Permalänk

Readyboost

tjo,

Börjar med att säga att jag bara snabbt kolla runt efter trådar ang det här, hittade inget dock

Jag googlade lite för 2 dagar sedan och läste då att readyboost kan ge en bra prestande ökning, åkte då ner och köpte ett Kingston Datatraveler 2gb som enligt sidan jag lästa på skulle fungera utmärkt till detta ändamål

Jag fick dock upp den här bilden

Jag får enligt forums reglerna inte skriva vad min spontana reaktion var, då blir jag bannad...Men jag blev inte glad om man säger så:)

Varför fungerar inte "skiten" för?
Jag har USB 2 på datorn och minnet ska klara readyboost.

Någon med tips på hur man fixar detta?

/tack i förhand

Permalänk

Denna produkten ska alltså klara ReadyBoost? Mycket märkligt i sådana fall.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

att köpa readyboost minnen för att förbättre prestandan är idiotiskt, det ger några fjuttiga % jämnfört vad riktiga minnen kostar för den slanten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
att köpa readyboost minnen för att förbättre prestandan är idiotiskt, det ger några fjuttiga % jämnfört vad riktiga minnen kostar för den slanten.

Nu är det så här att jag fick minnet för 100kr..Snacka om att slösa pengar..

-------------
Ziegfried Ja det stog det i recentionen jag lästa att just det här minnet skulle klara detta med en klackspark tror jag det till och med stog

Permalänk

Antingen är det nåt fel på ditt USB-minne eller (kanske mer troligt) så är din USB2 inte optimal. USB2 kan ha följande hastigheter:

Low speed=1.5 Mbps
Full speed= 12 Mbps
High speed=480 Mbps

Är du säker på att du har High Speed? Drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Hur mycket vanligt minne har du?
Har du över 1gb så kommer readyboost inte hjälpa ett skvatt och därför kan du inte ens aktivera det.

Prova annars formatera minnet med NTFS, har hört att det hjälpt för andra.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att tex HD Tune fungerar även på flashminnen.
http://www.hdtune.com/
Det bör i alla fall kunna rapportera burst speed på minnet och därmed berätta vilken hastighet det går i.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

jag har ett kingston traveler 1gb, funkar fint här, sen om det ger någon prestanda vet jag inte men klart att man måste testa

Permalänk

Re: Readyboost

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrdanne
tjo,

Massa text...;)

Någon med tips på hur man fixar detta?

/tack i förhand

Var det på denna sida du läste att minnet fungerar:

http://www.grantgibson.co.uk/misc/readyboost/

Sidan och rekommendationerna skulle jag ta med en stor nypa salt...

Det är bara minnen som är specifikt angivna av tillverkarna att klara readyboost som fungerar fullt ut, är dom inte specade för readyboost så fungerar dom inte heller.

Chimairas råd ger jag inte mycket för uppenbarligen har han inte koll på läget. Läs på hur readyboost fungerar och återkom sedan...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

xplane_uppsala Nej det var inte den sidan jag kollade på... det var en recention av minnet i sig

Hardware guy

Permalänk
Medlem

Kingston datatraveler stöder INTE readyboost. man får visserligen frågan om man vill aktivera det vid installation men möts sedan av skärmen ovan vid närmare granskning. Ingen information finns om att det stöder readyboost, varken officiellt eller via tester, något iaf jag var medveten om när jag köpte mitt igår. Det är därför de numera är så billiga (fick 2gb för 175 spänn) då Kingston lanserade en uppdaterad och klart dyrare variant som heter Kingston Readyflash för att korrigera detta. Om någon däremot har sagt till dig att det ska funka så har du laglig rätt till reklamation. Varför googlade du inte detta innan? Lätt info att hitta (jag är absolut inte teknikkunnig).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Kingston datatraveler stöder INTE readyboost. man får visserligen frågan om man vill aktivera det vid installation men möts sedan av skärmen ovan vid närmare granskning. Ingen information finns om att det stöder readyboost, varken officiellt eller via tester, något iaf jag var medveten om när jag köpte mitt igår. Det är därför de numera är så billiga (fick 2gb för 175 spänn) då Kingston lanserade en uppdaterad och klart dyrare variant som heter Kingston Readyflash för att korrigera detta. Om någon däremot har sagt till dig att det ska funka så har du laglig rätt till reklamation. Varför googlade du inte detta innan? Lätt info att hitta (jag är absolut inte teknikkunnig).

Det var så att jag googlade efter det här och det var Datatraveler Readyflash som jag läste om...Tänkte dock inte på att det inte stog Readyflash på minnet jag köpte..........

Permalänk
Inaktiv

konstigt att mitt kingston datatraveler funkar med ready boost, 1gb, då borde 2gb versionen funka också, kollade och det körs på FAT filsystem, vet inte om det spelar någon roll

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Readyboost

Trådskaparen kan ju testa att köra testat några gånger, det gjorde jag och så funkade mitt apacerminne. Kanske stördes mitt första test av något.
Och det är ju inte överföringshastigheten på minnena som är det viktigaste! Det är ju åtkomsttiden. Vi ser från HD tune att minnet ligger på 2.4 ms. Mitt apacer ligger på 2.2 ms. Så de är ju väldigt nära. Å andra sidan fungerar mitt gamla sandisk cruzer micro utmärkt och 0.9 ms är ju lite större skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Hur mycket vanligt minne har du?
Har du över 1gb så kommer readyboost inte hjälpa ett skvatt och därför kan du inte ens aktivera det.

Prova annars formatera minnet med NTFS, har hört att det hjälpt för andra.

Rent och skärt skitsnack.
Jag har 1,5 GiB och har aktiverat det på både ett 256 MB minne och ett 2 GB minne. Jag använder inte Vista just nu och det är en bärbar dator så det är lite otympligt att plugga in USB-minne hela tiden så prestandaboosten mäter jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
[...]
Det är bara minnen som är specifikt angivna av tillverkarna att klara readyboost som fungerar fullt ut, är dom inte specade för readyboost så fungerar dom inte heller.
[...]

Jag förstår fortfarande inte varifrån du får att de måste ha välsignelse från minnestillverkaren för att readyboost ska fungera. Mest marknadsföringssnack om readyboost vilka som är "godkända".
Mitt sandisk verkar ha något slags sådant "additional product info", men det kan även gälla de nyare U3-varianterna som kanske har lite andra flash-kretsar i sig.
På apacers hemsida nämns inget alls om readyboost för mitt minne (handy steno AH220). Och inte syns det något i windows om att det är ett apacer-minne (maskinvaran alltså, sandisk identifierar sig som ett sandisk-minne).

Det är testet som avgör, inte tillverkarens märkning. Men de märker (förhoppningsvis) bara minnen som klarar testet varje gång.

Bilder från hd-tune:
Sandisk

Apacer

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Att det stöder readyboost betyder ju bara att tillverkarna har testat så de verkligen gör det, finns många usb-minnen som inte "stödjer" readyboost och ändå funkar utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Hur mycket vanligt minne har du?
Har du över 1gb så kommer readyboost inte hjälpa ett skvatt och därför kan du inte ens aktivera det.

Prova annars formatera minnet med NTFS, har hört att det hjälpt för andra.

Nu ljuger du...Spelar ingen roll hur mkt man har i ram minne alternativet ang readyboost kommer ändå upp.

Permalänk

Man kanske ska prova att upgradera firmware i sina minnen.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

När jag borjade använda mitt Cruzer U3 4gb så formaterade jag minnet och då blev det fart på readyboosten
Jag har även märkt att det går bäst med det dubbla minnesstorleken på flashminnet mot det installarerade

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Jag har testat att formatera minnet, men det gjorde ingen skillnad...eller man ska kanske starta om datorn efter??

Och var kan man uppdatera mjukvaran till minnet, hittade inget på Kingstons sida...

Permalänk
Medlem

Köpte ett Corsair TurboFlash 1GB (Readyboost!

Test!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Har du över 1gb så kommer readyboost inte hjälpa ett skvatt och därför kan du inte ens aktivera det.

Detta är åtminstonde delvis fel, jag har i normalfallet 2gb ram minne och kunde använda min mp3 spelare som readyboost. Sen är det en annan femma att jag inte märkte någon större skillnad, mp3 spelaren är dock bara på 256 mb.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ganska relativt om det hjälper eller inte.
Säg att du har man har 4 GiB internminne. Det skulle ju superfetch gilla att smaska i sig. Men om man nu kör något riktigt krävande program som äter upp i princip allt internminne och det blir knappt inget alls för superfetch att cacha, ja då lär readyboost hjälpa till om det cachar saker från hårddisken som du vill kunna få fram snabbt (samtidigt som minnesätarprogrammet är igång).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Maximal läs respektive skrivhastighet har lite eller ingen relevans för om ett USB minne kan hantera readyboost funktionen i Vista.
Allt som är värt att veta om denna teknik finns att läsa här:
http://blogs.msdn.com/tomarcher/archive/2006/06/02/615199.asp...

Trist att så många medlemmar här på sweclockers ägnar sig åt ryktesspridning istället för att ta reda på fakta, detta är inte specifikt bara för denna tråden utan för forumet i stort.

Mvh Tomas P

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Köpte ett Corsair TurboFlash 1GB (Readyboost!

Test!
http://img.photobucket.com/albums/v142/Zerox_no1/HDD%20bench/...

Snacka om snabb! Nu blev man sugen på att köpa en sådan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Maximal läs respektive skrivhastighet har lite eller ingen relevans för om ett USB minne kan hantera readyboost funktionen i Vista.
Allt som är värt att veta om denna teknik finns att läsa här:
http://blogs.msdn.com/tomarcher/archive/2006/06/02/615199.asp...

Trist att så många medlemmar här på sweclockers ägnar sig åt ryktesspridning istället för att ta reda på fakta, detta är inte specifikt bara för denna tråden utan för forumet i stort.

Mvh Tomas P

Just den länken verkar inte innehålla något fel, men det är alltid farligt att förlita sig på saker som skrevs för så länge sedan, runt beta2-tiden.

Jag förstår att man bara ska använda readyboost på minnen som verkligen kan ge prestandaökningen, men det här var ett roligt sätt att gå runt hastighetskravet på minnet:
http://thunor.spaces.live.com/blog/cns!71C238B5E0E3724D!206.e...

Edit: fixade länken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Just den länken verkar inte innehålla något fel, men det är alltid farligt att förlita sig på saker som skrevs för så länge sedan, runt beta2-tiden.

Jag förstår att man bara ska använda readyboost på minnen som verkligen kan ge prestandaökningen, men det här var ett roligt sätt att gå runt hastighetskravet på minnet:
http://thunor.spaces.live.com/blog/cns!71C238B5E0E3724D!206.entry

HAHA det som fanns på länken fungerade skit bra...nu fungerar Readyboosten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrdanne
HAHA det som fanns på länken fungerade skit bra...nu fungerar Readyboosten

Haha, hur mycket snabbare är din maskin nudå?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Haha, hur mycket snabbare är din maskin nudå?

Faktum är att datorn började lagga....:P

Permalänk

Well det kanske faktiskt är så att Microsoft vet vad de gör.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Well det kanske faktiskt är så att Microsoft vet vad de gör.

hehe jo.

Vista är iofs inte det stabilaste OS jag har använt....Det är små krascher osv dagligen....har fått 3 bluescreens idag bara t ex...