Permalänk
Medlem

Jadå, det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

kolla om det är ditt nätagg som kanske pajjat, mitt gjorde de en gång och det lät inte trevligt.

Permalänk

Kanske missat om du skrev de men har du tagit ut Batteriet från Moderkortet?

Permalänk
Medlem

Spelar det för roll när man har rensat CMOS 3000 ggr?
Det är ju samma sak?
Asså har man bränt nåt så e det ju ganska kört ellerhur?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

det kan nog vara en krets eller liknande på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Just nu känns det tveksamt, asså alla säger att det är moderkortet eller cpun. Jag vet inte vad jag ska tro på.
Liksom jag har resettat CMOS massa ggr o det är fortfarande samma problem, asså att allt startar upp men skärmen går inte igång...Och mitt graffekort funkar perfekt.

Och det va nån som sa att CPUn måste va aktiv för att Skicka postdata. Så det är 50% att moderkortet har pajjat, o 50% att CPUn har pajjat.
Ska testa min prolle på min kompis dator.

Notera att alla lampot o sånt på moderkortet funkar o LDC skärmen står "CPU INIT". Det har den alltid gjort då men...

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Just nu känns det tveksamt, asså alla säger att det är moderkortet eller cpun. Jag vet inte vad jag ska tro på.
Liksom jag har resettat CMOS massa ggr o det är fortfarande samma problem, asså att allt startar upp men skärmen går inte igång...Och mitt graffekort funkar perfekt.

Och det va nån som sa att CPUn måste va aktiv för att Skicka postdata. Så det är 50% att moderkortet har pajjat, o 50% att CPUn har pajjat.
Ska testa min prolle på min kompis dator.

Notera att alla lampot o sånt på moderkortet funkar o LDC skärmen står "CPU INIT". Det har den alltid gjort då men...

Kan sätta min macbook på att det INTE är processorn.

Kan sätta min 15" samsung tft på att det är moderkortet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

HAHAHHAHA, så ambitiös?
Okej, iaf, ska testa prollen på min kompis dator iaf, funkar det så är jag glad, har redan skickar returanmälan på mitt moderkort så jag får hoppas att de e snabba med det.

Varför e du så säker på din sak då?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
HAHAHHAHA, så ambitiös?
Okej, iaf, ska testa prollen på min kompis dator iaf, funkar det så är jag glad, har redan skickar returanmälan på mitt moderkort så jag får hoppas att de e snabba med det.

Varför e du så säker på din sak då?

Trust your powers, Luke! Nä men skämt åsido så har jag efter mer än två års yrkeserfarenhet som it-tekniker fortfarande inte sett en enda processor som blivit bränd/skadad/doa/dött. Dessutom, moderkortet skulle ge ett felljud om det var processorn, prova att boota en annan dator _utan_ processor och se vad som händer. *Beeeeeeeeeep*

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Trust your powers, Luke! Nä men skämt åsido så har jag efter mer än två års yrkeserfarenhet som it-tekniker fortfarande inte sett en enda processor som blivit bränd/skadad/doa/dött. Dessutom, moderkortet skulle ge ett felljud om det var processorn, prova att boota en annan dator _utan_ processor och se vad som händer. *Beeeeeeeeeep*

Det måste vara väldigt moderkortsspecifikt iaf. För jag har aldrig fått ett ljud ur ett moderkort som har körts utan processor/med processor som inte stöds alls/trasig processor.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Felsökte mitt eget system för några dagar sen, som började krångla efter ett moderkortsbyte. CPU:n hade dock trillat i golvet (dock i en CPU-förpackning), så jag kunde inte vara helt säker på min sak från början.

Jag började med att se hur mycket "medvetande" den hade under booten, och började med att riva ur grafikkortet. Ingenting hände, den bootade fortfarande inte.

Jag rev sedan ut minnena, och då fick jag mycket riktigt DRAM-error från PC-speakern - vilket tydde på ett visst liv i systemet iaf.

Jag avslutade sen med att riva ur processorn, för att prova om ASUS Post Reporter (den funktion som ropar röstmeddelanden från ljudkortet vid POST) fungerade, och den gav mycket riktigt "No CPU installed".

Därför drog jag slutsatsen att det måste vara något fel på moderkortet, eftersom POST Reporter även ska rapportera CPU-Failure, eftersom winbond-chippet som sköter det även klarar det meddelandet utan CPU-hjälp.

Jag åkte sedan till säljaren och provade min CPU och minnen på ett annat kort, och när det fungerade, var ju saken biff så att säga Fick ett nytt kort, och nu fungerar det perfekt.

Därför:

Kolla ditt moderkorts manual efter olika roliga diagnostikfunktioner. Ett lyxkort som Commado har sannolikt en hel del av dessa, och rapporterar ingen av dessa något gällande CPU är sannolikheten stor att det är moderkortet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag monterade ihop systemet igen, prövande följande:

1. Clear CMOS, bootade upp. Ingen POSTDATA eller nåt
2. Drog ut RAM minnen, fortfarande ingen POSTDATA

Jag har kollat manualen, o det står:

One short beep:
-VGA detected
-Quick boot set to disabled
- No keybaord detected

One continious beep followed by two short beeps then pause (repeated):
- No memory detected

One continious beep followed by three short beeps:
-No VGA detected

One continious beep followed by four short beeps:
-Hardware component failure

Alltså Ingen POSTDATA = Moderkort kass?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Om systemet är helt tyst tyder det på CPUn, utan CPU är det inte så lätt att köra koden som tar hand om POST...

Snackar du för dynga ?
Mitt Asus mobo piper när jag inte har CPU iaf. Felkoden för... just ja "No Cpu Detected".

Till trådskaparen för fan jag skrev ju där uppe ? Blind eller ?
Moderkort (utan några komponenter installerade) + helt nätagg = Ingen post = Trasigt moderkort

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Reagerar den inte ens på att du drar ur minnena så skulle jag vara beredd att satsa ganska mycket på att moderkortet är kasst, eftersom det ska kunna ge felkod för detta oavsett CPU:ns närvaro. Se även mrfisses inlägg.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för hjälpen allesamman! Den är på väg till rep nu så jag får den kanske om 2 veckor...tidigast :/

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit