Permalänk
Medlem

µtorrent liknande prog?

Hej, jag undrar vilket torrent program för linux som är bäst, dvs tar minst av uppkopplingen till själva proget + att jag skulle vilja ha scemaläggare så jag bara tankar på natten.?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Jag gillar min egen klient http://code.google.com/p/linkage/
Har förvisso ingen schemaläggare men det är på g.

Annars är det nog Azureus som har mest features på Linux fronten.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

skulle också gärna vilja ha utorrent till linux. Har faktiskt inte hittat någon linux klient jag tycker om. Azureus funkar inget vidare för mig.

Har kör utorrent via wine tidigare men det har inte hellr fungerat särskilt bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Testat KTorrent?

Permalänk
Medlem

rTorrent är väl den bästa för Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

prova Deluge, har förvisso ingen schemaläggare men är ett snabbt och smidigt program.
http://deluge-torrent.org/

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk

rTorrent går min röst med på! Den är helt underbar. Screen+rTorrent är guld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
rTorrent går min röst med på! Den är helt underbar. Screen+rTorrent är guld!

Håller med, rTorrent är kanonbra! Trots att det är "snyggare" med grafiskt tycker jag att rTorrent ändå är lättare att se den information jag söker på.

Det enda negtiva är att den inte klarar FAT32 diskar, men dte kanske är på gång att lösas, har inte så stor koll just nu.

// Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Håller med, rTorrent är kanonbra! Trots att det är "snyggare" med grafiskt tycker jag att rTorrent ändå är lättare att se den information jag söker på.

Det enda negtiva är att den inte klarar FAT32 diskar, men dte kanske är på gång att lösas, har inte så stor koll just nu.

// Jonas

Hur då klarar fat32 diskar?, man kör väl med linuxformaterade diskar?

EDIT

är rtorrent "textbaserad"?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Håller med, rTorrent är kanonbra! Trots att det är "snyggare" med grafiskt tycker jag att rTorrent ändå är lättare att se den information jag söker på.

Det enda negtiva är att den inte klarar FAT32 diskar, men dte kanske är på gång att lösas, har inte så stor koll just nu.

// Jonas

Inte klarar FAT32-diskar? Det skriver ju till filsystem genom kerneln så jag ser inte hur det skulle kunna ha problem med ett visst filsystem?

Är det 4 GB-gränsen i FAT32 du tänker på?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Inte klarar FAT32-diskar? Det skriver ju till filsystem genom kerneln så jag ser inte hur det skulle kunna ha problem med ett visst filsystem?

Är det 4 GB-gränsen i FAT32 du tänker på?

Citerar en som svar på två.

Alltså. Till att börja med kanske jag var otydlig. Jag har för liten intern hdd i datorn så jag köpte en extern att ha till både win och linux. Jag kom fram till att det "bästa" filsystemet som har full "out of the box" support är just FAT32. 4GB gränsen visste jag om men valde i alla fall att köra just FAT32.

När jag då i rTorrent ställde in att den skulle ladda ner automatiskt till /media/storagebird (platsen där min externa disk var monterad) så fungerade det inte. Programmet liksom låser sig, om jag minns rätt kunde den hascha filerna men inte ladda ner utan att det låste sig totalt.

Sökte på nätet och hittade något i stil med att rTorrent använde något som hette ftruncate() (osäker på namnet) för att göra filerna "större" dvs fylla på vartefter den laddade ner, men att dettta inte gick att göra på FAT32 diskar pga av någonting.

// Jonas

EDIT: Det var här jag läste det
http://libtorrent.rakshasa.no/ticket/39
Har inte läst riktigt allt där och jag bryr mig inte riktigt heller, har en ext3 disk som jag laddar till och vid behov flyttar jag över allt på en gång. Fungerar det också

EDIT2: Ja rTorrent är textbaserad. Men en väldigt snygg sådan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Citerar en som svar på två.

Alltså. Till att börja med kanske jag var otydlig. Jag har för liten intern hdd i datorn så jag köpte en extern att ha till både win och linux. Jag kom fram till att det "bästa" filsystemet som har full "out of the box" support är just FAT32. 4GB gränsen visste jag om men valde i alla fall att köra just FAT32.

När jag då i rTorrent ställde in att den skulle ladda ner automatiskt till /media/storagebird (platsen där min externa disk var monterad) så fungerade det inte. Programmet liksom låser sig, om jag minns rätt kunde den hascha filerna men inte ladda ner utan att det låste sig totalt.

