Permalänk
Medlem

Strul med portar (Netgear WGT624v3)

Tjena,

Nej nu blir jag knäpp. Sitter med en Netgear WGT624v3 router, med uPnP aktiverat i såväl windows som i själva routern. Men det funkar inte! Huvudsakligen torrentprogram har problem, protesterar att porten inte är öppen. Har öppnat rätt port i routern, men kan se det i den lista som normalt ska visa detta. Har senaste firmwaren till routern. Har sett att andra här har haft samma problem med detta, någon som har en lösning?

Snälla?

Permalänk
Medlem

Kör du med UPnP skall du inte behöva öppna portar manuellt, detta skallskötas automatiskt. Går du in på gatewayikonen kan du kontrollera vilka portar som för stunden är öppnade.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har aktiverat uPnP utan resultat. Var hittar jag gatewayikonen?

Permalänk
Medlem

Under Nätverksaslutningar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hittade den, men ikonen leder bara till inställningssidan för min router. Där har jag öppnat portar, dock dyker inte de öppnade portarna upp i den lista som är avsedd för ändamålet. Men det skumma är att routern ändå verkar tro att portarna är öppna, då den protesterar om jagförsöker lägga till samma port igen så att säga. Usch vad luddigt det blev..

Permalänk
Medlem

I routerns inställningar skall portarna inte vara öppnade, detta sköter UPnP om när så behövs. Det är liksom det som är hela finessen med UPnP.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Aha. Så det är mitt manuella öppnande av portar som strular till det? Nu ska jag bara komma på hur jag stänger dem igen, eftersom jag kan inte markera ngt i listan då det inte finns något att markera (och därmed ta bort). Aja, i värsta fall får jag återställa den...

Permalänk
Medlem

Tänk också på att programmet som kräver portöppningen måste stödja UPnP samt ha den funktionen aktiverad.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag kollat :). Tack för hjälpen!