Permalänk

X-Fi

Hej

Jag har nyligen skaffat mig ett Sound Blaster X-Fi ljudkort. Men när jag tryckte in den i en av pci slotarna så började graffet att krångla. Jag får bara 4 bitars färg och under bildskärmsinsällningarna så hittar den inte mitt grafikkort. Men under enhetshanteraren så står det ju åtminstone 6800 GT.

Jag har prövat att formatera om, systemåterställning.

Under enhetshanteraren står det att graffet har stött på ett resursproblem "inaktivera en annan enhet om du vill ha igång graffet" Det funkade inte heller.

Under windowsbooten hinner jag läsa att IRQ kanelen för display Cntrlr och USB UHCI Cntrlr har samma IRQ kanal, det är även fler som har samma kanal, kan man ha 2-3 st på samma IRQ kanal ?????

Men någon som vet hur jag ska få igång mitt grafikkort, hur löser jag detta problem.

Tacksam för hjälp

Mvh
Ulf

Permalänk
Medlem

Det kan va att du har ett för litet nät agg Att när du har ljudkortet med, så orkar inte nätagget hålla igång allt

Permalänk

jag har Antec NeoPower 480 Watt

Permalänk
Medlem

Jag fick uppdatera BIOS för att X-Fi skulle fungera. Har hört att det har (kan ha) problem med Nforce 4. Så testa uppdatera BIOS till de senaste om du inte redan har det.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Flytta ljudkortet till en annan pci plats. Det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Testa alla de ovastående.
Det stammer att X-Fi har haft problem med drivisarna, las pa Creatives hemsida.
Strommen kan också gora sitt om du har ett otillrackligt nataggregat men 480Watt loter som tillrackligt trots att jag inte vet vad du har mer i din burk..

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

jag har u uppdaerat bios från 13 till 27 utan något positivt resultat

Permalänk
Medlem

Ni som har haft det här problemet med X-Fi, har ni all haft ett nForce 4?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett x-fi igår, tröck i det - pang, samma problem som herr Weinstein.

Med ljudkortet i fungerar inte grafikkortet, precis samma felmeddelande i enhetshanteraren. Dessvärre är jag dum i huvudet på datorer och kan med hjälp start Firefox (mamma hjälper mig skriva detta;) - skämt åsido, jag blir lite lissen i ögat. Tills nu har jag kört med "inbyggt" ljud och som jag läst här skruvar det ned fps'en i endel spel, särskilt då jag inte har någon hejdundrande processor. Grafikkortet är ett nvidia 7600 gt.

Uppdatera bios läste jag någonstans, gick in på abit's sida och letade upp det moderkort jag har och kollade igenom men ack - jag har ingen floppy och det hela verkar synnerligen komplicerat att genomföra, särskilt för någon som ärligt talat inte har koll på vad han sysslar med. Jag är inte dum i huvudet i största allmänhet dock, så med instruktioner kan jag såklart stega mig fram, men vafan..

Att jag ens sitter och spelar mitt lilla spel så väl som jag ändå gör har jag goda råd från clockers att tacka för, så jag småvänder mig hit för att höra om någon har tips på hyffsat enkla knep som kan lösa problemet, det ser dock mörkt ut på kameruns hemsida. Jag börjar inte experimentera utifrån luddiga biosupdate guides på grekiska bara för att få igång det, jag kan ju utan ljudkortet åtminstone spela, även om 800 pix inkl frakt känns SÅDÄR bortkastat så föredrar jag ett fungerande system. Borde jag ringa webhallen och gråta mig till lite service, eller är det hopplöst tror ni? Jag har inga större förhoppningar om hårdvaruassistens över telefon av någon prao elev från zinkensdam liksom.

Tjena!

EDIT: Ledsen att dra upp en tokgammal tråd, tänkte att moderator skulle slå mig på fingrarna för att dra igång en ny och peka på den gamla
I övrigt kan jag tillägga att jag trots mina minimala kunskaper har provat att skruva i kortet i diverse olika slottar, utan framgång. (Det var det råd jag fick av en msn bekant)

Permalänk

Jag har löst mitt problem för längesen nu med att ändra en inställning i BIOS, jag satte grafikminnet till 512MB istället för 256MB och allt fungerar nu som det ska, pröva ni de med som har detta problem

Permalänk
Medlem

Och hur "sätter" man detta minne?

Permalänk

Min burk bootar bara om kortet sitter i pci-slotten precis under grafikkortet.

Lite irriterande då det är jävligt tight där.

nforce 430 har jag

Permalänk

Har det kortet, samt ett Nforce4 mobo ( allt enligt sign)

När jag hade mitt 800xl så pallade ett thermaltake silent purepower 480W av att driva kalaset. Dock inte när jag bytte till nuvarande x1950XT.

Jag hade ifos bytt bios en tid innan jag köpte x-fi. Men jag har inte haft något strul alls med det kortet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Typen.....

Jag har de inställningarna under:
Advanced ----> Chipset ----> Graphics Aperature Size

Permalänk
Medlem

Skall prova. Berätta gärna vad detta gör, vad det är man ändrar rent tekniskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeinStein
Typen.....

