Hårddiskminnet minskar när jag kör tunga program

Permalänk
Medlem

Hårddiskminnet minskar när jag kör tunga program

Hej alla medlemmar på Sweclockers.

Jag håller mycket på med grafik och använder dagligen Adobe Photoshop CS 8.0. Min arbetsstations hårddisk ligger på endast 10 Gigabyte. På senare tid, när jag kört Photoshop, har hårddiskminnet minskat enormt när jag använt programmet. Förut hade jag i snitt 600-1000 megabyte ledigt på hårddisken. Nu ligger det på 100-200 Megabyte.

När jag prövade att starta Photoshop alldeles nyss så låg hårddisken på 168 MB. När Photoshop hade startat så låg det på 81 megabyte. Och när man använt det 5 minuter så går det inte längre att köra för att hårddisken ligger på runt 7 mb och Windows hindrar dig från att göra saker.

Detta är ytterst irriterande. Jag har lagt märke till att det även händer när jag använder små program som Internet Explorer, Msn Messenger med mera..

Det har inte varit så här förut. Detta har pågått under ungefär 2 månader.

Tack för hjälpen.

/ Rasmus

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer..

Permalänk

Kör Diskrensning.
Alla program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskrensningen

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort flera gånger.

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer..

Permalänk
Medlem

Swapfilen som tar upp utrymme?

Permalänk
Medlem

Photoshop har en egen växlingsfil, det heter scratch-disk och inställningar för detta hittar du under settings. Sedan tar photoshop lite virituellt minne med (massor) och då delar av detta är hårdisk i form av pagefile/växlingsfil/swapfil så är det helt normalt. Dock kanske du ska låsa hur stor denna får bli och använda dig lite oftare av att minimera photoshop till aktivitetsfältet (det är då den släpper det allokerade minnet) om det drar iväg för mycket.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Re: Hårddiskminnet minskar när jag kör tunga program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chmod007

Jag håller mycket på med grafik och använder dagligen Adobe Photoshop CS 8.0. Min arbetsstations hårddisk ligger på endast 10 Gigabyte.

Om du arbetar med PS dagligen så borde en HD investering vara ganska så värt, antar du kör IDE och en 80gb borde vara en bra affär (150kronor säkert)

Annars får du ta bort plugins/patterns och sånt extra som kanske tar lite extra på minnet. / håller med föregående

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hårddiskminnet minskar när jag kör tunga program

[Tror ni missförstår honom! Han beskriver det som om något äter upp hans hårddiskutrymme... alltså det blir mindre och mindre för varje dag..

Jag har upplevt något liknande.. När jag markerar alla filerna på C: så är dom 5,25GB tillsammans och om jag sedan går ut och kollar C: i dikshanteraren så är C: 7,2 Gb enl diskahnteraren som igår när jag tittade var 6,95Gb..?

Jag har inte lagt in något eller ändrat något på disken... Hur kan detta komma sig? Massa dolda kluster och resarverat MFT som tar upp denna plats eller??

Kanske ett Virus??

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hårddiskminnet minskar när jag kör tunga program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Om du arbetar med PS dagligen så borde en HD investering vara ganska så värt, antar du kör IDE och en 80gb borde vara en bra affär (150kronor säkert)

Det tycker jag också. 10 GB är för lite. Sätt i en extra IDE-hårddisk på 80 GB. Datorn blir mycket piggare med en ny hårddisk.

Om du inte kan fixa det själv så får du väl försöka be någon om hjälp.

Hur mycket RAM (internminne) är det i datorn?

Permalänk
Medlem

Japp, annars låter det som swapfilen är utsatt.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4