Permalänk
Medlem

N95 eller K810i?

Hej. Min far ska köpa en ny telefon till arbetet och han vet inte vilken han vill ha. Just nu har han en K750i som fungerar dåligt idag. Man hör knappt när någon säger något i telefonen.

Han har hittat två telefoner som han gillar, K810i och N95 och jag undrar vilken ni skulle rekommendera. Jag vet att K810i inte har kommit ut ännu men den är ju nästan som vilken annan Sony Ericsson telefon med fler funktioner, tror jag iallafall. Jag vet dock inte om N95 är ute ännu.

Telefonen ska helst vara bra på att ta foton och vara användarvänlig i arbetsmiljö - Alltså ingen vikbar, touchscreen eller liknande. Slide funktion är dock ok (som N95 har).
Vilken tycker ni att han ska välja? Ni kan även rekommendera en annan telefon i tråden. Det kvittar vilket telefon märke det är. Telefonen ska finnas ute i butiken nu eller kunna få tag på inom en månad.

OBS: Råkade skriva fel i Poll, med W810i menar jag K810i. Jag har en W810i själv så jag skriver fel lätt mellan dom två telefonerna.

Permalänk

Till arbetet kan man ju kanske ha nytta av WLAN och GPS som N95 har. K810 har även identisk kamera med K800 och N95 tar enligt mina ögon betydligt bättre bilder. Kolla mobile-review.com för recensioner av de båda. N95 väntas komma slutet av denna månad i sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

n95an lär bli nästa dubbelt så dyr som k810 också

Permalänk
Medlem

K810 är väll nästan bara en K800 i nytt skal? med nån liten uppdatering. N95 är en smartphone med mer möjligheter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
n95an lär bli nästa dubbelt så dyr som k810 också

Nästan, hehe.
K810i: 3290:-
N95: 6162:-

Men det kvittar eftersom hans arbete betalar den. Hans chef tycker att han ska köpa en ordentlig grej istället för flera småsaker. Alltså köpa en dyr på två år istället för en per år som är lite billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
K810 är väll nästan bara en K800 i nytt skal? med nån liten uppdatering. N95 är en smartphone med mer möjligheter.

Yep, det är vad jag försöker säga honom. Det är vad jag inte gillar med Sony Ericsson, alla telefoner är nästan identiska.

Räknas N95 som en smartphone?

Permalänk

Ja, den räknas som en smartphone. Det mesta går att göra med den och du kan utan problem istallera egna program på den.

Hur funkar det på Sony Ericssons modeller egentligen? Länge sedan jag ägde en sån.

Permalänk
Avstängd

k810i om du vill ha en kamera i världsklass, (såg bilder från N95, den blå dimman är fortfarande kvar). jag skulle ta k810i, billigare, bättre kamera, osv. (jo ja vet, jag är en SE-fanboy).

tycker den ljusgrå/svarta modellen är snyggast.

edit. ringde till SonyEricsson och frågade om kameran. k810i kamera är lite snabbare, har Photo Fix programmet, bättre batteritid, plus nytt chassi såklart (dubbelverkande tangenter. när kameran sätts igång lyses funktioner upp bredvid). längtar fett nu.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Skulle med ta K810:an. N95 är för stor.
När släpps dom?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Avstängd

mitten av April skulle min komma (preleminärt). får vänta 2 veckor till tror jag.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
k810i om du vill ha en kamera i världsklass, (såg bilder från N95, den blå dimman är fortfarande kvar). jag skulle ta k810i, billigare, bättre kamera, osv. (jo ja vet, jag är en SE-fanboy).

tycker den ljusgrå/svarta modellen är snyggast.
http://img440.imageshack.us/img440/2625/gpd437552604000mo4.pn...

edit. ringde till SonyEricsson och frågade om kameran. k810i kamera är lite snabbare, har Photo Fix programmet, bättre batteritid, plus nytt chassi såklart (dubbelverkande tangenter. när kameran sätts igång lyses funktioner upp bredvid). längtar fett nu.

Om man vill ha en kamera i världsklass så skulle man köpa en digitalkamera Själv tycker jag att N95 tog bättre bilder. men jag kollade inte så noga så jag kan ha fel. Det kvittar om telefonen är billigare. Det är inte han som betalar för den och för hans chef kvittar priset.

Själv tycker han att den blåa versionen ser bäst ut. Jag tycker att Sony Ericsson K810i är en K800i i ett nytt skal med nya/förbättrade funktioner, vilket inte är många. Det är därför han kollar på andra telefon, som N95.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Skulle med ta K810:an. N95 är för stor.
När släpps dom?

N95 är inte mycket större. Den är kortare men 2mm bredare och 4mm tjockare (max). K810i's volym är 86.5cc medans N95's volym är 90cc. K750i har 94.5cc.

K810i släpps i början av Maj, men jag är dock inte säker.
N95 kommer i April, någon skrev det i tråden tror jag.

Permalänk

Köper han N95 får han den hetaste telefonen på marknaden om vi ser till vad den kan. Att påstå annat är oerhört vågat . Till och med SE fanboys går på knä hehe. Nåväl, inte alla då

Permalänk

K810 har se's förbannade skit till joystick. Så vill man ha krångel efter ett år så köp K810...

Permalänk

Haha! Mina knappar på 6680 ramlade av efter ett års varsamt användande. Kul! Yes, No och C är borta nu. Får trycka med nageln på den plastbiten där knappen en gång satt. Hoppas på bättre konstruktion på N95.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
k810i om du vill ha en kamera i världsklass, (såg bilder från N95, den blå dimman är fortfarande kvar). jag skulle ta k810i, billigare, bättre kamera, osv. (jo ja vet, jag är en SE-fanboy).

tycker den ljusgrå/svarta modellen är snyggast.
http://img440.imageshack.us/img440/2625/gpd437552604000mo4.pn...

edit. ringde till SonyEricsson och frågade om kameran. k810i kamera är lite snabbare, har Photo Fix programmet, bättre batteritid, plus nytt chassi såklart (dubbelverkande tangenter. när kameran sätts igång lyses funktioner upp bredvid). längtar fett nu.

hehe, som om inte N95 hade en bra kamera. K810 har ju samma kamera som K800 om jag fattat det rätt, alltså 2 Mpixel mindre än N95, K810 har bara fått lite små uppdateringar i mjukvaran till kameran. nu är inte Mpixel allt, men kolla bilderna nedan som är från mobil.se

K800:

N95:

personligen tycker ja bilderna frn N95 är bättre. visst är det där förminskade bilder, men kolla färgåtergivningen sen kanske SE släpper nått bättre senare, det är möjligt, men så äre ju alltid. det kommer alltid nått "bättre"

när det gäller K810i, så får man väll bara säga, att nu gör SE det som alla deras "annhängare" anklagat nokia för att göra, att pressa ut samma mobil en gång till bara i nytt skal. säger inte att det är nått fel i det, men lite komiskt när det klankats ner så på nokia för att de gör så sen så visar det sig att alla gör det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hearth Lite dumt att sätta dessa i samma jämförelse, N95 är Nokias NYA telefonen medans K810 är i en helt annan generation. SEs kamera teknik är bättre än Nokias för nuvarande, förstår verkligen inte hur Nokia (CZ) ständigt får grova blåa toner och dom inte åtgärdar det.

Beror ju vad han har för budget, N95 är dock klart den bästa telefonen men som sagt inte rättvisst att jämföra dessa.

Bra sida för att kolla bilder tagna med system/nokia/SE kameror
http://www.esato.com/phonephotos/

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Hearth Lite dumt att sätta dessa i samma jämförelse, N95 är Nokias NYA telefonen medans K810 är i en helt annan generation. SEs kamera teknik är bättre än Nokias för nuvarande, förstår verkligen inte hur Nokia (CZ) ständigt får grova blåa toner och dom inte åtgärdar det.

Beror ju vad han har för budget, N95 är dock klart den bästa telefonen men som sagt inte rättvisst att jämföra dessa.

Bra sida för att kolla bilder tagna med system/nokia/SE kameror
http://www.esato.com/phonephotos/

Jag tycker inte det. För det mesta är han ute efter en telefon som tar bra bilder. GPS, WLAN etc är bara ett plus. Det är ju samma generation, dom släpps ungefär vid samma kvartal på året. K810i är ju också SE's flaggskepp vilket N95 är för Nokia skulle jag tro.

Om du hade läst så hade du sett att det kvittar vad telefonen kostar. Han vill bara ha en telefon som fungerar bra, snabbt och utan krångel. Kameran är också viktig medans andra saker som GPS och WLAN är bara ett plus, som jag skrev innan.

Skulle någon kunna länka en bild där man ser denna blåa tonen bra? Har inte märkt av den så många, men jag har inte kollat på mobile-reviews bilder så noga heller.

Permalänk

Det är ju helt klart ett ganska stort plus med WLAN, (hitta gratis/öppna accesspunkter).
Vad gäller kameran, som KSMB skrev så är den blåa missfärgningen kvar i N95an som framtäder ganska synligt på endel bilder.

Jens: Vet inte hur mycket jag skulle lita på dom där bild jämnförelserna, ser ut som man tagit med macro läge med N95an
medans man inte har gjort det med K800an.
Går helt klart att få den där bilden finare än sådär med K800i.

Jag har ägt både Nokia lurar och SE lurar, jag står nog mittemellan, dock tycker jag K800i tar bäst bilder utav dagens mobilkameror.

Angående mjukvaran i lurarna, Symbian har ju helt klart sina fördelar.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Jag tycker inte det. För det mesta är han ute efter en telefon som tar bra bilder. GPS, WLAN etc är bara ett plus. Det är ju samma generation, dom släpps ungefär vid samma kvartal på året. K810i är ju också SE's flaggskepp vilket N95 är för Nokia skulle jag tro.

Om du hade läst så hade du sett att det kvittar vad telefonen kostar. Han vill bara ha en telefon som fungerar bra, snabbt och utan krångel. Kameran är också viktig medans andra saker som GPS och WLAN är bara ett plus, som jag skrev innan.

Skulle någon kunna länka en bild där man ser denna blåa tonen bra? Har inte märkt av den så många, men jag har inte kollat på mobile-reviews bilder så noga heller.

Det är inte iaf tänkt att K810 ska kunna konkurrera med N95, men deras nästa generation kommer det.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd

vilket fall som helst tycker jag inte N95 bilder ser ut som 5 megapixel. (fanboy eller inte. men är det bara jag som ser den blåa dimman på N95 bilden ? jämför man mot en k800i bild, så ser man färg skillnaden).
annars tycker jag den ser cool ut, wlan är riktigt sjyst, även gps är nice (när man nu kommer använda det. he he).
N95

k800i

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha kommenterat batteritiderna. Enligt många är N95 en batterislukare av rang. Räkna med laddning varje 1,5 dag. K800 (och förmodligen även K810) slår nokian i denna gren. Så din far får fråga sig hur pass viktig den aspekten är.

Edit: Jag röstade på N95

Permalänk
Medlem

Yep, där ser jag den blåa dimman väldigt tydligt, det är väldigt synd att Nokia inte har fixat detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiger79
Ingen verkar ha kommenterat batteritiderna. Enligt många är N95 en batterislukare av rang. Räkna med laddning varje 1,5 dag. K800 (och förmodligen även K810) slår nokian i denna gren. Så din far får fråga sig hur pass viktig den aspekten är.

Edit: Jag röstade på N95

Yep, den kommer nog vara en batterislukare. Har du någon aning vad batteritiden är på N95 och K810i?

Permalänk
Avstängd

k810i har lite längre battertid en k800i.

k810i: Li-Po 950 mAh // Stand-by Up to 400 h // Talk time Up to 10 h

k800i: Li-Po 900 mAh // Stand-by Up to 350 h // Talk time Up to 7 h

med andra ord bättre batteritid en N95.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Nokia N95

Power Management
Battery: Nokia Battery (BL-5F) 950mAH
Talk time: up to 160 min (WCDMA), up to 240 min (GSM)*
Stand-by time: up to 200 hours (WCDMA), up to 225 hours (GSM)*

Permalänk
Medlem

Kommer Tre sälja båda, någon som vet?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
HearthBra sida för att kolla bilder tagna med system/nokia/SE kameror
http://www.esato.com/phonephotos/

hehehe, vilken "oberoende" källa för information du ger:D ett rent SE forum, som till 99% handlar som SE mobiler och där väldigt många SE "annhängare" håller till

som att gå in på volvo och fråga om nu inte audi är bättre

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Tre kommer sälja N95 någon månad efter den släppts i Sverige. Men man kan köpa den nu olåst och skaffa X-Series eller annat abonnemang sen ändå.

Permalänk

K800 osv lider ju av en vit hinna över alla bilder så det är väl lite vad man föredrar. Blå eller vit Det är trots allt mobilkameror och för många väldigt bra sådana Jag skulle valt N95 för allt annat den ger förutom en bra kamera.

Permalänk
Medlem

N95 är väl något större och bra mkt sämre batteritid?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

K810 är ju lite smidigare än N95. Och batteritiden är mycket bättre. GPS:en lär äta batterier så det knakar om det. Man får nog ladda N95 minst varannan dag.

N95
# Vikt: 120 g
# Längd: 99 mm
# Bredd: 53 mm
# Tjocklek (max) 21 mm

K810
# Vikt: 115 g
# Längd: 106 mm
# Bredd 48 mm
# Tjocklek: 17 mm

Hade jag varit i din fars läge hade jag nog valt N95 PGA en stor skön skärm med 16miljoner färger och massvis med funktioner. Men att köpa privat hade jag nog valt K810 för att den kostar hälften så mycket. K810 ger mest telefon för pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
N95 är väl något större och bra mkt sämre batteritid?

Jo men prio som sagt. N95 har ju en skärm som äter upp hela K810 typ och massa annat godis som WLAN och GPS. Den filmar ju avsevärt mycket bättre än K810 med. Godis drar batteri dock. Så man får välja vad man önskar mest. Lite tamare telefon med bättre batteri eller en fullproppad med lite sämre. N95 verkar hålla 2-3 dagar trots att det leks en hel del vad jag läst. Tycker det är helt ok.

För mig är K810 en basictelefon med bra kamera. N95 en high-end telefon med betydligt större möjligheter om man ser till helheten. Troligen världens just nu mest proppade telefon i det formatet.