Olja + Kylagg + Heatpipes = Ultimat kylning?

Permalänk

Olja + Kylagg + Heatpipes = Ultimat kylning?

Okej, innan ni svarar läs följande rad

jag vill INTE ha vattenkylning, sluta rekomendera det, usch. Vatten + El = Coca cola + mentos = Prova själv... Käka gärna en stolpe med mentos å drick lite coca cola efter... tror det ska vara light, känn dig nyttig.

Hur som hällst. Jag håller på att bygga ett nytt chassie, och ska ha min aldeles egna unika kylning där i, har kollat lite olika och vissa säger olja, vissa säger inte olja. Vissa säger heatpipes med bra luftflöde, åå ja säger nej, hällst inga fläktar.
Kyllaggregat från en kyl/frys? Joo men de blir kondens säger alla, åå de vet jag, har vart i ett stort kylrum å de rann ner massa äckelpäckel vatten innan för tröjjan

MEN (Tony erwing i Lets dance, e de han btw som säger så?)
Jag kom på att jag kan mixa ihop allt. Min tanke är att man fyller ett del i datorn med olja, antagligen matolja? De hade iaf toms hardware. ÅSå fast de e fult, gult ty:S Men då kom ja på att ja kunde hälla karramellfärg i? eller annan ferg, dock är detta strömförande? JA VEEEET, antagligen kommer mitt motorkort bli helt missfärgat, men skit samma:)

Vidare.. i de här oljerummet lägger jag i botten en aggregat från en frys eller kyl, på så sätt bör det inte bli någon kondens? Eller har jag fel?

ÅSEN! Så kör man massa heatpipes från oljan åå upp till toppen på datorn, där man kan ha nån liten fläkt (okej ja kan tänka mig ha nåååågra fläktar, TYSTA DOCK!) I övrigt så hittade min kompis en kullagersfläkt på 55dBl lr nått:P Jävla tröskelverk som lär dra igång om man har sånna.

Tar detta tid?
Är detta dyrt?
Bryr mig faktiskt inte.. projekt ska ta tid, och de får kosta om man vill ha något aldeles extra fint.

Hoppas ni kan hjälpa mig:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

med "datorn" i sign då eller? ;):D

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
med "datorn" i sign då eller? ;):D

Vaaa:P?

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
med "datorn" i sign då eller? ;):D

Ahahahaha!

Permalänk
Medlem

Den här grabben verkar ha samma idé, kolla vad han får för tips.

Permalänk
Medlem

:D:D trött

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Re: Olja + Kylagg + Heatpipes = Ultimat kylning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Okej, innan ni svarar läs följande rad

jag vill INTE ha vattenkylning, sluta rekomendera det, usch. Vatten + El = Coca cola + mentos = Prova själv... Käka gärna en stolpe med mentos å drick lite coca cola efter... tror det ska vara light, känn dig nyttig.

Hur som hällst. Jag håller på att bygga ett nytt chassie, och ska ha min aldeles egna unika kylning där i, har kollat lite olika och vissa säger olja, vissa säger inte olja. Vissa säger heatpipes med bra luftflöde, åå ja säger nej, hällst inga fläktar.
Kyllaggregat från en kyl/frys? Joo men de blir kondens säger alla, åå de vet jag, har vart i ett stort kylrum å de rann ner massa äckelpäckel vatten innan för tröjjan

MEN (Tony erwing i Lets dance, e de han btw som säger så?)
Jag kom på att jag kan mixa ihop allt. Min tanke är att man fyller ett del i datorn med olja, antagligen matolja? De hade iaf toms hardware. ÅSå fast de e fult, gult ty:S Men då kom ja på att ja kunde hälla karramellfärg i? eller annan ferg, dock är detta strömförande? JA VEEEET, antagligen kommer mitt motorkort bli helt missfärgat, men skit samma:)

Vidare.. i de här oljerummet lägger jag i botten en aggregat från en frys eller kyl, på så sätt bör det inte bli någon kondens? Eller har jag fel?

ÅSEN! Så kör man massa heatpipes från oljan åå upp till toppen på datorn, där man kan ha nån liten fläkt (okej ja kan tänka mig ha nåååågra fläktar, TYSTA DOCK!) I övrigt så hittade min kompis en kullagersfläkt på 55dBl lr nått:P Jävla tröskelverk som lär dra igång om man har sånna.

Tar detta tid?
Är detta dyrt?
Bryr mig faktiskt inte.. projekt ska ta tid, och de får kosta om man vill ha något aldeles extra fint.

Hoppas ni kan hjälpa mig:)

Matolja är ingen bra ide' i längden, kolla in på modifkationer och egna konstruktioner, finns en lång diskussion där någonstans ang. bästa oljan att sänka ned datordelar i. (De förresten en moderator att flytta tråden dit, då lär du få fler svar)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

detta blir grymt att se

Permalänk
Medlem

låter intressant följer tråden med spänning!
mrdanjel släng gärna ut några bilder när du har börjat

Visa signatur

Let the Slatte power be with you :-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Den här grabben verkar ha samma idé, kolla vad han får för tips.

Det va ja som skapade den tråden med... kasnke borde ta bort den, denna blev mer lyckad:)

btw, vart tar ja kontakt med moderatorerna?

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hehe du kan inte tänka dig ha vatten i ett slutet system så vattnet aldrig rör några komponenter men du har inga problem att hälla olja över prylarna med
allt vad det kan innebära...

Ja, vad säger man, lycka till.

Vad har du för inställning till vattenkylning till andra saker, som bilar?
Finns mycket elektronik i bilar, fast du kanske fyller motorummet med olja istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Hehe du kan inte tänka dig ha vatten i ett slutet system så vattnet aldrig rör några komponenter men du har inga problem att hälla olja över prylarna med
allt vad det kan innebära...

Ja, vad säger man, lycka till.

Vad har du för inställning till vattenkylning till andra saker, som bilar?
Finns mycket elektronik i bilar, fast du kanske fyller motorummet med olja istället.

Häst och Vagn FTW!

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk

En vattenkyld häst&vagn kanske?

Permalänk

Olja + Kylagg + Heatpipes = Ultimat kylning?

där är titeln, jag ska slänga i ett kylagg i oljan, sätter jag kylagget direkt i datorn, eller vid radiatorn så kommer de troligen bildas kondens = DÅÅÅÅLIIIT!
Sätter jag däremot kylaren i oljan såå bildas ingen kondens, så länge luften inte får för sig att retas me mig åå ta ett oljedyk ner till kylaren, kyla av sig å sedan skutta upp till nåra andra komponenter å kondensera å jävlas.

Sedan så kunde jag ju knökat in kylaren i pumpen med, eller varför inte innuti radiatorn, kan köra den i köttkvarnen å forma hela kylaren till små prinskorvar å knöka in i radiatorn...

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Kom igen, jag vet att det är många här som har kreativa idéer

Så ge han lite flera istället för å säga att han ska ha vattenkylning och grejjer..
Killen vill ju komma på något "nytt" så försök ge lite positiva comments å lite förslag på hur han ska göra.. Och funkar kanske inte det förslaget kan ju någon annan säga hur man åtgärdar det

Aja nu har jag sagt mitt.. Lycka till

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

För det första, jag fattade inte allt som står i första inlägget... men

Vattenkylning är väl inte sämre än matolja? Båda vätskorna är ledande.
Kompressor från en frysbox pallar inte med att kyla ner ett datorsystem, om du inte gör lite förändringar först. OM du gör en 'vapo' av en kompressor från en frys så blir det inte mer kondens än en 'vapochill', och dom fungerar bevisligen bra.

Matolja som du kyler med en kompressor från t.ex en frys kommer bli förbannat segt och inte ha bra cirkulation, därmed kommer oljan runt dom varma komponenterna blir ganska varma dom också.

Tycker det verkar som att någon behöver läsa lite mer om ämnet innan han doppar ner sina komponenter i matolja och karamellfärg.

Billigt - kylflänsar
Tyst - vattenkylning
Bäst - kompressor

Permalänk

varför inte bara bygga ett vattenkylningsystem med en gigantisk radiator? vad spelar de för roll att vattenleder ström du ska ju se till att de inte läcker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
varför inte bara bygga ett vattenkylningsystem med en gigantisk radiator? vad spelar de för roll att vattenleder ström du ska ju se till att de inte läcker

Men han har ju sagt att han inte vill ha vatten ju! Jag förstår ditt förslag men vill han inte använda vatten så varför säga det hela tiden?

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

men vaf%n dra inte upp en till tråd om samma sak, sök lite i forumet på vad som går och inte går.
kolla på andras byggen, sök på kylning sök på peltier, sök på kondens!!!!!!

och du vill inte ha vatten, du kan INTE ha peltier utan vattenkylning det går inte och peltier är mycket svårare än vatten. läs på ämnet innan du startar dessa meningslösa trådar.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
varför inte bara bygga ett vattenkylningsystem med en gigantisk radiator? vad spelar de för roll att vattenleder ström du ska ju se till att de inte läcker

Destilerat vatten leder inte elektricitet.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayC
Kom igen, jag vet att det är många här som har kreativa idéer

Så ge han lite flera istället för å säga att han ska ha vattenkylning och grejjer..
Killen vill ju komma på något "nytt" så försök ge lite positiva comments å lite förslag på hur han ska göra.. Och funkar kanske inte det förslaget kan ju någon annan säga hur man åtgärdar det

Aja nu har jag sagt mitt.. Lycka till

TACK! *hjärta* FÖr en gång skull någon som e snäll:P

å lite annat, är karamellfärg strömledande?

Åsen vill ja citera JayC andra kommentrar, den om att sluta tjata om vatten, PRECIS! ja vill ju inte ha vattenkylning? Inse liksom, åå ja kom på en sak, ja ska sluta skapa dumma trådar å be om hjälp, jag ska ta mitt moderkort å trycka ner de precis som ja har tänk mig, sedan skapar ja istället en tråd där jag dumförklarar alla er som dumförklarar mig:)

VIll ge tack till JayC å den andra snubben som gav iden om destilerat vatten:) Tack så mycket(L)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Avstängd

Värme leds bätre uppåt, så hur har du tänkt att "kylan" från oljan ska upp till datorn?

Har hållit på med heatpipes och VET att det är skilnad mellan läget på rören.

T ex. SilverStone Nitrogon NT01 v2.0 får man hela 5-7°C lägre genom att vrida den 90° så "rören+flänsen" hamnar uppåt, passivt. Dock så kräver det hemmagjorda fästen.
Och så är ALLA kylare kontruerade för desktop lådor inte tower, öppna lådan och tänk innan ni komenterar detta.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Värme leds bätre uppåt, så hur har du tänkt att "kylan" från oljan ska upp till datorn?

Har hållit på med heatpipes och VET att det är skilnad mellan läget på rören.

T ex. SilverStone Nitrogon NT01 v2.0 får man hela 5-7°C lägre genom att vrida den 90° så "rören+flänsen" hamnar uppåt, passivt. Dock så kräver det hemmagjorda fästen.
Och så är ALLA kylare kontruerade för desktop lådor inte tower, öppna lådan och tänk innan ni komenterar detta.

heatpipes som går från botten till toppen:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Jag och två vänner byggde en dator som var kyld med "nedsänknings"-metoden för ganska precis ett år sen. Det finns massa saker som man måste ta hänsyn till om man ska göra ett sånt här projekt. För det är en del jobb med att hitta rätt olja. Skicka pm för mer info, eller skriv dina frågor i tråden

Har inte tid att skriva något längre inlägg just nu.

Permalänk
Medlem

Tänk på att destillerat vatten är så rent att det förr eller senare kommer att dra till sej föroreningar och därmed förlora sin egenskap som ickeledande.

/Niizze

Permalänk
Medlem

Det räcket typ med att doppa ett finger i destillerat vatten för att det ska bli ledande.

Gällande matolja:
Den kommer att härskna och lukta illa
Den blir väldigt trögflytande när den är kall

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Det räcket typ med att doppa ett finger i destillerat vatten för att det ska bli ledande.

Gällande matolja:
Den kommer att härskna och lukta illa
Den blir väldigt trögflytande när den är kall

Funderar på att köpa Paraffin (m ? ) -olja istället, eller typ linolja? Vad skulle ni rekomendera?

Hydraulolja, biologisk

den hittade jag på biltema.se, den verkar va ganska bra, skulle kalra temps mellan -25 - 75 lr nått. Dock kul om hela datorn skulle bli kortis så brinner de nog fint:) LR?

Ska ev. n å köpa olja idag, så tacksam för snabba svar:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk

inte så insatt i tråden men i alla hydral drivna maskiner brukar man ju köra hydral olja och i systemet sitter det en kyllare som oljan sirkulerar igenom så den borde gå att kyla ganska bra. vet inte hur lätt andra oljor är att kyla. dock kan nog hydral oljan tänkas vara rätt tjok? men det kanske inte spelar nån roll..

Permalänk

iaf, sticker iväg å köper lite hydralolja å testar åp en gammal p2, bilder kommer antagligen på torsdag eller fredag:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram