Permalänk
Medlem

Grafikkorts Temperatur

Hejsan kära folk. Jag ursäktar för att skapa en sådan onödig tråd men jag har verkligen ingen aning hur man kollar temperaturen på sitt grafikkort. Jag letade lte i forumet men hittade inte pga att jag är inte så himla duktig på att leta men jag ar åtminstonde gjort det

Mitt gamla grafikkort som jag fick utbytt " Gainward GeForce 7950GT 256MB,1,2ns DDR3" mot en "XFX GeForce 7950GT 610M 256MB XXX GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe"

Denna har ju en kylfläns trorjag det heter ifall jag hänger med i svängarna nu?

Vet någon ut av er något smidigt program som kollar temperaturen på grafikkortet. Testat Everest men de visade ingenting !!

Tack i förhand !!

Permalänk
Medlem

Förutom kylfäns hoppas jag också att det har en kylfläkt annars blir det nog kärvt!
Hur som helst är det lite olika om korten är utrustade med temp-sensor eller inte, men såvitt jag vet ska 7950GT vara det.
Isf är Everest ett bra program att använda för att få upp alla möjliga stats om datorn...
Hoppas att det hjälper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Förutom kylfäns hoppas jag också att det har en kylfläkt annars blir det nog kärvt!
Hur som helst är det lite olika om korten är utrustade med temp-sensor eller inte, men såvitt jag vet ska 7950GT vara det.
Isf är Everest ett bra program att använda för att få upp alla möjliga stats om datorn...
Hoppas att det hjälper!

Har verkligen ingen aning ifall det sitter en fläkt på utan det är en heatpipe på den. En fet metall bit som avlägsnar värme ..
Everest visade dock ingen temperatur!

EDIT: Ursäktar att jag skrev att Everest inte visade temperaturen. Den visar helt tydligt och den ligger på 60 celcius! Är det normalt för ett Geforce 7950GT ??

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig här...
Har aldrig haft ett 7950GT, men mitt 8800GTX ligger på 58 grader C idle, så nog låter det lite varmt, fast har kortet ingen fläkt så förkalarar det en del.
Hoppas någon annan kan svara bättre!

Permalänk
Medlem

Mitt 7950 ligger på runt 40-45Grader Orginal kylare. Men är ju med Fläkt så är det helt passivt ditt så borde väl de vara ok antar ja

Dom tål en hel del värme.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjurtan
Mitt 7950 ligger på runt 40-45Grader Orginal kylare. Men är ju med Fläkt så är det helt passivt ditt så borde väl de vara ok antar ja

Dom tål en hel del värme.

Tack så himla mycket för svaren Ska kika lite djupare på detta men ifall de finns någon so mvet så skulle det vara perfa

Permalänk
Medlem

dagens grafik kort tål uppemot 120 grader innan dom tar skada, men om jag vore du skulle jag försöka se loaden under ett grafik krävande program, finns något program som stressar GPU'n som är till för just sådant och om man klockar men kommer ej ihåg vad det heter.
annars bör du kunna köra ett spel i windoed läge, altså inte fullskärm så kan du everst uppe brevid o se vart tempen stiger till.
load tempen är viktigar än idle tempen.
hade 2st olika kylare till min gamla barton och den ena kylaren idlade vid 55 grader och loaden gick upp till 62 grader. köpte en ny kylare som idlade vid otroliga 37 grader med loadade i 68 grader, så den gamla kylaren var bättre när det gällde load.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma kort som du, mitt låg på ca 60 grader med..
Bytte originalkylningen mot ett Zalman VF700-ALCU som jag hade liggandes & nu idlar den 38..

Permalänk
Medlem

Gör en liten highjack här,.
Sitter på ett XFX Geforce 8800 GTS 640, alla andra tycks ligga på 60 grader i idle, mitt ligger på 70 grader i idle, är det någon annan som ligger i denna tempen i idle ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
Gör en liten highjack här,.
Sitter på ett XFX Geforce 8800 GTS 640, alla andra tycks ligga på 60 grader i idle, mitt ligger på 70 grader i idle, är det någon annan som ligger i denna tempen i idle ?

Har du bra kylning i chassit?
Jag Idlar ca. 55c och har en Load på 75-80c, och tempen inne i chassit ligger 1c över rumstemp!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

har man ett 8800 kort så är chassi kylning A och O eftersom de genererar sådan värme!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har du bra kylning i chassit?
Jag Idlar ca. 55c och har en Load på 75-80c, och tempen inne i chassit ligger 1c över rumstemp!

Har tyvärr ingen aning om temp i chassit, men blir o slänga in en fläkt till för o blåsa på CPU för det är där det redan finns fästen, men antar att det kommer sänka overall tempen i burken,. sen kör ja iofs dual screen om det påverkar tempen,.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Mitt 7600gt idlar på 49c och maxar väll nånstans vid 55. Vad höga temps ni hade.

Permalänk
Medlem

tror att ditt everest kan visa lite fel med, min visar 10 grader för mycket, nvidias forceware temp visare 40-45 idle på mitt fx, samma med speedfan / rivatuner. medans everest visar 55-60.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

jag använde nvidias temp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
jag använde nvidias temp

Hur ser man via nvidias? Jag förstår inte hur jag har letat och letetat

Permalänk
Medlem

Du ser det genom att gå in i nvidia display grejjen i Kontrol panelen och grafikinställningar tror jag.. eller så finns det direkt där.

Det är endast om du kör på nya drivare.

Mitt 6600gt idlar på 65 och i load 94.. funkat i 1 år så graffet pallar ganska höga temps

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Du ser det genom att gå in i nvidia display grejjen i Kontrol panelen och grafikinställningar tror jag.. eller så finns det direkt där.

Det är endast om du kör på nya drivare.

Mitt 6600gt idlar på 65 och i load 94.. funkat i 1 år så graffet pallar ganska höga temps

Har de senaste! Din hänvisan var inte det bästa haha så jag vet inte hur jag ska hitta. Kan du ger mig en mer specifik?