Permalänk
Medlem

Har jag brännt min processor?

Jag har ett problem,
Efter överklockningen inatt så klockade jag mitt E6400 till 3.28 ghz
och hade Vcore på 1.5v.
Men sen när jag skulle ändra tillbaka allt till standard så hände nåt.
Först bootade allt om sig som vanligt, jag gick in i BIOS för att kolla om värdena verkligen stämde, o när jag gick in i systen information så knastrade det till o datorn startade om sig 2 ggr väldigt snabbt. Och jag märkte även att det luktade skummt (bränt)...
Har jag bränt min prolle eller nåt annat?

Hjälp mig nån?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

vaddå? Det behöver inte alls betyda att du brännt din CPU, vaddå!! Funkkar datorn nu eller ? Om den inte funkkar ALLS nu, då kan du ha brännt den, men ifall den funkkar, då kan du inte ha brännt den!

Destumed 1.5 volt är ingen tillräckligt hög volt för att bränna sin cpu, 1.45 är max som rekommenderas av INTEL, och din 1.5 kanske var ungefär 1.45... destumed ska dom klara upp till 1.7 egentligen.

Permalänk
Avstängd

du har bränt något om det luktar bränt iallfall.

hade du kylning på cpun så har du förmodligen inte bränt den iallfall

Permalänk
Medlem

Grejjen e att jag har monterat ut allt o tagit bort kylpastan, inga brännmärken på något, RAM minnen, graffekort, moderkort...nada.
Förstår inte. Vad är det som kan ha blivit bännt?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Grejjen e att jag har monterat ut allt o tagit bort kylpastan, inga brännmärken på något, RAM minnen, graffekort, moderkort...nada.
Förstår inte. Vad är det som kan ha blivit bännt?

Någonting på moderkortet tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat den, eftersom den e brunsvart e det svårt att hitta bränningar. Men allt lyser o så på moderkortet, jag har en Asus commando. Jag ökade NB o SB för att få systemet lite mer stabilt....den kanske inte förstod att jag återställde alla inställningar?

Asså när jag trycker på power up knappen så går allt igång, grejjen e att skärmen fortfarande blinkar....
Tror dock att det inte e grafikkortet.......

Men om man går från överklockat till orginalinställningar då borde allt ställas om? Det va verkligen surt...har bara haft datorn i 2 dagar...

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Montera ihop allt korrekt, dra ut nätkabeln ett par timmar (har löst mer än ett likande fall för mig), resetta bios.

Permalänk
Medlem

Okej....men brände nåt i din dator oxå?
jag har låtit den stå över natten o resettat CMOS flera ggr, men jag ska montera ihop den igen o testa....
Om den inte funkar, då e det kundtjänsten som gäller? För jag hade ju orginalinställningar när att hände så det borde inte vara nåra probs?

Tack för hjälpen.....så länge

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

din processor lär inte vara brännd bara för du har kört med 1,5v på Vcoren och jag igår körde 1,85v på min E6600 och den lever och jag äger ochså asus commando och nordbryggan behöver du inte dra på volt heller om du nu inte ska runt 475-500fsb+ på processorn. och även sydbryggan behöver du inte röra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hmm, då e det bara att skicka tillbaka moderkoret då...monterade upp allt igen o samma problem va det....
Fan va jobbigt...

Asså orka att saker ska gå sönder när man har standradinställningar...fattar inget....

vad jag minns hade jag:

1.5v Vcore
1,950v Ram voltage

Aja...skit händer. garantin gäller väl i 3 år?

tack!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Kan ju vara nåt i nätagget som gett upp.

Ta näsan o lukta nära på dina komponenter, luktar det inte skunk om nån av dem så lukta på agget.

Permalänk
Medlem

Tror inte det, allt fungerar, alla fläktar igång o det är inga problem med det. O det luktade inte bränt iaf i nätagget.
jag har skickat returanmälan till mitt commando kort. Hoppas man får en ny då. Orka ha haft den i 2 dar så strular det så hårt....

Processorn kan inte brännas om man bara har 1.5v och har zalmans 9700LED. CPUn låg på 46 grader i IDLE. Så det borde inte vara det som e pproblemet. Om man har för hög spännning i CPUn, är det tempen som begränsar eller är det hur mycket processorn tål?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att lukta sig till var det har bränt, om det är din hund på bilden så låt den lukta för den märker direkt var det luktar "skummt" men låt den inte slicka på ngt bara^^

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Det brukar gå att lukta sig till var det har bränt, om det är din hund på bilden så låt den lukta för den märker direkt var det luktar "skummt" men låt den inte slicka på ngt bara^^

AHAHAHAHAHAA dagen komentar.

skriv gärna om det gick bra o felsöka med hjälp av hunden

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara ha varit damm, el. liknande som fjutta eld..
+innehåller inte hundar en massa statiskt tjafs..
så jag skulle inte låta en hund komma i närheten

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Men.... FUNKKAR DATORN ? Kommer du in i OS osv ? Då kan du ju lika gärna skita i om det luktade brännt ellr inte.

