

Asus har ju massa sånna dära program som ska boosta olika saker... nån som har lust o förklara lite bättre hur de funkar etc... AI NOS, AI GEAR, AI BOOSTER, t ex vad menar de med injecera kväveoxid när man använder AI NOS?!?

Permalänk

AI NOS
Det handlar om överklockning av processorn genom att höja FSB´n.
Lite extra fart ut advancerade inställning. Bara att välja % att överklocka så gör programen det åt dig.

AI GEAR
Till för att sänka processorhastigheten med hjälp av en "växelspak" för att spara ström och att datorn ska gå svalare och därmed tystare.

AI BOOSTER
Är ett ganska oadvancerat överklockningsprogram direkt i BIOS som fungerar tillsammans med AI NOS.

Permalänk
Vila i frid

Har du ett P5B Deluxe eller liknande funkar inte AI Booster speciellt bra. Däremot på ett med Nvidia chipset typ P5N etc kan du ändra vCore och FSB i realtid.

Lär dig klocka för hand så blir allt så mycket enklare - eftersom du då förstår vad det är du vill uppnå och hur man ska komma dit. Klocka med AI Booster etc ställer bara till elände, iaf om man inte vet vad som händer i datorn.

Permalänk

jag har faktiskt aldrig överklockat nått nån gång, vill j uinte göra sönder nått spec inte när man fått hem nya delar, vill ju ha ett hmm om hur d funkar o om de e nån ide o ens testa o använda de o så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallepalle
jag har faktiskt aldrig överklockat nått nån gång, vill j uinte göra sönder nått spec inte när man fått hem nya delar, vill ju ha ett hmm om hur d funkar o om de e nån ide o ens testa o använda de o så

Overload!!!111oneon
Lite för lite bokstäver för mig där på sista raden, jag läste fort så det blev bara en massa o, d och e

OT
Läsa alla FAQ om klockning här på forumet innan du börjar ge dig på att klocka, alltid bra att veta vad man gör innan man gör det

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

vad gör man om man är RÄDD om sakerna?
SVAR: kan man inte så RÖR man inte!
ska du lära dig klocka så kan du göra som jag o testa hur bra saker fungerar men det kan gå sönder lätt om man gör fel.
-----------------------

vill man överklocka så bör man veta hur man gör och ställa in inställningarna själv.

tempsensorerna ska man inte heller lita på för cpu hälst för det brukar nästan alldrig stämma =/
diskarnas sensorer är bra o grafikkortens brukar mäta hyffsat bra också.