Vaför firewire till iPod?!

Permalänk
Medlem

Vaför firewire till iPod?!

Varför ska Apple envisas med att använda firewire till sina iPod? Nu när jag har köpt en på tradera saknades det dels en win-cd-skiva (går visseligen att ladda ner programmen), men sen saknades det också en 6 till 4-adapter för firewire-kabeln. Och sen verkar det som om min dator inte ens har firewire-ingång! Varför kan inte iPod köra med USB istället? Köpte ett dator-paket på komplett.se och satte ihop, ska det inte vara firewire-portar på de datorerna?

Kan någon hjälpa mig här och säga någonting som jag kan göra?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Det följer visst med USB-kabel till iPodarna. Kanske inte de allra första, men åtminstonde 4G som kom år 2004 har det och alla därefter. Numera är ju FireWire dessvärre slopat.

Firewire är klart att föredra över USB av flera anledningar, det går snabbare i praktiken, du slipper "accelerationen" när du ska börja föra över en fil, d.v.s. att det går slött i början och sen börjar den komma upp i fart. Dessutom belastar det inte CPUn lika mycket.

Permalänk
Medlem

Re: Vaför firewire till iPod?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Varför ska Apple envisas med att använda firewire till sina iPod? Nu när jag har köpt en på tradera saknades det dels en win-cd-skiva (går visseligen att ladda ner programmen), men sen saknades det också en 6 till 4-adapter för firewire-kabeln. Och sen verkar det som om min dator inte ens har firewire-ingång! Varför kan inte iPod köra med USB istället? Köpte ett dator-paket på komplett.se och satte ihop, ska det inte vara firewire-portar på de datorerna?

Kan någon hjälpa mig här och säga någonting som jag kan göra?

Om du köper en gammal begangnad mp3-spelare och inte kollar upp vad som ingår, är det bara att räkna med att grejer saknas.

Det är inte Apple som har sålt mp3 spelaren till dig....

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vaför firewire till iPod?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Om du köper en gammal begangnad mp3-spelare och inte kollar upp vad som ingår, är det bara att räkna med att grejer saknas.

Det är inte Apple som har sålt mp3 spelaren till dig....

Nej, det är klart. Jag la nog bara bud på första bästa iPod som det verkade vara bra nuvarande pris på. Om jag ska få det att funka, kan jag då på nått enkelt sätt installera en firewire-port i datorn eller finns det nån firewire/USB-kabel som man kan köpa? Finns det nått sätt jag kan få det att funka på eller är det hopplöst?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Det finns kablar på Kjell.com och Clas Ohlson för en hundring, både firewire och USB. Om man inte vill köpa orginal för lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

Aha, där ser man. Vilken tur då! Jag ville inte gärna lägga ut iPoden på tradera igen, den har redan varit där två gånger tidigare, säljaren hade själv köpt den där bara någon månad tidigare eller så.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

äre inte så att ipodarna inte funkar med firewire sen G5 modellen eller liknande. tror inte heller nano kör firewire. utan det var bara i början de bara körde med firewire, sen övergick de till att bygga så att det funkar både med usb2 och firewire o nu tror ja det bara är usb2. men egentligen äre ju synd att firewire inte funkar längre, för det är ju snabbare för lite större filer.

så vilken ipod äre du köpt egentligen?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hmm, stämmer kanske att dom nyare in klarar av Firewire. Såg denna,http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RS... och typ Nano finns inte med. Osäker på vad dom menar "iPod med färgskärm", är det inkluderat senaste?

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig iPod, ingen nano eller picko eller så eller någon shuffle. Jag vet inte av vilken version den är, men den är ganska tjock, har svart-vit skärm, och rymmde 20 GB från början men rymmer nu 4,6 GB. Modelnummret är A1019.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Det är en vanlig iPod, ingen nano eller picko eller så eller någon shuffle. Jag vet inte av vilken version den är, men den är ganska tjock, har svart-vit skärm, och rymmde 20 GB från början men rymmer nu 4,6 GB. Modelnummret är A1019.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61688

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Det är en vanlig iPod, ingen nano eller picko eller så eller någon shuffle. Jag vet inte av vilken version den är, men den är ganska tjock, har svart-vit skärm, och rymmde 20 GB från början men rymmer nu 4,6 GB. Modelnummret är A1019.

Det är inte så att den bara inte är tömd? Har du gjort en formatering?

Permalänk
Medlem

Det är nog 20 GB touch wheel-modellen som jag har, jag har för mig att jag läste nån stans också att den var av version 1,5, även om jag inte kan hitta det nu.

> Det är inte så att den bara inte är tömd? Har du gjort en formatering?

Nej, däremot stod det på tradera att den hade en ny hårddisk på 5 GB och att den gammla var på 20 GB men hade krashat.

Men jag ska ta och kolla på den där sladden. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Ok. Gör så.