Flashade. Behöver HJÄLP!

Permalänk

Flashade. Behöver HJÄLP!

Jag behöver hjälp som in i helvete. Skulle flasha mitt GeForce 7900GS idag. Gjorde det, allt gick bra, tills jag startade om datorn. Nu har jag ingen bild. Vad i helvete ska jag göra? Är helt förtvivlad!! Skärmen tänds men jag får ingen bild, jag ser INGENTING.
Så här gjorde jag: brände filen, satte i den i DVDn, startade om, valde att starta DVDn, skrev nvflash 790gsuon.rom, tryckte enter, när den frågade om jag ville göra det tryckte jag y och när det stod "Update verified" eller liknande startade jag om. Nu har jag som sagt ingen bild och håller på att gråta.
Snälla, hjälp!!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Har du backup på ditt originalbios? Då kan du köra med ett PCI grafikkort och flasha om det trasiga kortet.

Permalänk
Medlem

Om du har originalbioset får du "blindflahsa" om du inte har ett PCI grafikkort.

http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/34/...

Permalänk

Kan påpekas att det är en bärbar...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Varför flashade du bioset överhuvudtaget på grafikkortet, fungerade det inte eller?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Kan påpekas att det är en bärbar...

kan säga att det är ganska så kört då... får nog lämna in den så att dom byter graffet i datorn eller flashar om det på nåt annat sätt om du ska få igång den igen... skulle gissa att det kostar nog typ lika mycket som att köpa en ny

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Re: Flashade. Behöver HJÄLP!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Jag behöver hjälp som in i helvete. Skulle flasha mitt GeForce 7900GS idag. Gjorde det, allt gick bra, tills jag startade om datorn. Nu har jag ingen bild. Vad i helvete ska jag göra? Är helt förtvivlad!! Skärmen tänds men jag får ingen bild, jag ser INGENTING.
Så här gjorde jag: brände filen, satte i den i DVDn, startade om, valde att starta DVDn, skrev nvflash 790gsuon.rom, tryckte enter, när den frågade om jag ville göra det tryckte jag y och när det stod "Update verified" eller liknande startade jag om. Nu har jag som sagt ingen bild och håller på att gråta.
Snälla, hjälp!!

lite nyfiken, varför skulle du flasha?

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Kan han inte leta upp orginalbios och göra en BAT fil eller nått som flashar automatiskt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Ja precis vi vill veta varför man flashar graffe bioset på en bärbar

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Vila i frid

...man flashar för att det går - och inte funderar på vad som händer när (inte om) det skiter sig, annat än att ringa supporten och säga "datorn dödde, hur gör jag nu?"

Permalänk

Enda sättet att försöka fixa till det är väl att göra som Scorpius säger och fixa en bat-fil, alternativt lära sig tangenttryckningarna utantill och blindflasha.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Blindflash är bästa alternativet här. Testa på en anna dator om och om igen hur du gör i DOS till en punkt där du tar och flashar, sedan startar du om och gör om igen (du ska självkalrt inte flasha den datorn) för att lära dig utantill hur du gör, utan skärm. Memorera tid och sådant mellan de olika tegen med.

Permalänk
Medlem

Re: Flashade. Behöver HJÄLP!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Jag behöver hjälp som in i helvete. Skulle flasha mitt GeForce 7900GS idag. Gjorde det, allt gick bra, tills jag startade om datorn. Nu har jag ingen bild. Vad i helvete ska jag göra? Är helt förtvivlad!! Skärmen tänds men jag får ingen bild, jag ser INGENTING.
Så här gjorde jag: brände filen, satte i den i DVDn, startade om, valde att starta DVDn, skrev nvflash 790gsuon.rom, tryckte enter, när den frågade om jag ville göra det tryckte jag y och när det stod "Update verified" eller liknande startade jag om. Nu har jag som sagt ingen bild och håller på att gråta.
Snälla, hjälp!!

Du har satt dig själv jävligt mycket i skiten kan man väl säga.
Att flasha om en bärbar är inte smart alls.

Jag skulle kunna hacka mig in i din dator när den startar och visa det som visas på din skärm på min istället. Men det går ju inte nu.

Jag hamnade i samma skit fast med en äldre dator för ett tag sen.
Då slutade skärmen att fungera och jag höll på att slita av mitt hår för att jag hade förstört min första bärbara dator.
Men s-video ut och vga kontakten kunde jag få bild på däremot. Den nya graffe-flash grejen klarade inte av skärmen.

Ett väldigt bra tips till er som läser!!!

-Flasha aldrig om nåt med andra flash-filer än dom från tillverkarna..

Permalänk

Ett annat smart tips är att aldrig flasha om något som fungerar, flasha gör man för att man måste inte för att man kan...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Tack för hjälpen. Ni var till stor jävla hjälp. Svaren bestod av "Varför flashade du?" och "Nu är det kört". Om en skriver det räcker det. JAG KAN LÄSA, KAN NI? Inte så jävla kul, fatta det?
Dock tack till de som faktiskt bidrog med något (d.v.s sa något annat än ovanstående). Jag har orginalbios på skiva... Men tillsammans med några andra och vad en BAT-fil är vet jag inte.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ett annat smart tips är att aldrig flasha om något som fungerar, flasha gör man för att man måste inte för att man kan...:)

Det finns många anledningar till att man flashar "bara för man kan". Till exempel, fungerar ett moderkort perfekt kanske det känns dumt för vissa att flasha till en nyare version, men tänk ifall den ger någon extra inställning som tidigare inte funnits, men som många endast "velat" ha? Som t.ex. stöd för CPU volts- höjining och liknande. Det är inte ett måste, men de flesta vill ha det då det är bra för överklockning.