Sökte på nätet och hittade något i stil med att rTorrent använde något som hette ftruncate() (osäker på namnet) för att göra filerna "större" dvs fylla på vartefter den laddade ner, men att dettta inte gick att göra på FAT32 diskar pga av någonting.

// Jonas

EDIT: Det var här jag läste det
http://libtorrent.rakshasa.no/ticket/39
Har inte läst riktigt allt där och jag bryr mig inte riktigt heller, har en ext3 disk som jag laddar till och vid behov flyttar jag över allt på en gång. Fungerar det också

EDIT2: Ja rTorrent är textbaserad. Men en väldigt snygg sådan

Aha, det förklarar saken. Tänkte inte på det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

rTorrent med screen är som sagt väldigt trevligt. Har dock haft endel problem med det själv t.ex. att det låser sig och processen inte går att döda what so ever. Det har även krashat lite då och då. Detta har oftast hänt i samband med att jag raderat torrenter med hjälp av ctrl + d.

Har provat både Ubuntus officiella deb och kompilerat senaste källkoden.
Det är dock överlägset allt annat att köra på serversidan.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag rTorrent, men µtorrent fungerar ju utmärkt i wine annars!

Jag gillar dock inte rTorrents UI, så jag hackade till ett eget men lite mindre tjafs på skärmen hela tiden. Nu ser det ut såhär istället: http://jonte.hopto.org/misc/tiny-rtorrent.txt

Patchen ligger där också om någon skulle hålla med mig...

Permalänk

Har du även kunskapen att göra så att rTorrent kan flytta färdigtankade filer till en separat katalog? Vet att rTorrent kan skapa symboliska länkar men skulle gärna vilja ha möjlighet att specifiera en mapp där hämtade filer ska hamna.

Snyggt jobbat med gränssnittet för övrigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_77
Själv föredrar jag rTorrent, men µtorrent fungerar ju utmärkt i wine annars!

Jag gillar dock inte rTorrents UI, så jag hackade till ett eget men lite mindre tjafs på skärmen hela tiden. Nu ser det ut såhär istället: http://jonte.hopto.org/misc/tiny-rtorrent.txt

Patchen ligger där också om någon skulle hålla med mig...

Såg riktigt läckert ut med ditt hack.
Är det .diff filen man ska använda?

lust och skriva en liten instruktion hur man fixar det och se ut sådär? (med hjälp av diff-filen då)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Är det .diff filen man ska använda?

lust och skriva en liten instruktion hur man fixar det och se ut sådär? (med hjälp av diff-filen då)

1) packa upp rtorrent-sourcen: tar zxvf rtorrent-0.7.4.tar.gz
2) kopiera .diff-filen till den nya mappen rtorrent-0.7.4
3) i samma mapp kör patchen: patch -p1 < rtorrent-0.7.4-compact.diff
4) kompilera och installera: ./autogen.sh && ./configure && make && make install

lycka till!

Skrev ett litet script igår för att ladda ner torrents vis RSS-feeds. Finns på http://jonte.hopto.org/ om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag ett cron jobb på deluge varje natt, funkar bra för mig

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Transmission

Jag föredrar Transmission (GTK+)

Permalänk
Medlem

Jonte_77: Riktigt bra rss-script!

Synd att jag helst inte vill köra rtorrent på min server just nu, för på en stationär burk som inte är igång 24/7 så känns scriptet lite onödigt

Permalänk
Medlem

Själv så är jag kär i torrentflux, annars så är det rtorrent som gäller.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Jag tankar hem mina linux distar (host host) med rtorrent och ett script som heter rsswatch som förr låg på http://civilolydnad.se/~mmelin/projects/rsswatch/ men nu verkar sidan vara nere.

Funkar perfekt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag har också börjat andvända rTorrent det senaste. Trevligt program men det är lite synd att det inte fungerar tillsammans med ntfs-3g. Som tur är kommer det inte störa mig så länge till då windowsdiskarna ryker efter dh

Visa signatur

pikomaster: Venice 3000+ | 1024Mb DDR | HDD 250, 300, 200 Gb [ ] pikoslave: P3 600MHz | 512Mb SD | HDD 20Gb

Permalänk
Medlem

rtorrent + screen är skiten! Dock verkar det finnas ett problem med rtorrent och freebsd gbde vilket är surt för oss med krypterade paritioner. :/

Visa signatur

qw q b