Bygga om nätverket här hemma, behöver hjälp

Permalänk

Bygga om nätverket här hemma, behöver hjälp

Tja,

Behöver inte alls skriva hur det ser ut hemma hos mig just nu.. Går direkt till planeringen. jag har 5 datorer hemma varav 2 av dessa ska köra med wireless. Linan är levererad av BBB, 100/100.

Då tänkte jag att man:

Från uttaget -> switch.

Från switchen's port #1 går det en kabel till en router (Ett externt IP tilldelat) som kör wireless.

Från switchen's port #2 går det en kabel till en dator (2:a externa IP:et tilldelat).

Från switchen's port #3 går det en kabel till en YTTERLIGARE switch, går det här?

Och från denna sista switch ut till 2 datorer. (Ytterligare 2:a externa IP-adresser tilldelas)

Kan någon hjälpa mig här, rent teoretiskt och praktiskt bör väl BBB ha lånat ut 4 IP-adresser vid det här laget? Bara så att jag har räknat rätt och bör få signaler på allt?

Sedan, är det raka eller korsade som gäller..? Är lite osäker på detta.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Re: Bygga om nätverket här hemma, behöver hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah

Från switchen's port #3 går det en kabel till en YTTERLIGARE switch, går det här?

Och från denna sista switch ut till 2 datorer. (Ytterligare 2:a externa IP-adresser tilldelas)

Kan någon hjälpa mig här, rent teoretiskt och praktiskt bör väl BBB ha lånat ut 4 IP-adresser vid det här laget? Bara så att jag har räknat rätt och bör få signaler på allt?

Sedan, är det raka eller korsade som gäller..? Är lite osäker på detta.

Ja det funkar att köra switch till switch.
BBB har då lånat ut 4 IP-adresser till dig och du borde få signal på alla.
Egentligen är det ingen skillnad längre beroende på om du har en nyare switch en gammal switch kanske inte klarar det. Men raka kablar funkar i alla fall.

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du ha en router till bärbara? Om någon kommer på besök med sin laptop och vill ansluta så behövs det ju. Men annars kunde du väl köra med en accesspunkt (eller skippa routningen i routern) så du får externt IP på båda bärbara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

va, går det att skippa routringen så alla klienter får ett externt IP var? Isåfall har jag missat den funktionen HELT. Vad kallas den?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en sak vi tagit upp många gånger i forumet. Sök på dhcp router och lan eller sånt.
Kort sagt: Ställ in allt så trådlöst fungerar och är krypterat etc.
Stäng av DHCP-servern i routern (och kom gärna ihåg vilket IP den har så du kommer åt den sen någon gång utan att fabriksåterställa inställningarna.
Sen så kopplar du in kabeln från switchen i ett LAN-uttag på routern. Klart.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Oj, men du får ursäkta, men det där lät helvirrigt för mig. Du menar alltså att det är möjligt, med hjälp av

BBB-uttag (Med 5 dynamiska IP:n tror jag dom lånar ut) och router, få externa IP:n till både trådlösa enheter och wired connections (hittade inget bättre ord )?

Det är externa IP:n direkt ut på nätet jag vill åt på alla 5 klienter jag har här hemma.

EDIT: (För jag menar, stänger jag av DHCP på routern, vill den ju ändå ha statiska *interna* IP:n i alla fall. Eller finns det nån annan väg att gå?)

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte på rak hand när jag inte har router. Men:
1. Stäng av routing funktionerna i routern
2. Stäng av DHCP i routern
3. "Ställ in AP-mode" på routern

Något i denna riktning borde fungera.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Oj, men du får ursäkta, men det där lät helvirrigt för mig. Du menar alltså att det är möjligt, med hjälp av

BBB-uttag (Med 5 dynamiska IP:n tror jag dom lånar ut) och router, få externa IP:n till både trådlösa enheter och wired connections (hittade inget bättre ord )?

Det är externa IP:n direkt ut på nätet jag vill åt på alla 5 klienter jag har här hemma.

EDIT: (För jag menar, stänger jag av DHCP på routern, vill den ju ändå ha statiska *interna* IP:n i alla fall. Eller finns det nån annan väg att gå?)

Ja det är helt möjligt.
Du ska INTE koppla något på WAN-porten på routern när du gjort detta.
Du kommer alltså bara använda LAN-portarna på routern, vilket är vanliga switchade portar. På en av dessa (som du inte ser) så har du trådlösa accesspunkten.
Du ska inte mäckla något med interna statiska IP:n.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Vet inte på rak hand när jag inte har router. Men:
1. Stäng av routing funktionerna i routern
2. Stäng av DHCP i routern
3. "Ställ in AP-mode" på routern

Något i denna riktning borde fungera.

Brukar inte finnas något om "stänga av routing funktion" utan man får koppla på LAN bara. Och AP-läge. Om det finns något sådant. Men egentligen är det ju redan AP (accesspunkten) som är ansluten till en switch som i sin tur är ansluten till en router/nat-enhet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Brukar inte accesspunkter sno en ipadress? I så fall behöver han ju sex adresser från BBB.