TV-Kort, kan man spela in Y men titta pa Y

Permalänk

TV-Kort, kan man spela in Y men titta pa Y

Som rubriken beskriver, jag undrar om man har ett juste tv-kort t.ex Hauppauge 1300 i en HTPC (fullt Windows MCE anpassad), kan man spela in SVT1 pa HTPCn samtidigt som man tittar pa SVT2 pa TV, (kopplat via HDMI fran grafikkortet forstass)???

men jag har aven en annan fraga, en kompis har en DVD inspelare, en panasonic dmr-x85. och jag har sett hur det fungerar nar man spelar in, man far upp en TV tablå sa kan man jatte smidigt bara valja ett program och trycka pa spela in. Men hur fungerar det om man kor TV-kort i en HTPC? Hur fungerar inspelningarna? Kan man anvanda Microsofts MCE fjarrkontroll for att konfigurera det, eller ar det tangentbord och mus som galler.

vore jattesnallt om ngn med koll pa tvkort har lust att forklara hur det fungerar!

TAck pa forhand!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

Jag har ett Hauppauge 1300 och jag varnar dig för dom.
Finns inga x64 drivrutiner och det finns en alvarlig bug i drivrutinen för fjärkontrollen. Helt plötsligt under användning så kan datorn bara krasha, går inte göra något.
Detta ska tydligen vara fixat i vista drivrutinerna (32bitars).

Kortet har bara en "tuner" så du kan inte spela in på en kanal och titta på någon annan.

För att spela in med MCE så behöver du bara fjärkontrollen, man går in i tvmenyn, ser tvguiden där med alla program. Sen trycker man på programet, då kommer det upp lite information om programmet och möjlighet att spela in och ifall det är en serie om den ska spela in kommande av serien.

Så inge mus/tangentbord behövs, men satsa på ett annat tv-kort.

Permalänk

okej, 1300T är alltså inget att ha? Kan någon tipsa mig om vad som är ett "bra" Tvkort? Finns det ngt tvkort som har flera tuners?

Det där med fjärrkontrolen låter ju smidigt :).

Jag har hört talas om ngt som kalas loopthrough, kan man med ngt tvkort, spela in signalen från SVT1 och låta signalen gå igenom tvkortet och på så sätt titta på en annan kanal på TVn? eller måste man ha ngn slags splitter? som splittar signalerna? hur går sånt till?

det vore underbart om ngn som VET kunde förklara
1 ÄR det möjligt att kunna titta på X men spela in Y samtidigt? UTAN att skaffa TWIN abonemang. Utan ngtt abonemand över huvudtaget
2 OM det är möjligt HUR GÖR JAG? Fungerar det med TVkort ENDAST, eller måste man ha en digitalmottagare i TVn?

MvH
Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207