Permalänk
Medlem

Om man nu är rädd om läckage så skaffa Fluid XP som är utveckalt av en nasa-arbetare och som används i flygplan m.m som vattenkylningsvätska!

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
öh, vänta nu lite... T-sprit och plastslang är väl ingen bra kombination? Eller? och glykolen i bilmotorn används väl bara som frostskyddsmedel. Ingen större risk att vattenkylningen i dator fryser så länge man inte dumpar skiten i en snödriva:P

nej det används inte enbart till frostskydd utan även till korrisionskydd som ska se till att det inte rostar eller oxiderar inuti motorn

sen det där med alger och glykol har jag svårt att tro isf är det väldigt utspädd glykol som någon här ovan skrev 5-10 % ska räcka för att ta död på alger om det inte var färdig utspädd glykol (alltså inte koncentrerad)

glykol är mycket giftigt så man ska låta dli att dricka det än fast det är sött

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd

Jag har kör mitt system nu i ca 6mån nästan 24/7 gällande pumpen så tror jag att den håller. Och en helg glömmde jag o sätta på pumpen så datorn stog och gick en hel helg utan cirkulation men den överlevde det ändå.

Jag har kört kranvatten + glykol en ganska stark blandning så jag slipper alger och skit.

Silikon slang håller en evighet därimot tror jag inte på så kallade push in nipplar jag tror dom släpper efter nått år. Jag kör vanliga nipplar som man trär slangen över och så har jag slangklammer på dem så att slangen stannar där den ska.

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Proffsmoddare

Jag avänder en kylvätska som heter Fezer-One Smoothy denna är icke ledande så att man slipper oroa sig över läckor. Det känns skönt att veta att vad som än händer så slipper man ett totalhaveri om en läcka skulle uppstå.
Jag beställde den på http://www.aqua-pcs.co.uk/

Här kan ni se vätskan in action
http://www.youtube.com/watch?v=Gd7_A9v4K00

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julkorv
Är inte dom flesta vattenpumpar till vattenkylning i grunden en pump till akvarium? Dom kan ju stå på dygnet runt i några år utan några större problem. När jag hade akvarium så var då pumpen på mer eller mindre hela tiden i drygt två år utan några problem.

Heh, jag har ett akvarie och har haft samma pump gåendes dygnet runt i över 12 år. Så nog finns det pumpar som håller. Köpte precis ett Thermaltake Kandalf LCS och kör med deras kylning. Har krämt ur min Core 2 E6300 från 1,86ghz till 2,8 än så länge. Behövde dock inte höja spänningen, men lekte lite för skoj skull och när jag ökade spänningen till 1,5v från 1,2 steg temeraturen på processorn i idle med ca 4 grader. Vid full load så märker jag inte av någon höjning alls knappt. bara någon eller 2 grader. Det är mer nordbryggan som tar stryk, den var varm fråm början och ska skaffa aktiv kylning till den. Men kan lugnt rekommendera thermaltakes grejer, iaf Kylvätskan och Kandalf LCS chassit. Vet ju inte hur länge pumpen kommer palla.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

hadde en pump som var 20 år gammar men rengordes 1gång/v och då blev filterkorjen sliten men pumpen var som ny

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt WaterChill kit nu i typ 3 år 24/7, och jag kör med Water Wetter i mitt system, 1-1.5 kapsyler i 1 liter destilerat vatten, finns inga alger i mitt system.

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp?subCategoryID=...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Vatten ger nog inte kortslutning som skadar, strömmen tar kortaste vägen med lägst resistans.. koppar har nog lägre resistans än vatten, gäller nog samma med halvledare och dyl.

Men vatten sväller upp kretskorten och gör avbrott i mönstrena mellan lagrena..

Har haft dusintal med fläktar i vatten och dom dör inte, så jag förstår inte meningen med demonstrationen av "Fezer-One Smoothy" på filmklipen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theman89
Jag har kör mitt system nu i ca 6mån nästan 24/7 gällande pumpen så tror jag att den håller. Och en helg glömmde jag o sätta på pumpen så datorn stog och gick en hel helg utan cirkulation men den överlevde det ändå.

Jag har kört kranvatten + glykol en ganska stark blandning så jag slipper alger och skit.

Silikon slang håller en evighet därimot tror jag inte på så kallade push in nipplar jag tror dom släpper efter nått år. Jag kör vanliga nipplar som man trär slangen över och så har jag slangklammer på dem så att slangen stannar där den ska.

Att använda kranvatten i sitt vattenkylningssystem är inte att rekommendera. Små partiklar i vattnet nöter sakta sönder dina block och pumpen, samt att kranvatten är joniserat (ledande). Köp istället "batterivatten" på statoil eller preem etc, kostar cirka 20 kr/liter. Det är inte ledande och helt rent.

Glykol är annars bra att ha i, precis som theman skriver för att motverka algbildning, inte för mycket bara, då det ger sämre kyleffekt.

