Permalänk
Medlem

Rörelselarm till datorn.

Tjena, det är så att jag ska göra ett projekt i skolan.
Det är ett rörelselarm till datorn.
Om man öppnar tex: chassi luckan så tjuter det, men problemet är att jag inte hittar nått kopplings schema.
Jag har googlat runt men hittar tyvärr inget.
Nån som hittar eller har gjort nått liknande?, länka sida eller lägg ut en bild på koppling schema.

Försöker få:

● Så liten som möjligt.
● Så högljud som möjligt.
● Funger så klart.

// Bratz

Permalänk
Medlem

VArför inte bara sätta en brytare(Som på bildörrar t.ex.) på insidan av luckan så så slipper du massa krångel med rörelsedetektorer o grejer.

Permalänk

det du vill åstadkomma är jättelätt.

det du behöver är

1. siren
2. tryckströmbrytare som sluter när den inte är intryckt
3. strömkälla

Du gör helt enkelt så att du kopplar strömbrytaren från stömkällan till strömbrytaren och sedan till sirenen.

från sirenen kopplar du den tillbaks till strömkällan.

Nu gör du så här. Du riktar strömbrytaren på så sätt så att den är intryckt när chassisidan sitter på, men när du tar bort chassisidan, så åker strömbrytar"pinnen" ut, och sluter kretsen, och därmed så avger sirenen det ljud du vill åstadkomma.

vill du ha fler svar, så citera

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Aha tackar. GenaralCrusader.
Men finns det att köpa tryckströmbrytare på clas ohlsson eller kjell c.o?

Permalänk
Avstängd

Eller så köper du bara ett litet fönster larm.

Sånna köper du på julan, classe m.m
Kostar 29:- och är bara en vanlig magnet brytare...

Tror att det heter fönster larm.

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bratz
Aha tackar. GenaralCrusader.
Men finns det att köpa tryckströmbrytare på clas ohlsson eller kjell c.o?

En mikrobrytare gör precis det jobbet, är 99% säker på att classe säljer det.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Ditt chassi kanske redan har en liten brytare någonstans vid dörren som du kan använda.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

nu vill jag inte vara taskig, men vilken årskurs går du i?
projektet är ganska enkelt att göra så om du ska göra det som projekt i gymnasiet får du nog göra projektet mer avancerat.
typ att det blinkar på skärmen också om datorn är igång eller nått

Permalänk

Re: Rörelselarm till datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bratz153
Tjena, det är så att jag ska göra ett projekt i skolan.
Det är ett rörelselarm till datorn.
Om man öppnar tex: chassi luckan så tjuter det, men problemet är att jag inte hittar nått kopplings schema.
Jag har googlat runt men hittar tyvärr inget.
Nån som hittar eller har gjort nått liknande?, länka sida eller lägg ut en bild på koppling schema.

Försöker få:

● Så liten som möjligt.
● Så högljud som möjligt.
● Funger så klart.

// Bratz

Det låter som en vanlig byggsats för billarm skulle funka bra och då får du ju möjligheten att stänga av och sätta på larmet via dosa. Vanliga dörr/fönsterkontakter (magnetkontakter) borde funka bra som sensorer.

Går att driva på nätagget's 12V. Vill du göra det lite mer användbart, så fixa ett litet uppladdningsbart batteri som driver sirenen om kraftkabeln är urkopplad. Du kan ju låta ett relä sluta en krets när strömmen går. Den slutna kretsen matar sirenen från batteriet.

Du kan även kombinera två av byggsatserna på denna sida:
http://www.sagitta.se/alfa.php?ref=/lodutr.php

Byggsats larm och byggsats siren.
Du kan ju låta reläet på larmbyggsatsen sluta strömkretsen till sirenen. Allt körs på 9V-batterier, men du kan ju lägga upp alternativ drift från nätaggregatet med ett relä och ett motständ.

Vill du leka lite mer kan du ju bygga ihop en liten fjärrkontroll också.

Det finns en uppsjö av firmor som säljer byggsatser med kopplingsscheman och komponenter, sök på larm och byggsats på google.

fler site-förslag:
http://www.bde.se/b_sats_n.htm
ELFA-katalogen är alltid bra att titta i:
http://www.elfa.se/se/index1.html
Byggsatser => Fordon => billarm eller Byggsatser => Fordon => Motorcykellarm. Tillsammans med en sirenbyggsats och en fjärrstyrningsbyggsats.

Ha så kul

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Kanske använder inbyggda "open case" på moderkortet?

Hade sådan inkopplad på moderkortet som visade varningsruta i windows samt vid uppstart.. onödigt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jo men det är så att jag har teknik på skolan så jag var intresserad att bygga ett eget rörelsealarm. Men tack iaf för svaren. Men om ni hittar en ritning på ett röresle alarm eller nått liknande som tjuter om man tar på chassi luckan som man kan bygga själv så skicka en bild eller länk.