Ändra Rotationsriktning på Zalman CPU-fläkt?

Permalänk
Medlem

Ändra Rotationsriktning på Zalman CPU-fläkt?

Vill köra så att fläkten blåser uppåt istället för nedåt, någon som testat om detta fungerar bra i praktiken eller om man får missljud, betydligt sämre prestanda el dylikt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Tror inte ens att fläkten kommer starta baklänges, utan du komer i så fall få vända själva fläkten uppochned. Får man fråga vad du har att vinna på att göra detta?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

hade tänkt att polvända spänningen på den, men det kasnke inte fungerar då... har nämligen nätagregatet rakt ovanför (2cm upp) Som suger luft, därav skulle jag på bäst prestande om det skulle funka.... Bara att testa då om ingen försökt tidigare...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
hade tänkt att polvända spänningen på den, men det kasnke inte fungerar då... har nämligen nätagregatet rakt ovanför (2cm upp) Som suger luft, därav skulle jag på bäst prestande om det skulle funka.... Bara att testa då om ingen försökt tidigare...

Det går väldigt sällan att polvända fläktarna, ingen jag prövat med har kunnat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

även om du skulle polvända fläkten så skulle den låta mer än att göra ngn nytta..
du får isf som sagt vända den uppochner..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Varför inte koppla ur fläkten och ducta från nätagget så den fläkten får göra jobbet, förmodligen bättre än det är nu

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Du kan väl helt enkelt vända på kylaren?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

installerat en zalman CNPS8000 nu och tror det blir lite svårt att vända på fläkten... Men verkar som jag håller en ganska låg temp på cpu:n även när jag kör på lägsta hastighet åt "rätt håll", så tror jag kör så här en då.... verkar dock som nätaggregatet inte klarar att skyffla så mycket luft om jag vrir på zalmanfläkten på max...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Nä, du kan inte polvända en borstlös fläkt motor.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kasta ut zalmanfläkten och sätt i en kylare med en lös fläkt. Då kan du vända den så mycket du vill.

Permalänk
Medlem

Tänk på att fläktbladen är designade för att snurra åt ett visst håll och kommer därför inte kunna flytta lika mycket luft om de snurrar baklänges.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Är du inte rädd att modda lite så kan du ta bort själva fläkten (bladen etc) och i hålet som blir stoppa ner en lös chassifläkt. Med lite tur går en 92 mm ner men annars borde 80 mm inte vara några problem. Den fläkten kan du vända så den blåser uppåt. Dessutom så kan du hitta högvis med bra chassifläktar som låter mycket mindre än zalmans, som i mina ögon bara är hyffsade.