Permalänk

3Ghz station VERSUS bärbar AMD64 X2

Har inte hundra procent koll på alla begrepp och siffror, behöver hjälp med en jämförelse.

Just nu har jag en stationär dator, DELL Pentium 4, 3.00 Ghz med 1,5 gb RAM.
Funderar på att införskaffa en bärbar med AMD Turion 64 X2 TL-60 och 1gb RAM (HP).
Den bärbara har ju Dual Core Processor, så jag undrar om den faktiskt är bättre än min stationära? Snabbare liksom.. Någon som vet?

För fullständig info om den bärbara: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131133

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite samma sak faktiskt, och om nu AMDn är snabbare, vad är då jämförbart med en p4 3ghz? Vill inte ha en laptop som är slöare än min gamla goda stationära.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

jag undrar också lite på samma grej, fast dock skillnaden mellan min amd 64 3800 och dom här core 2 duo som sitter i flera bärbara idag.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
jag undrar också lite på samma grej, fast dock skillnaden mellan min amd 64 3800 och dom här core 2 duo som sitter i flera bärbara idag.

Skillnaden är ungefär allt. Om det hjälper dig.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk

Fortfarande..

Fortfarande inget svar, dock.

-----> Mäter sig en bärbar AMD Turion 64 X2 med en stationär 3 Ghz P4? <-----

Permalänk
Medlem

Min gamla (AMD Athlon 3000+, 1gb ram, gf 6600gt) blir piskad på alla plan av min nya HP nx9420 (1.83 ghz core 2 duo, 2 gig ram, ATI x1600). Det enda som man kan anmärka på är väl disken som är 2k slöare!

Hoppas jag kunde hjälpa lite

Permalänk

Visserligen...

Tja, det är ju en jämförelse, men den HP-maskinen har Intel Core 2 Duo? Om jag förstått rätt är det en viss skillnad mellan den och AMD Turion 64 X2, eller är skillnaden så liten att AMD ändå piskar min gamla P4 3Ghz?

Permalänk
Medlem

Re: Fortfarande..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nollpunkt
Fortfarande inget svar, dock.

-----> Mäter sig en bärbar AMD Turion 64 X2 med en stationär 3 Ghz P4? <-----

I allra högsta grad. Utan att kunna ge dig en länk skulle jag väll uppskatta den som likvärdig vid enkeltråd och överlägsen vid multitråd.
Sedan är det ju möjligt att du t e x känner av swap om du utnyttjar dina 1.5 gb ramminne på den stationära.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Okej

Tack för svar. Då har man lite mer koll när plånboken skall tömmas.