Permalänk
Medlem

Moderkort och dual 2 core problem

Mm som rubriken lyder så har jag problem med dessa två som jag köpt nya :
Moderkort : ASUS STRIKER EXTREME NF680I SLI SKT-775 ATX
Processor : INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB

Allting funkar perfekt som det ska men i bland bara hackar det till och datan startas om fattar inte varför ? taksam som fan för svar.
har formaaterat datan för att få det att funkar men det hjälpte inte :/

Det som finns på datan ::

RADEON X600 SERIES
SOUND BLASTER AUDIGY SE
SOUNDMAX 4 NÅTNTING
DDR2 667 RAM 512 x 2
SATA2 250 GB
ASUS STRIKER EXTREME NF680I SLI SKT-775 ATX
INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB

OPERATIVESYSTEM: WINDOWS XP PROFESSINAL SP2

//triiNkn

Permalänk

Vad har du för nätagg? kanske är det som är klent.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Vad har du för nätagg? kanske är det som är klent.

Mjo satt och diskutera det med farsan och det kan vara det som e lite klent asså :/ , får vell safta på och köpa nåt rejält.

Permalänk
Vila i frid

Hur varm är CPU'n enligt Intel TAT när den knasar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Hur varm är CPU'n enligt Intel TAT när den knasar?

Runt 33 grader, men asså datorn startas alltid om när man typ håller på många program samtigt så som photoshop, after effects och samtigt lite musik till de. Och det blir också ett jävla ljud pip ljud i högtalarna :/. Har 6 fläktar och vatten kylning på moderkortet så den e nog till räckligt kyld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhsn2
Runt 33 grader, men asså datorn startas alltid om när man typ håller på många program samtigt så som photoshop, after effects och samtigt lite musik till de. Och det blir också ett jävla ljud pip ljud i högtalarna :/. Har 6 fläktar och vatten kylning på moderkortet så den e nog till räckligt kyld.

Då måste du ha monsterkylning om du ligger på 33 graders arbetstemperatur. Säker på att du kollat tempen i TAT??
Får du för hög temp på CPU så slår den ifrån.

Nätdelen drar ju inte mycket mer för att du använder massa program samtidigt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhsn2
Runt 33 grader, men asså datorn startas alltid om när man typ håller på många program samtigt så som photoshop, after effects och samtigt lite musik till de. Och det blir också ett jävla ljud pip ljud i högtalarna :/. Har 6 fläktar och vatten kylning på moderkortet så den e nog till räckligt kyld.

Jag overtog just ett aldre system och rakade ut for precis det dar, dock nar jag spelade spel. Efter jag felsokande och klurande, sa kandes "for lite strom" troligt, och ett enkelt forsta hardvarutest. Sa jag la till ett natagg, och vips, problemas are no more.

Jag skulle gissa pa att ett for klent natagg mycket val kan vara boven.

Permalänk
Medlem

vad skulle ni rekommendera för nätagg ? vore väldigt tacksam för svar

RADEON X600 SERIES
SOUND BLASTER AUDIGY SE
SOUNDMAX 4 NÅTNTING
DDR2 667 RAM 512 x 2
SATA2 250 GB
ASUS STRIKER EXTREME NF680I SLI SKT-775 ATX
INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB

Och runt 6 fläktar och display på chassit :/:/

så jag behöver någ nåt rejält.

//triiNKn

edit: kollade med det hät programet man fick med moderkortet pc probe 2 och där står det hur mycket ström saker får :
+5.0 = 4,76
+3,3 = 3,23
+12 = 11,65

osv sen får jag upp nåt medelande hela tiden typ
"voltage memory"

Permalänk

Du kan ju kolla vad dina minnen får för volt i bios samt kolla vad de är specade för, kan ju vara så att de får för lite vdimm, även om det inte borde vara så om du har 5400 minnen, dock 6400 minnen ska ha runt 2-2.1v .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Du kan ju kolla vad dina minnen får för volt i bios samt kolla vad de är specade för, kan ju vara så att de får för lite vdimm, även om det inte borde vara så om du har 5400 minnen, dock 6400 minnen ska ha runt 2-2.1v .

På "Memory" står det att dom får 1.86 v och på DDR2 term står det 0.96 v

Permalänk
Medlem

Tja du har rätt kraftig undervolt på dina rails. Köp ett kraftigare nätagg säger jag med schysst kvalite som klarar att hålla en gämn ström / effekt. Nånstans runt 500 W räcker gott och väl till de komponenter du har i din dator. Något mer rejält ser jag ingen anledning till om du inte planerar 8800gtx @ SLI inom det närmsta. Du nämner inte hur många hårddiskar du har men såvida de inte överstiger 4 st så har det ändå ingen större påverkan.

Generellt sett när datorn hänger sig lite när den känner för det brukar det främst vara #1 Minnena som är kassa 2# Nätagget som är kasst

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900