Permalänk

WoW vs. Guild Wars

Spelat Wow ett tag men har nu blivit rekommenderad att spela Guild Wars för att slippa månadskostnaden.

Är spelen jämnförbara?
Vilket är bäst?
Roligast?
Lika lätta?

Säg vad ni tycker!

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Inaktiv

Guild wars helt klart! Tycker gw är mkt roligare, specieltt nightfall då man slängs rakt in i storyn och börjar med ett gansga betydelsefullt uppdrag till skillnad från wow.

Permalänk

jag har spelat båda spelen, måste säga WoW är det bästa. Mycket mer "fritt", men nu är det ju så att jag inte har spleat det "nya GW" utan när det var nytt för ca ett år sedan. Men helt klart Wow!

Visa signatur

över och ut

Permalänk
Medlem

Har båda. Wow är för mig personligen det bättre av de två.

Permalänk
Avstängd

wow e bäst...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

Hr pressat GW läänge och wow lvl 35.

Gw är roligare pga det är flera potentiella spelare. Man hittar lättare kompisar och att questa med någon är ganska enkelt.

WOW har den där tråkiga "måste powerlevla till 60". Man grindar dag in och dag ut. Gör lite quest.

Med GW så är allt uppbyggt på quests, och betydligt trevligare stämning.
Den helt ok grafiken i GW slåt WOW med hästlängder.

MEN, jag spelar inte GW längre (loggar in för att vara med i den underbara guilden), har gått över till min 1åriga charr, och jag tycker det är kul!

Testa och se själv!

Permalänk
Medlem

Instanseringen i GW tycker jag är riktigt tråkig. Dvs, ger du dig ut på ett uppdrag så får du direkt en egen instans utan någon som helst möjlighet att träffa folk att ta med dig på färden. Men det är PvE, och det är ju i PvP som GW glänser som mest. Joina matcher, titta på matcher, guildkrig etc. (Namnet på spelet säger ju allt).

Men enligt mig är WoW utan tvivel det bättre spelet. Innehållsmässigt och designmässigt. Spelmekaniken är klart överlägsen GW. Bara det att man kan gå dit man vill utan att begränsas av osynliga murar så fort man vill gena över några småstenar.

I WoW-PVP får man hålla på en bra stund innan man får någon belöning. Men belöningen finns där iallfall. I GW är det mer prestigen som står på spel. Nackdelen med pvp i WoW är att den är så opersonlig - man möter alltid folk som är helt random. Det skulle inte skada med mer av GW-stil på PVPn i WoW.

Men GW är inte ens ett riktigt MMO. WoW äter upp GW levande. Klasserna och skillsen i GW är bleka och urvattnade i jämförelse. Utbudet av items och belöningar är krasst. Det enda GW har upp mot wow är priset och ett bättre upplägg för pvp.

edit: Sen är det lite allergi mot NCSoft som pushar ut så många "så kallade" MMO's som de bara kan, jämfört mot blizzard som släpper ett spel vart 3:e år, om man har tur. :]

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att GW är riktigt dåligt, främst p.g.a. två anledning:

[list="1"]
[*]Det känns mer som ett single player-spel än ett MMORPG.
[*]Striderna känns väldigt enformiga i.o.m. att man väljer åtta skills som man har med sig ut i strid.
[/list=1]

Jag spelade inte GW så länge, men efter bara några veckor kändes det väldigt repetitivt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Är spelen jämnförbara?
-nej
Vilket är bäst?
-ingetdera, olika genrer
Roligast?
-beror på vilken genre du föredrar
Lika lätta?
-GW tror jag är snäppet lättare att lära sig.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

"Är spelen jämnförbara?
-nej"
Åjo, man kan jämföra precis vad som helst bara man anstränger sig lite. De spelar inte precis i samma liga, men man kan iallfall jämföra de element som är liknande. :]

"Roligast?
-beror på vilken genre du föredrar"
Jasså, vilket av dem tyckte du var roligast då? Och varför föredrar du då den genren framför den andra? :]

Ett område där båda brister är där man väljer utseende på sin karaktär. Dåliga och få alternativ. Tacka vet jag the sims.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Är spelen jämnförbara?
-nej
Vilket är bäst?
-ingetdera, olika genrer
Roligast?
-beror på vilken genre du föredrar
Lika lätta?
-GW tror jag är snäppet lättare att lära sig.

Väldigt bra skrivet.