Jag har de inställningarna under:
Advanced ----> Chipset ----> Graphics Aperature Size

Då detta är direkt relaterat till AGP-grafikkort/port så gäller inte för nyare datorer med pcie-grafik.

Men vad gäller X-Fi så kan jag intyga att det oftast kräver en bios-uppdatering på äldre pre-Nforce5xx moderkort (Nforce4/Ultra) och detta gällde även mitt Abit AN8.

Problemet orsakas tydligen utav en resurskonflikt mellan X-Fi-korten och moderkortet så en uppdaterad bios för moderkortet undviker helt enkelt att använda dessa adressutrymmen för att undvika dessa konflikter. Men om man nu har så pass otur att det inte finns någon uppdaterad bios ifrån tillverkaren så är det värre.....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Då detta är direkt relaterat till AGP-grafikkort/port så gäller inte för nyare datorer med pcie-grafik.

Men vad gäller X-Fi så kan jag intyga att det oftast kräver en bios-uppdatering på äldre pre-Nforce5xx moderkort (Nforce4/Ultra) och detta gällde även mitt Abit AN8.

Problemet orsakas tydligen utav en resurskonflikt mellan X-Fi-korten och moderkortet så en uppdaterad bios för moderkortet undviker helt enkelt att använda dessa adressutrymmen för att undvika dessa konflikter. Men om man nu har så pass otur att det inte finns någon uppdaterad bios ifrån tillverkaren så är det värre.....

Men jag har uppdaterat mitt BIOS och det hjälpte inte för de. Problemet löstes där jag ändrade inställningen i AGP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeinStein
Men jag har uppdaterat mitt BIOS och det hjälpte inte för de. Problemet löstes där jag ändrade inställningen i AGP

Fint det, men vad jag menade är att detta inte hjälper på nyare moderkort som avsaknar AGP-port eftersom denna inställning givetvis inte finns på dessa.
Men vi välkomnar givetvis ditt tips då detta kan hjälpa andra med äldre moderkort.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd

har ett prblem som startade med oblivion.. ljudet dör helt plötsligt!? var så bara i oblivion först. men nu har det kommit till cs source också,

men ibland så kan jag spela hur länge som hällst utan att det lägger av.. men ibland inte alls länge då ljudet dör, och det ända sättet för mig att åtgärda det, är att starta om datorn. börjar bli lite galen på det här problemet nu.. var ok i början men nu blir man snart tokig..

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
har ett prblem som startade med oblivion.. ljudet dör helt plötsligt!? var så bara i oblivion först. men nu har det kommit till cs source också,

men ibland så kan jag spela hur länge som hällst utan att det lägger av.. men ibland inte alls länge då ljudet dör, och det ända sättet för mig att åtgärda det, är att starta om datorn. börjar bli lite galen på det här problemet nu.. var ok i början men nu blir man snart tokig..

Kolla efter nya drivisar på Creatives hemsida

Permalänk
Medlem

För att uppdatera X-Fi-drivrutiner på lättaste sätt, gå in på http://se.europe.creative.com/support/ och sedan Mjukvaru AutoUpdate.
Observera att detta kräver Internet Explorer pga att uppdateringssystemet är ActiveX-baserat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kroax
Ni som har haft det här problemet med X-Fi, har ni all haft ett nForce 4?

Jag har nForce3 och hör oljud när man kör vissa spel trots att jag har senaste BIOS och drivrutin. När jag hade näst senaste drivrutinen fick jag blåskärm när jag skulle starta UT2004. Dom har inte ens försökt fixa felen och jag har redan läst att dom börjar snacka om X-Fi 2. Musik och sånt funkar felfritt, det är nästan bara spel som ger problem. Jag brukar sätta ljudkorten näst längst ner

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt och dåligt av Creative. Jag har nforce 4 och ett X-Fi. Har inga sådana problem

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeinStein
Kolla efter nya drivisar på Creatives hemsida

har ett program som jag instalerade och den sköter updateringarna åt mig.

så jag har dom nyaste drivisarna... värkar som om det ända jag kan göra är att instalera om windows.. men orka det lixom

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

En Cmos reset kan fixa problemet ibland.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Enklare att inte tjacka ett creative kort överhuvudtaget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Enklare att inte tjacka ett creative kort överhuvudtaget.

vad finnes det som e bättre än ett x-fi fatality fps då till spel? som ej creative gjort?

nä, fanns tyvärr inte..

jag villha pcie ljudkort oxo!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
vad finnes det som e bättre än ett x-fi fatality fps då till spel? som ej creative gjort?

nä, fanns tyvärr inte..

Tydligen finns det kort som har bättre kompabilitet än creatives.. denna tråd är ett bevis på det.. sök & du skola finna fler.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tydligen finns det kort som har bättre kompabilitet än creatives.. denna tråd är ett bevis på det.. sök & du skola finna fler.

fast jag är nog en av dem mer lyckade.. både mitt nforce3 epox och nforce4 epox har hanterat korten galant..
hade först ett extreme music, nu ett fatality fps. båda funkar mycket bra.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Jag och mina bekanta har sammanlagt använt Creativekort på 8 stycken nF3/4-brädor

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H