Vanliga nipplar (metall eller plast) är helt klart att föredra, oftast är dock 1/2" nipplarna lite för små för 1/2" slang, därför byter många till 7/16"(slang), då kan man strunta i slangklämmorna också, även m det naturligtvis blir säkrare med såna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
så ett vattenkylnings system med rätt tillsats av dessa medel kan tempen sänkas 10-20grader

Å, du det skulle jag villja ha lite mer info om! 10-20 grader säger du? Källor? Egna tester?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Å, du det skulle jag villja ha lite mer info om! 10-20 grader säger du? Källor? Egna tester?

Helt orimiligt, däremot kan vissa ämnen höja värmeledningsförmågan, inte bara sänka temperaturen helt spontant. Och absolut inte med 10-20 grader..

Permalänk

Bästa kylningen får man genom att inte använda tillsatser alls. Glykol och alla andra tillsatser gör så att man får sämre temps (finns väll undantag, men dessa är så pass dyra att ingen normal människa skulle få för sig att använda det i en vattenkylning för datorer)

Men om man inte använder någon tillsats så finns risk för korrision (i och för sig väldigt liten om man bara använder koppar/rostfritt), alger och dyl vilket kan resultera i sämmre flöde och då högre temps.

Permalänk
Medlem

ja, vatten är ensamt ett mycket bra kylmedium i såna här typer av system.
finns inte många vätskor med så pass hög värmekapasitet som vatten (om det ens finns någon)

Glykolen gör det då lite sämre i teorin, om det blir så stor skillnad i praktiken kan jag inte svara på.
Hur som helst vägs det upp av fördelarna som korrosionsskydd (ingår altid i glykolen man köper på macken) algskydd och om man gillar att klocka i kyla så sänker det fryspunkten på vattnet ordentligt också.

Permalänk

Kanske inte medför tråden något men vill bara säga att jag lyckades pajja mitt nya Asus moderkort för ett par droppar vatten.
Höll på att fixa med slangarna å kanske drog lite för mycket i dom så att det kom några droppar från cpu blocket. Torkade genast bort detta självklart men då jag skulle starta datorn så kom jag in i windows men sen hände nått konstigt med bilden så jag stängde direkt av datorn. Tog lös moderkortet å torkade med min kupe värmare i ca 30 minuter på full värme. Testade starta igen men nu kommer jag inte ens in i bios.
Vet inte om jag hade grymt otur med dom få droppar som råka läka ut?. Men har givetvis lärt mig att aldrig meka med vattenkylningen då alla grejer är på kopplat i datorn.
SKa skicka in moderkortet å hoppas man kan få ett nytt.

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Techno_Bass: väldig otur, trist =/
Själv hade jag en lite läcka som stod och droppade sakta (som sedan lagade sig själv när tillräckligt med glykol hade ansamlats och torkat)
Det droppade ner på grafikkortet och in i AGP-porten. märkte av det när jag fick grafikbuggar i spel och allt som krävdes var en rengörning med tops och destillerat vatten.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har sett några prestandatester där de jämför färdigt kitt med ett bra ihopplock av delar? Känns ju ändå som de borde ha tänkt lite innan de börjar serietillverka ett kitt. De flesta klagar på kitten men jag undrar hur illa det faktiskt är. Jag skulle också vilja dessa jämföras med bra luftkylning.

Permalänk

Att höja kokpunkten för vatten i vattenkylning för datorer är väll inte direkt aktuellt.

Jag menar, har man 100 gradigt vatten i datorn har man nog större problem än att höja kokpunkten

Permalänk
Medlem

grejen är att samma teknik funkar till att öka kyleffekten som att höja kokpunkten

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Min erfarenhet baserar sig på att jag sysslat med tävlingsmotorer i flera år där det är använt i flera kylsystem för att hålla nere kokpunkten

Ah, men när du snackar om 10-20 grader, är det motorer vi kyler eller datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Dessutom har jag sysslat med vattenkylning i datorer i snart 4 år
där jag testat flera olika peltierlösningar och olika kylmetoder,

Har just nu ett system med tre peltierelement och två oberoende kylsystem varav det ena enbart kyler det primära och håller den varma peltiersidan på en låg nivå

Det där låter fasligt coolt & intressant! Någon chans att vi kan få se ett par bilder/lite förklaringer i galleriet?

Permalänk
Medlem

Om du nu inte hittar på så har du iaf lite kött på benen då.
men en förhöjd kokpunkt gör ingen skillnad i datorer.
vad som är intressant är den specifika värmekapaciteten och glykolen har lägre sådan än vad vatten har.

Men om du kommer med något mer konkret än "samma teknik funkar till att öka kyleffekten som att höja kokpunkten" så lyssnar jag.

Permalänk

Saken är den att det beror på lite andra faktorer oxå.
En sak är hur pass lättflytande vätskan man använder är. Högre flöde ger ju bättre kylning (i alla fall till en viss gräns).

Nu påstår jag inte att 5% glykol påverkar så mycket, antagligen inte ens märkbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
grejen är att samma teknik funkar till att öka kyleffekten som att höja kokpunkten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Men om du kommer med något mer konkret än "samma teknik funkar till att öka kyleffekten som att höja kokpunkten" så lyssnar jag.

Kyleffekt?

Du menar alltså att vattnet skulle få högre specifik värmekapacitet av att få en högre kokpunkt eller vad är det du säger?

edit: hittade lite siffror i en formelsamling
vatten har en specifik värmekapacitet på 4,19 kJ/(kg*K) medans glykol endast har 2,40 kJ/(kg*K)

det betyder att den mängden värmeenergi som krävs för att värma ett kg vatten 1 grad räcker till att värma ett kg glykol nästan 2 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Kyleffekt?

Du menar alltså att vattnet skulle få högre specifik värmekapacitet av att få en högre kokpunkt eller vad är det du säger?

edit: hittade lite siffror i en formelsamling
vatten har en specifik värmekapacitet på 4,19 kJ/(kg*K) medans glykol endast har 2,40 kJ/(kg*K)

det betyder att den mängden värmeenergi som krävs för att värma ett kg vatten 1 grad räcker till att värma ett kg glykol nästan 2 grader.

Vet inte om värmekapacitet är det som är mest instressant, snarare värmeledningsförmågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeNMaX
nej det används inte enbart till frostskydd utan även till korrisionskydd som ska se till att det inte rostar eller oxiderar inuti motorn

sen det där med alger och glykol har jag svårt att tro isf är det väldigt utspädd glykol som någon här ovan skrev 5-10 % ska räcka för att ta död på alger om det inte var färdig utspädd glykol (alltså inte koncentrerad)

glykol är mycket giftigt så man ska låta dli att dricka det än fast det är sött

Men vad sägs om en droppe klorin i systemet? Det tar ju död på allt som man inte vill ha i sitt kylsystem. Okej, det är ju inte så nyttigt heller, men bättre än att ha i en liter glykol. Sen är det väl kanske inte tänkt att datorn ska lukta badhus, men iaf:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Vet inte om värmekapacitet är det som är mest instressant, snarare värmeledningsförmågan.

Värmeledningsförmåga är inte så relevant då de flesta har en pump i systemet som står för cirkulation av vätskan.

Hela grejen bygger ju på att vattnet tar upp värme och sen flyttar man vattnet.

Hanka456: protip, häll inte ner starkt korrosiva grejer i ett kylsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
för att utnyttja kylegenskaperna i kylvätska som waterwetter eller g3-glykol så är en blandning 25-30% till avmetalliserat vatten nödvändig

källa?
kan du komma med något lite mer konkret.

för just nu ser det ut som du på ett rätt dåligt sätt försöker dölja skitsnack med "fina" ord

Om du nu är så kunnig som du utger dig från att våra så borde du väl inte ha några som helst problem att gå in på lite mer på djupet.

t.ex. "kylegenskaper" vad menar du då?
glykol är inte bara sämre på mängden värme det kan ta upp, det är mer trögflytande också.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst för rensning*

Nu får det vara slut på pajkastningen. Synd att en övrig intressant tråd blev nedskitad med personangrepp och andra omogenheter

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd upplåst*

Håll er borta från personangrepp i fortsättningen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Värmeledningsförmåga är inte så relevant då de flesta har en pump i systemet som står för cirkulation av vätskan.

Hela grejen bygger ju på att vattnet tar upp värme och sen flyttar man vattnet.

Öh.. nej?

Anledningen till att man avänder vatten (framför luft) är att det leder värme så mycket bättre. Värmekapaciteten skulle bara ha betydelse om man inte kylde vattnet utan bara skulle kyla något genom att pumpa in värme/energi i det.

Det är inte mängden energi som vattnet kan ta upp som sätter gränserna, utan hur snabbt/bra du kan föra över den energin till/från vattnet. Nu har ju vatten trots allt en väldigt dålig värmeledningsförmåga jämfört med metaller, så för att hålla ett så högt delta-T (och därigenom verkningsgrad) får vi flytta på vattnet innan det blir för varmt och vi förlorar kyleffekt. Det är det vi har pumpen till.

Värmekapaciteten säger bara hur mycket energi som ett ämne kan absorbera (i förhållande till temperatur-ökning), inte hur lätt det går att göra det.

Permalänk
Medlem

ja visst behövs det att det leder värme men vatten är fortfarande totalt usel på att leda värme.

vatten har värmeledningsförmåga nog för att ta upp värmen i blocket sen flyttar pumpen på vattnet så det kan släppa från sig värmen i radiatorn.
och såklart värmekapaciteten spelar stor roll, hade vattnet värmts upp tio grader när det går genom blocket hade det blivit enorm skillnad i temperatur och tänk på saker som kommer senare i slingan.