Största skillnaden med spelen är för mig att GW är lättare att komma igång med och absolut inte lika tidskrävande

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
"Är spelen jämnförbara?
-nej"
Åjo, man kan jämföra precis vad som helst bara man anstränger sig lite. De spelar inte precis i samma liga, men man kan iallfall jämföra de element som är liknande. :]

"Roligast?
-beror på vilken genre du föredrar"
Jasså, vilket av dem tyckte du var roligast då? Och varför föredrar du då den genren framför den andra? :]

Ett område där båda brister är där man väljer utseende på sin karaktär. Dåliga och få alternativ. Tacka vet jag the sims.

Jag föredrar WoW pga av mycket större öppna världar med fler spelare i.

PvP är mer spontan i WoW, i GW är det bara i arenor som det sker pvp.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

wow helt klart det är så mycket friare, så fort man går ut ur staden i GW är man ju som i en instance.. ångrar nästan att jag köpte det

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte skulle kunna jämföra spelen. Lite förenklat kan man säga att båda spelen består av två delar, PvP och PvE, vilket gör att iallafall jag kan jämföra dem.

Har spelat båda spelen en hel del och under tiden som jag spelade GW tänkte jag mest på hur WoW är bättre och roligare på alla punkter.
Hade WoW aldrig funnits hade jag nog uppskattat GW lite mer men nu är det skräp jämfört med WoW IMO.
GW var 500 spänn i sjön iaf, det är ~4 månaders speltid i WoW...

*Hoppar upp på en 30cm hög sten för att komma undan alla GW fanboys*

Permalänk
Medlem

Har båda.. köpte GW när jag kände att jag började lessna lite på wow och ville testa nåt nytt.

PVE är GW inte i närheten av wow.
PVP systemet i GW kändest dock lite mer finslipat när jag provade det.
Wow har dock kommit upp med pvpn också nu.

Sen med tanke på att GW inte är ett mmo. Utan mer ett diablo liknande spel där du bara stöter på nya spelare i städer så tycker jag helt klart att wow är det bättre spelet.

Men men.. det är jag det, en del gillar gw mer.. men då brukar de använda argumentet "jag kan köpa 3 burgare extra per månad när jag spelar gw" argumentet.

edit:
Mitt gw ligger o myser på spelhyllan och samlar damm.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Är spelen jämnförbara?
-nej
Vilket är bäst?
-ingetdera, olika genrer
Roligast?
-beror på vilken genre du föredrar
Lika lätta?
-GW tror jag är snäppet lättare att lära sig.

Precis.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Inaktiv

WoW är den typen av spel jag lättare fastnar för, även om jag tycker GW är mer utmanande.

För kom igen, wow utmanar väl ingen? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101

Mitt gw ligger o myser på spelhyllan och samlar damm.

Likaså mitt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

[list="1"]
[*]Det känns mer som ett single player-spel än ett MMORPG.

[/list=1]

Kanske för att GW inte är ett MMORPG?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Kanske för att GW inte är ett MMORPG?

vad är det då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18538

och vad gör det höggst upp på mmorpg topp listan?

http://www.mmorpg.com/index.cfm?bhcp=1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
vad är det då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18538

och vad gör det höggst upp på mmorpg topp listan?

http://www.mmorpg.com/index.cfm?bhcp=1

Istället för att länka till oberoende sidor så kan du väll ta och länka till GWs FAQ där det klart och tydligt står att det inte är ett mmorpg? (men det är kanske för mycket begärt eftersom det underminerar din teori om att GW är ett mmorpg )

http://www.guildwars.com/support/faq/prophecies-faq.php

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Har båda.. köpte GW när jag kände att jag började lessna lite på wow och ville testa nåt nytt.

PVE är GW inte i närheten av wow.
PVP systemet i GW kändest dock lite mer finslipat när jag provade det.
Wow har dock kommit upp med pvpn också nu.

Sen med tanke på att GW inte är ett mmo. Utan mer ett diablo liknande spel där du bara stöter på nya spelare i städer så tycker jag helt klart att wow är det bättre spelet.

Men men.. det är jag det, en del gillar gw mer.. men då brukar de använda argumentet "jag kan köpa 3 burgare extra per månad när jag spelar gw" argumentet.

edit:
Mitt gw ligger o myser på spelhyllan och samlar damm.

Pvp så smiskar GW alla Rpg spel som finns just i PvP iaf i dags läget håller dock med om att WoW har så mycket mer Pve content,sen är det rätt bra av Anet att ge folket gratis uppdates dom kunde lika bra ha struntat i det köper du GW så får du fan en bra Bang for the buck

//har du nått emot vad jag har skrivit så skriv till _tekken_

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem

Jag har spelar båda spelen och lite kort sagt PvE=WoW helt klart även om Gw pve kan vara kul ibland.
PvP= Gw helt klart, dock måste du ha väldigt mkt erfarenhet för att hitta ett bra guild helst spela PuG partyn till rank3 i Ha sen gå med i ett guild och börja avancera sen GvG om du kommer med ett bra guild.
Dock så kan jag garantera att du inte kan börja med pvp du måste nog lira igenom alla kampanjer för att förstå lite hur du ska spela och läsa och använda mkt metagaming för att hänga med i PvP,

Just nu spelar jag bara wow, tröttnat lite på gw efter 1200H/played(r10) btw ^^

Permalänk
Medlem

GW Är mycket bättre enligt mej!

Visa signatur

DEATH LOOMS NEAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
vad är det då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18538

och vad gör det höggst upp på mmorpg topp listan?

http://www.mmorpg.com/index.cfm?bhcp=1

Är som sagt inte ett mmorpg, trots att många verkar tro det.. bara att läsa på GW's hemsida..

Permalänk
Medlem

Hallu, denna tråd kanske e lite gammal, men istället för att starta en ny så återanvänder jag =D

jag har Lirat WoW nu ett tag och börjar tröttna på att det ksotar per månad, är GW ett bra alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Men herregud...

Frågan/frågorna som ställs konstant om GW: Vad är det? Och om det nu inte är MMORPG, vad är det då?

Från FAQ på GuildWars.com:

Citat:

What kind of game is Guild Wars?

Guild Wars is a global online roleplaying game. Players can engage in cooperative group combat, in single player adventures, or in large head-to-head guild battles. Guild Wars is a mission-based game set in a stunning 3D fantasy world that offers excellent support for guilds. Because the team that developed Guild Wars had experience creating successful online game series such as Warcraft, StarCraft and Diablo, the members used their familiarity with the complex issues surrounding online games to create a game that is both easy to learn and compelling to play long term, and yet does not require players to spend hundreds of hours slogging through the preparation just to get to the fun bits.

Is Guild Wars an MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game)?

Guild Wars has some similarities to existing MMORPGs, but it also has some key differences. Like existing MMOs, Guild Wars is played entirely online in a secure hosted environment. Thousands of players inhabit the same virtual world. Players can meet new friends in gathering places like towns and outposts where they form parties and go questing with them. Unlike many MMOs, when players form a party and embark upon a quest in Guild Wars, they get their own private copy of the area where the quest takes place. This design eliminates some of the frustrating gameplay elements commonly associated with MMOs, such as spawn camping, loot stealing, and standing in a queue in order to complete a quest.

Guild Wars takes place in a large virtual world made up of many different zones, and players can walk from one end of the world to the other. In Guild Wars much of the tedium of traveling through the world has been eliminated. Players can instantly return to any safe area (town or outpost) that they have previously visited just by clicking on it in the world overview map.

Rather than labeling Guild Wars an MMORPG, we prefer to call it a CORPG (Competitive Online Role-Playing Game). Guild Wars was designed from the ground up to create the best possible competitive role-playing experience. Success in Guild Wars is always the result of player skill, not time spent playing or the size of one's guild. As characters progress, they acquire a diverse set of skills and items, enabling them to use new strategies in combat. Players can do battle in open arenas or compete in guild-vs-guild warfare or the international tournament. Engaging in combat is always the player's choice, however; there is no player-killing in cooperative areas of the world.

Players in Guild Wars can play with or against players from around the world in the global tournaments and arenas. And while players are initially placed in a region based on their selected language (so that there is a greater likelihood that others will be speaking their language) they can join up in the always-available International District to form parties and to play with anyone from anywhere in the world.

Alltså:
Det har flera segment från MMORPG-spel, och blir då rankat som just MMORPG av majoriteten.
ArenaNet föredrar dock att kalla det för CORPG (Competitive Online Role-Playing Game).

Man ser folk överallt som säger "GW är fan inte ett MMORPG", men de kan inte säga vad de ist. skulle rankas som utan säger då ist "inte MMORPG iaf...", men jaha?

Samma sak med D2, somliga rankar det som MMORPG, andra inte... Men vafan, egentligen, Who really gives a shit?

Ska man börja göra en hel ny flik separat för just GW på diverse spelsidor som listar spel efter olika genrer då eller? Tror nog ingen har vidare lust till att lägga ner sådant jobb på något sådant...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

det besvarade inte min fråga =D
är det ett bra alternativ? resten i dnna tråd är väldigt gammalt.

Edit:
oj, läste informationen fel.
men ändå =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

bjomark, nightfall går på 300kr köp det så får du se vad du tycker

Visa signatur