Ontopic: som sagt, testa göra om allt du gjorde för att flasha din laptop men på en annan dator du kan se på (till det steg där du flashar, men du ska inte flasha. Endast till det steget). Det finns ingen möjlighet annars att fixa detta. Tror inte det går allt för bra med en BAT fil heller. Ifall du gör om allt på en annan dator ett par gånger så lär du dig utantill hur du ska göra (precis som jag sa förut) och då kan du göra det utan bild. med lite tur går det att flasha laptopen igen och allt blir bra.
Kom ihåg att använda -f kommandot med för säkerhets skull, så du tvingar kortet att flashas även ifall något inte vill det. Störst chans för att lösa det hela.

Permalänk
Avstängd

smart kille

Permalänk

smart inlägg

Visa signatur

Asus TUF Gaming B650 PLUS WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Arctic Liquid Freezer II 420
32 Gb DDR5 6000 MHz CL30
MSI GTX 1660 Ti 6GB OC

Permalänk
Medlem

Alltså, kan ni sluta spama denna tråd? Den här personen behöver HJÄLP! Han råkade göra ett snesteg och det ända de flesta äckliga lunarstorm- typer här gör är att säga "det var dumt gjort" (på sitt eget sätt) och endast stör.

Citat:

Är helt förtvivlad!!

Hur skulle ni känna er ifall något mycket dyrt som ni äger går sönder, och det ända folk gör är att peka på dig och säga "idiot"?

Permalänk

Håller me smart kille

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk

Tacka Apamedvapen! Nån som förstår sig på! Om detta räcker som anledning är det en Dell dator...
Ska testa blindflasha (?)! Tror dock jag har lyckats med det några gånger utan resultat. Tyvärr. Men tack så hemskt mycket!! Läste nyss om något USB-flash? Något som du vet om? Tack för svaren!
Och till er andra; vad fan skulle ni säga om ni inte kunde använda något som kostade 16 000? Ni kanske inte bryr er för att det är era mammor som betalar allt eller? Bränn 16 000 och kom tillbaka och klaga...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som är så svårt att förstå? Ni som är korkade nog och inte fattar bättre, dvs ni som skriver i tråden om hur smart killen är m.m. Kan inte ni bara försvinna? Ni tillför ingenting med ert skitsnack.

Edit: Återkommer med varningar till följande personer: amd-64-3000+ och imperialwhale. Lär er bete er på forumet!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

props till apamedvapen och najk som försvarar utpekade mot onödiga nedsättande kommentarer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Bränn 16 000 och kom tillbaka och klaga...

Du har väl ändå inte brännt hela datorn.
Supporten/servicen på Dell borde väl kunna fixa detta ?

Tror dock att du kan blindflasha.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det kanske annrs går, med lite tur, att köpa ett nytt BIOS chip och montera dit den på moderkortet, eller vad du det integrerade grafikkortet har sitt BIOS? kan nog inte vara allt för dyr då det ahndlar om ett litet chip endast.
Som Bogey säger så kanske du ska skicka in den så de på Dell kan fixa detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du har väl ändå inte brännt hela datorn.
Supporten/servicen på Dell borde väl kunna fixa detta ?

Tror dock att du kan blindflasha.

Jo, jag har ringt dem, de skulle ringa tillbaka (vilket de i och för sig gjorde, men jag var inte hemma då), så vi (jag) får se vad de säger.
Angående blind-flasha så verkar det inte funka. Vet dock inte varför. Och innan jag har pratat med Dell vågar jag inte gå in i datorn och pilla. Så, allt hänger väl på Dell för tillfället antar jag. Tack för tipsen dock! Grafikkortet var (är) ett nVIDIA 7900 GS för den delen, inte integrerat vad jag vet. Tack ännu en gång!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Men det måste väll vara ett inbyggt grafikkort? Tror inte det finns plats i en bärbar för ett sådant grafikkort så det måste nog vara inbyggt i moderkrotet. Med lite tur har den ett eget BIOS chip vilket bör lätt gå att byta. Prata med Del lsom sagt. hopaps p ådet bästa.

Permalänk

hittade ett firmware för dell och go7900gs(bärbar)

http://www.x-drivers.ru/component/option,com_remository/itemi...

edit: testa att köra en blindflash med nvflash

http://forumz.tomshardware.com/hardware/Nvidia-bios-modificat...

Permalänk
Hedersmedlem

Obbedemus: Var snäll och håll dig till en tråd i fortsättningen. Förstår att du vill ha hjälp så fort som möjligt, men vi tillåter inte att man ställer samma fråga i flera trådar. Praxis är att vi låser trådarna, men jag låter dig komma undan denna gång.

Hoppas dina problem löser sig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte skriva lite enkelt hur min bios flashings disk ser ut för att ge dig ett exempel.

Formatera en diskett så den är bootbar med någon form av DOS.

Kopiera dit programvaran som används för att flasha ditt kort.
Kopiera dit orginalbiosen som du förhoppningsvis tog en backup på innan flashning eller om det går att få tag på någonstans på nätet.

skapa ett nytt textdokument på disketten som du sedan döper till orginal.bat.
I mitt fall innehåller den: flashrom.exe -p 0 9800pro.bin

Detta får du dock anpassa efter ditt flashprogram och namnet på din biosfil, sedan ska det bara vara att starta upp maskinen från disketten och när den startat upp knappa in orginal.bat och trycka enter så bör det vara klart ganska så snart, brukar vara ett pip eller nåt ibland när det är klar.

Följ inte detta till punkt o pricka utan se det mer som en liten fingervisning hur du kan göra din egen disk för att återställa biosen på kortet, det går även att göra på USB minnen och liknande media om datorn klarar av att boota från dessa.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD