Var hittar man cat 6 artiklar i Malmö?

Permalänk
Inaktiv

Var hittar man cat 6 artiklar i Malmö?

Tjena. Hade tänkt uppgradera nätverket i huset till cat 6. Någon som har en anning om var man kan få tag på cat 6 delar i Malmö/Lund eller däromkring.

Sladdar har jag. Behöver bara RJ-45 kontakter och väguttag för att ersätta de gamla. Hittar dock ej dessa varken på ELFA, JME, Clas Ohlsson, Kjell & Co, Teknikmagasinet.

Sett att det finns på lager att beställa från webbhallen. Någon som har förslag på fysiska butiker i närheten som säljer dessa grejer?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=53971

Permalänk

Kolla med dessa:
http://www.josty.se/

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Inaktiv

Josty hade tyvärr bara färdiga cat 6 kablar.

Någon som har andra förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla med diverse el-firmor, de brukar även ha lite nätverksgrejor för att kunna hjälpa sina kunder med det också. Värt ett försök iaf

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Är det skillnad på cat5 o cat6 kontakter ?

Kontrakteringen är ju samma .

Enda som skiljer är väl kablen mellan cat5 o cat6 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
Är det skillnad på cat5 o cat6 kontakter ?

Kontrakteringen är ju samma .

Enda som skiljer är väl kablen mellan cat5 o cat6 ?

Cat5 klarar endast 100mbit. Cat5e upp till 1gbit och Cat6 över 1gbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Cat5 klarar endast 100mbit. Cat5e upp till 1gbit och Cat6 över 1gbit.

Var väl inte det han sa nått om?

Han sa bara att det inte är skillnad mellan cat.5e och cat.6 kabelkontakter.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag har fått höra så skall det vara stor skillnad på Cat 5e och 6 kontakter och inte bara sladdarna. På samma vis som det är skillnad mellan cat 5 och cat 5e.

Hur som så fick jag tag på ett företag, Scania Enterprise ComTech, som var väldigt hjälpsamma med att erbjuda allt vad jag kunde behöva vad det gäller kablage, patchar, switchar osv... Dock inget av RJ-45 typ.

så det ser ut som om jag får beställa hem grejerna via nätet.

Men annars var företaget väldigt bra bemötande med rådgivning och erbjudanden. Ringde upp mig direkt och skickade mail vid tillfällen då det inte gick. Tummen upp för kundservice.
http://www.scaniaenter.com/

Permalänk
Medlem

hade varit kul med lite siffror på detta . tror som sagt inte så mkt på det

Permalänk
Inaktiv
Citat:

http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html
Are the connectors for category 5e and category 6 different? Why are they more expensive?

Although category 6 and category 5e connectors may look alike, category 6 connectors have much better transmission performance. For example, at 100 MHz, NEXT of a category 5e connector is 43 decibels (dB), while NEXT of a category 6 connector is 54 dB. This means that a cat6 connector couples about 1/12 of the power that a cat5e connector couples from one pair to another pair. Conversely, one can say that a category 6 connector is 12 times less “noisy” compared to a category 5e connector. This vast improvement in performance was achieved with new technology, new processes, better materials and significant R&D resources, leading to higher costs for manufacturers.

Finns en tabell längst ner på denna sidan, ovanför FAQen, för dem som tycker att skillnaderna mellan kategorierna är oklara. http://www.lanshack.com/cat5e-tutorial.aspx#Chart

Kort och gott så är cat 5e/cat5 kontakter gjorda för att hålla respektive mått. För att komma upp i cat 6 kraven används ett annat material/tillverkningsprocess.
Detta betyder dock inte att en kontakt som är testad för cat 5e inte uppfyller kraven för cat 6. Den är bara inte certifierad för det. Sannolikheten att en tillverkare lägger ner extra resurser för att tillverka cat 6 produkter och märka dem som cat 5e är inte särskilt stor, tror jag vaifall

Permalänk

Eftersom bokstävernas makt är stor antar jag att du känner till att det inte bara är att sätta ihop cat6-kabel + cat6-kontakter? Om kablaget som helhet ska kunna anses cat6-kompatibelt ska det kontrollmätas med därför avsedd utrustning (dyr, om man inte kan låna av någon).

Permalänk
Medlem

känns rätt overkill för ett hemmanät mao

Permalänk

Fast inte är om det är en fast installation i tex ett hus.

Då blir man arg om ~5-10år för man snålade lite

Permalänk
Medlem

Frågan är fortfarande om du kan mäta upp installationen?
Kan du inte det så kan du inte utgå från att den klarar cat6 specarna.
Cat5E är klurigt nog. Att det sen oftast funkar bra utanför specarna är en annan sak

Kabelkontakterna har jag inte sett någon skillnad på mellan 5E och 6. Fast matriel dvs uttag och paneler är det kraftig skillnad på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv

Jag skall byta allt kablage i väggar och alla kontaktdosor. Har en bekant med utrustning som skall gå bra att lånaså det fixar sig nog. Som DragonOrb höftade så är det framtiden som gäller

Permalänk
Medlem

Hade nog väntat på Cat7 och man nu skall prata framtidsäkert.
För när man kommer att börja använda Gigaspeed på allvar så känns det som Cat7 e lagaom i tid.

Så i ditt fall så skulle jag nog börja med att mäta upp ditt nuvarande nät enligt dom nya cat6 kraven. Klarar nätet dessa krav så är det bara att va glad. För då har det ingen betydelse vad som står på kontakterna och kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <Alpha>-<Omega>
Vad jag har fått höra så skall det vara stor skillnad på Cat 5e och 6 kontakter och inte bara sladdarna. På samma vis som det är skillnad mellan cat 5 och cat 5e.

Om man ska dra en nyinstallation i en fastighet så är det nog klokt som du säger att satsa på litet bättre kablage, och mäta upp det ordentligt. Men till största del så beror prestandan i nätet på den aktiva utrustningen, då framförallt nätverkskortens förmåga att tolka signalerna. Den är dock vanligtvis relativt god. Jag har själv med gott resultat kört gigabit mellan två datorer med en ~50-60 meter lång cat5-kabel (ej cat5e) med två olika nätverkskort, ett Broadcom och ett Netgear om jag minns rätt. Det funkade helt perfekt och gick i full hastighet utan några problem. Minns även att jag läste en artikel om "gigabit ethernet over barbed wire" för några år sedan, där några forskare visade att man utan problem kunde köra gigabithastigheter över en rulle taggtråd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Hade nog väntat på Cat7 och man nu skall prata framtidsäkert.
För när man kommer att börja använda Gigaspeed på allvar så känns det som Cat7 e lagaom i tid.

Så i ditt fall så skulle jag nog börja med att mäta upp ditt nuvarande nät enligt dom nya cat6 kraven. Klarar nätet dessa krav så är det bara att va glad. För då har det ingen betydelse vad som står på kontakterna och kabeln.

Jo men när cat 7 kommer ut såman kan börja köpa det så kommer det förmodligen kosta ännu mer. När det väl blir lagom prisat såska man inte ha det för då är det bättre att vänta på cat8 eller något.

Som sagt tidigare så hade jag klarat mig fint med cat 5e i dagsläget. Cat 6 är bara lite för att det är roligt att testa på och för attjag ska ha lite att leka med senare. Men om ett par år så bor jag kanske inteens kvar i huset och då blir cat 7, om detta nu blir ett måste, någon annans problem

Inte kikat så mycket på cat 7 men hört att man måste ha helt annan utrustning för det. Alltså inget som passar i RJ-45.