vista Performance tole

Permalänk
Medlem

vista Performance tole

i vista fins det en Performance test program som talar om hur bra din dator är.
men test resultatet säjer mig inte så mycke har 4,9 någon som vet hur högt resultat man kan få i programet?

inte lika detaljerat som cpu-z .

Permalänk
Testpilot

Är det "Windows Experience Index" du menar?
Tror inte det finns nån direkt gräns, har man bättre dator får man en högre siffra. Själv har jag 2.7 på grund av att jag bara har 1.5GB i RAM, nästa steg är 4.1 (processorn) för mig. (Du kan klicka på siffran om du missat det för att få resultat för olika delar av datorn.)

Det är tänkt för att få nån sorts förenkling när man köper program/spel, står det att ett program kräver 2.7 och man har 3.0 så är det lugnt att köpa det.

Klickar du på "Vad betyder dom här siffrorna?" får du en väldigt bra hjälp med vad ditt resultat betyder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

5.9 är max

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är det "Windows Experience Index" du menar?
Tror inte det finns nån direkt gräns, har man bättre dator får man en högre siffra. Själv har jag 2.7 på grund av att jag bara har 1.5GB i RAM, nästa steg är 4.1 (processorn) för mig. (Du kan klicka på siffran om du missat det för att få resultat för olika delar av datorn.)

Det är tänkt för att få nån sorts förenkling när man köper program/spel, står det att ett program kräver 2.7 och man har 3.0 så är det lugnt att köpa det.

Klickar du på "Vad betyder dom här siffrorna?" får du en väldigt bra hjälp med vad ditt resultat betyder.

Hur kan du ha 2.7 på grund av 1.5GB RAM? Jag har 1 Gigabyte och det var inte det som gav mig lägst poäng i det. Mitt 9600XT gjorde med 4.0 (Spel) och typ 4.1 med Aero. Min P4 HT hade 4.1, hårddisken hade 5.4 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
5.9 är max

Vad baserar du det på?

Ratingsystemet ger en siffra på hur din dator presterar i helheten... som jag ser det så ger den en index på den "komponent" som har lägst siffra. Sedan kan windows jämnföra din score mot saker som t.ex är det dugligt att köra Aero eller spel som man ser i Games Explorer. (Company of Heroes har det stödet.)

Däremot är det inget du kan jämnföra med andra datorer bara sådär då betyget baseras på lägsta siffran av en komponent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Vad baserar du det på?

Här finns en källa:

http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2006/0...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Dessutom så är det minnets hastighet och inte storlek som mäts.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Dessutom så är det minnets hastighet och inte storlek som mäts.

"The memory score measures the bandwidth of moving data into and out of memory in mega bytes per second. The higher the bandwidth, the better the memory.

Not having enough memory is a limiting factor on performance. As a result, the amount of memory in the system constrains the score value. The amount of system memory is determined by the overall system memory minus any memory reserved for graphics (if any).

The amount of memory limits are:

Amount of memory
Highest possible score
Less than 256 MB 1.0
Less than 500 MB 2.0
512 MB or less 2.9
Less than 704 MB 3.5
Less than 960 MB 3.9
Less than 1.5 GB 4.5"

Så både storleken och hastigheten påverkar siffran man får.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
"The memory score measures the bandwidth of moving data into and out of memory in mega bytes per second. The higher the bandwidth, the better the memory.

Not having enough memory is a limiting factor on performance. As a result, the amount of memory in the system constrains the score value. The amount of system memory is determined by the overall system memory minus any memory reserved for graphics (if any).

The amount of memory limits are:

Amount of memory
Highest possible score
Less than 256 MB 1.0
Less than 500 MB 2.0
512 MB or less 2.9
Less than 704 MB 3.5
Less than 960 MB 3.9
Less than 1.5 GB 4.5"

Så både storleken och hastigheten påverkar siffran man får.

Jag har 1 GB och jag får, 4.2 tror jag det var med 333MHz på minnena, känns lite konstigt

Permalänk
Medlem

Jag har fått poäng 5.6. vad behövs mer för att få 5.9 ? Nyare grafik kort kanske

Jim

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
Jag har fått poäng 5.6. vad behövs mer för att få 5.9 ? Nyare grafik kort kanske

Jim

Jag har 5.8 med mitt "sura" graffe!

Permalänk
Medlem

Hos mig

CPU: 5,7
MEM: 5,9
GPU: 5,9
GAME: 5,8
HDD: 5,9

Totalt: 5,7

Tycker det är rätt så hyffsade siffror

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Dator enl. profil, förutom CPU som idag kör på 9x255Mhz
Dual channel DDR417, 3-3-3-11 2T

CPU 5.1
Mem 5.2
Aero 5.9
Game 5.9
HDD 5.7

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

nått är galet på min dator får bara 5.6 processor 5.6 på ram

Jag borde ha fullt på ram om jag har Corsair 4GB PC8500 1066Mhz eller vad tycker ni?

CPU: 5,6
MEM: 5,6
GPU: 5,9
GAME: 5,9
HDD: 5,9

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Medlem

Är inte GPU-delen en ganska onödig sak att ha med på den listan om den bara gäller Vista Aero? Lite sur för den ligger på 3,3 för mig och allt annat ligger över 4,5.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850