Permalänk
Medlem

Datorn funkar ej nada, ska lämna in den o se vad de säger.
Commando har en ljudindikator på vad för status den är i.
Typ piper i olika kombinationer för att visa vad som e fel med datorn.
Nu vill den inte ens låta. Egentligen ska det pipa ett långt pip med 4 korta efter (när det är hårdvarufel)....jag hör inget.
Jag har ingen hund o jag har själv sniffat på delarna...inga saker som tyder på bränning....men men...
Har ni nåra ledtrådar kanske?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Svårt att felsöka, jag skulle tippa på att ngt till nätagget gått sönder faktiskt. Särskilt om du hörde att det knastrade till.

Du har inte möjlighet att testa annat ram eller nätagg från nån kompis? Tänk på att du får stå för frakten för moderkortet + själva servicen (250 kr + moms hos komplett tror jag) om det inte skulle vara moderkortet.

De där felökninggrejerna är inte alltid pålitliga, mitt kort ska ge ifrån sig en ljudsignal om grafiken tex. gick sönder. Detta hände mig och jag fick inte nån ljudsignal alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Precis så blev det när jag klockade min gammla Amd64, pressade den rätt bra med vcore o allt, rätt vade va så började datorn bota om igen igen, samtidigt som det knastrade, iof hade jag datorn o såg att det blixtrade till i agget...

Det var ett trasientskydd i agget som hade sagt upp sig...

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Hedersmedlem

Du minns inte vad det var för spänning till nordbryggan?, Commando har inställningar för höga spänningar, men den passiva kylning räcker inte till med lite mer extremare val.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Moderkort eller PSU med största sannorlikhet. Skulle prova med ett annat aggregat först!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

jag har testat den där nätagget på min gamla dator så den funkar bra. Enligt era beskrivningar så är det då moderkortet som har pajjat. Nordbryggan låg väl på 1.6 normal. jag hade väl ett näpp högre än 1.6....kanske det som hände då? Men notera att jag resettade bios innan jag reboota. Så alla inställningar va på default.
Kan det va fel på biosen att den inte förstod att jag tog default? Hade den nyaste biosen btw.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan vara ett DOAmoderkort. kolla likriktardioder, spänningsregulatorer och kondensatorer, ibland är det svårt att se om en kondensator har blivit tjock, men kolla om någon av dem buktar ut lite.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra o lämna tillbaka den o få en ny? Och de kondensatorerna, ligger de nära nordbryggan? Jag har faktiskt kollat på alla kondensatorer o jag ser inget fel på de. De ser inte brända alls o jag har tom sniffat på alla delar som finns på moderkortet.
Jälva skumt att den bara bränns när man vill ha org. inställningar.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka, det är med största sannorlikhet moderkortet, och jag tror inte att det är du som orsakat felet, utan du fick nog ett dåligt moderkort helt enkelt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Tja om du inte får någon POST info så lär det vara moderkortet. Det kvittar vilken komponent som pajjat så skall moderkortet ge POST info iaf. Det ända som krävs för att få en moderkortet till att ge POST info är
#1. Fungerande nätagg
#2. Fungerande moderkort

Ett av dem har du redan uteslutit ville jag få det till (Nätaggregatet) som fortfarande fungerar i din gammla dator. Vad är det för nätagg förresten? Är det ett kasst nätagg så kan det också vara så att nätagget har förstört ditt moderkort (är det ett billigt skitagg så AJA BAJA på dig !!! inte spara pengar på det kisekatten!)

So that leaves ... .mooorrrhahahaha the MM..m.m.m.m.m.m.m.m MOOOOTHERBOARD
x
x
x
x
Please return to vendor
x
x
x
End transmission

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Vid en tidigare uppdatering jag gjorde så starta inte grejerna när jag satt ihop dom, nya saker alltihop, provade allt som kunde tänkas men fick inte igång det, åkte över till en kompis o greja lite mer men inget funka, testa mitt agg i hans burk o det funka, till slut tog vi iallafall hans nätagg till min burk o då starta den perfekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Tja om du inte får någon POST info så lär det vara moderkortet. Det kvittar vilken komponent som pajjat så skall moderkortet ge POST info iaf. Det ända som krävs för att få en moderkortet till att ge POST info är
#1. Fungerande nätagg
#2. Fungerande moderkort

Ett av dem har du redan uteslutit ville jag få det till (Nätaggregatet) som fortfarande fungerar i din gammla dator. Vad är det för nätagg förresten? Är det ett kasst nätagg så kan det också vara så att nätagget har förstört ditt moderkort (är det ett billigt skitagg så AJA BAJA på dig !!! inte spara pengar på det kisekatten!)

So that leaves ... .mooorrrhahahaha the MM..m.m.m.m.m.m.m.m MOOOOTHERBOARD
x
x
x
x
Please return to vendor
x
x
x
End transmission

Om systemet är helt tyst tyder det på CPUn, utan CPU är det inte så lätt att köra koden som tar hand om POST...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

kort (kanske dum) fråga:

Gäller garantin om man har haft sönder någon hårdvara pga överklockning? har ett liknande problem nämligen...

Permalänk
Medlem

Gör det nåt om jag tar min CPU o testar i nån annans dator, om den e sönder som du påstår att den är?
Den skadar väl inte hans dator?
För jag har en kompis som har ett moderkort som stödjer c2d o jag kan väl testa den på hans dator...

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit