Permalänk
Medlem

Trasigt 6800gt

Tja tja, mitt 6800gt kort verkar trasigt :/, hade problem med att datorn helt plötsligt fick massa konstiga färger, installerade om windows men får amssa konstiga färger igen så fort jag försöker installera drivarna för grafikkortet. Så har alltså tänkt mig ett nytt AGP Kort.

Vad kan man få som ungefär motsvarar 6800gt idag?

Tacksam för all hjälp och ideer. Isak.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Ett x1950pro skulle nog bli bra till din rigg.

Permalänk
Medlem

Jo, ovanstående är ett riktigt bra tips. Mycket snabbare grafikkort dessutom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

X1950PRO är förmodligen det mest prisvärda grafikkortetjust nu.
Om du vill satsa mot DX10 skulle jag skaffa ett 8800GTS 320MB, också väldigt prisvärt men en tusenlapp dyrare.

Permalänk

Vill man ha ett kort med stora klockningsmöjligheter så är det 7900GS som gäller, 7900GS är sval och klockar väldigt bra, specielt minne.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

testat kolla så att fläkten inte stannat?
det funkar alltså tills du installerar drivrutinerna?
testa klocka ner kortet...

till ovanstående talare, Han ska ha ett AGP kort... och då håller jag med om att ett x1950pro det bästa valet... alt. köpa nytt moderkort och ett pci-e kort

Permalänk

Kan inflika att även mitt Leadtek 6800GT dog efter att ha låst sig med färgmönster över hela skärmen. Nu går det inte ens att boota med kortet i :S Kostade 4500kr

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

ops...
Om det är AGP så är det X1950Pro som gäller. Självklart.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg.

Ja som sagt är det AGP som gäller, ska köpa nytt moderkort, cpu, minne i sommar. Då blir det PCIE kort.

Det kortet som gick sönder var också ett leadtek :/.

Japp, kollat temps och sådant, och kortet börjar strula när man installerar drivrutiner, och efter det när datorn ska boota windows. Prövat med ett annat kort och då funkar det prima. Får nog bli ett x1950.

Är dock inte sugen på att installera om windows

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Kan inflika att även mitt Leadtek 6800GT dog efter att ha låst sig med färgmönster över hela skärmen. Nu går det inte ens att boota med kortet i :S Kostade 4500kr

Samma här, hade ett Leadtek 6800GT (mitt kostade iofs bara 3800) och det dog för ca en månad sedan. Det fungerade om man bara använde kortets VGA-funktion eller vad man ska kalla det. Allt som krävde något av kortet gjorde att det uppstod massiva artefacts på hela skärmen så det vara bara att kasta skiten...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Skulle kontakta försälaren av mitt 6800gt kort, köpte det ju för bara 10 månader sen så det ska ju gå på garantin, men butiken har gått i konkurs :S, vad gör man?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Du kanske kan vända dej direkt till tillverkaren, det fungerar ibland men långt ifrån alltid. De kan säga åt det att ta upp det med försäljaren av kortet och då är du ju rökt om de har konkat...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Förjävligt rent ut sagt... Får skriva till leadtek.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!