Permalänk
Medlem

Så vad är det som gäller nu, är det A eller S panel som är det "bästa"?

Permalänk
Medlem

Har A panel och det fungerar helt korrekt, hade S panel förut och hade massa problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BloodBoil
Till Molle89_89

Horisontal eller diagonal tearing
When your exceed what your monitor can display it'll cause jumping and tearing on screen because the display just cant keep up.

Så håller min skärm på om jag kopplar den till min laptop, till min nya dator fungerar den dock perfekt. Det kan inte vara så att det är ditt grafikkort som inte hänger med?

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molle89_89
men ååh testa att stänga av magicColor inte ha den som "demo" utan av eller på! testa det de kan vara problemet!

det är jag som vänt halva bilderna för att visa skilladerna i färgerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Snappade upp att vissa inte fick 1680x1050 att fungera under Windows Vista, är det ett generellt problem med drivrutiner/Vista eller någon annan orsak?

När jag var o köpte min skärm på Onoff så lyckades de inte få till 1680x1050-upplösning på en dator de körde Vista på. Men det funkade på en annan (med Vista), så troligtvis kan det vara drivis-problem för vissa grafikkort.

Permalänk
Medlem

Fick syn på den, inget snack om saken, skall köpas direkt

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

haft skärmen en bra stund nu, måste säga den funkar mycket bra.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ska också köpa en sån här i sommar tänkte jag, tror ni det går bra att koppla in en Xbox 360 och spela?

Permalänk
Medlem

Idag fick jag min, en A-panel. Enda jag kan klaga på är lite backlight bleeding uppe i hörnen. Annars är jag grymt imponerad, oväntat stor, grymma färger, snygg till tusen och att lira spel på den har verkligen höjt upplevelsen. Min 19 tums CRT monitor åker till skroten med glädjen i behåll :D!

...Crysis kommer bli chockerande roligt med den här.

Edit: @ eXtranj3rO

Ja, fast bilden kommer bli en aning utsträckt på höjden istället för att ge svarta kanter över/under då den inte klarar av att pixelmappa. Testade lira lite med min 360 och visst ser det bra ut endå men bilden blir som sagt lite utsträckt.

Edit: Mer backlight bleeding än vad jag trodde i början :(. Får ta och byta :/.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk

Jag har en A panel och fattar inte vad som är skillnaden mellan S och A och vilken som är bäst? Min funkar klockrent. Har inga problem med blacklight bleading. Kan lägga upp lite bilder på den om ni vill. Säg bara till hur ni vill ha bilderna. Vilka sidor osv

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Min skärm skickades från Norge i går, beställd från komplett.se, kan alltid hoppas att man får en S utan pixelfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Jag har en A panel och fattar inte vad som är skillnaden mellan S och A och vilken som är bäst?

Det är ingen som kunnat bevisa någon skillnad. Bara några datahypokondriker som fått för sig att det skulle vara någon skillnad för att någon i usa haft oturen att få en kass skärm som just var en a-panel och sedan basunerat ut det på ett av de största forumen på nätet... grejjen är att folk efter detta haft fel på sina s-paneler och sedan fått a-paneler som de varit betydligt nöjdare med. detta har dock inte blivit lika uppblåst, så folk tror fortfarande att s-panelerna är överlägsna

Permalänk
Medlem

Har nu haft min 226bw (A) i ett par veckor och haft problem med tearing.
Var på Onoff idag för att byta ut den men så testade vi den på en av deras datorer och det verkade funka bra.
Jag har ett 9800pro som har funkat bra hittils och på min gamla skärm (crt).
Har testat slå på och av med Vsync och ändrat upplösningar men problemet återstår...
Jag har inte provat många spel men det strular i WoW i bland och i filmer, speciellt på highdef trailers.
Nån som vet vad som kan vara fel? Jag kör med senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

avinstalla alla ati drivrutiner från lägg till ta bort
kör cat uninstaller
reboot
drivercleaner, om du känner dig säker på den
reboot
installera catalyst utan ccc
reboot
lägg in ati tray tools
ställ in D3D & OGL vsync på alltid på. CCC kan man inte lite på.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Gjorde som du sa förutom att jag inte lyckades få tag på driver cleaner.
Men de hjälpte inte.

Permalänk

Om det med tearing menas att det går diagonala ränder i bilden skulle jag rekommendera att köra på DVI, om du inte gör det.

Samma sak sker på ALLA skärmar i skolan (19"), som körs via VGA. Det är sjukt störande.

Och.. är den här skärmen fortfarande het, eller finns det bättre och mer prisvärda?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det går ränder i skärmen ja, inte diagonala men horisontala.
Och jag kör med DVI kablen. Kanske det är fel på kabeln då? Körde med annan kabel i butiken och då vart de inge fel, hade inte tänkt på det innan...

Permalänk
Medlem

Enligt annat forum har S- och A-paneler olika specs. Först anklagade man Samsung pga detta men de ändrade sedan specsen för resp. panel. Jag skulle då vilja se och läsa själv men orkade inte leta. Har säkert läst över 200 inlägg nu orkar inte mer.
Det är en liten del som märker små skillnader, jag är bla en av dem och upptäcker lätt om en produkt har en defekt eller nån form av funktion som inte är helt ok. Av egen erfarenhet vet jag att de flesta inte är kunniga nog att urskilja "bra" från "mindre bra". Så gäller troligtvis med 226BW.

Det man kan göra är att titta på skärmen själv och bedömma om det duger för ens eget behov. Kanske ett problem om man vill betala billigast över internet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Enligt annat forum har S- och A-paneler olika specs. Först anklagade man Samsung pga detta men de ändrade sedan specsen för resp. panel. Jag skulle då vilja se och läsa själv men orkade inte leta. Har säkert läst över 200 inlägg nu orkar inte mer.

Enligt det forumet (hardforum) påstod de först även att det var en AOC-panel när det stod A på baksidan, men AOC gör inte ens TN-paneler, utan i själva verket är det en AUO-panel. Så så bra koll har de. Lika mkt ryktesspridningar där som här, och inte ett enda hard fact framlagt där heller...
A-panelen och S-panelen har INTE olika specs från samsung i alla fall... I så fall är det nog någon som sitter med affärshemligheter som har den informationen Samsung har gjort ett offciellt uttalande om hela det här, där de till och med säger att de själva är ganska förbryllade över den här ryktesspridningen och att det absolut inte är nån skillnad (http://www.tftcentral.co.uk/news.htm#226bw_response). Om någon här eller på hardforum har några konkreta fakta som pekar på nått annat (då även med vättiga refferenser och inte bara påståenden tagna ur luften) så lägg gärna fram det. Annars kan vi nog lägga ner den här debatten.
Om du skulle läst igenom hela den här tråden från början så skulle vi slippa dra upp den här diskussionen ytterligare en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Enligt det forumet (hardforum) påstod de först även att det var en AOC-panel när det stod A på baksidan, men AOC gör inte ens TN-paneler, utan i själva verket är det en AUO-panel. Så så bra koll har de. Lika mkt ryktesspridningar där som här, och inte ett enda hard fact framlagt där heller...
A-panelen och S-panelen har INTE olika specs från samsung i alla fall... I så fall är det nog någon som sitter med affärshemligheter som har den informationen Samsung har gjort ett offciellt uttalande om hela det här, där de till och med säger att de själva är ganska förbryllade över den här ryktesspridningen och att det absolut inte är nån skillnad (http://www.tftcentral.co.uk/news.htm#226bw_response). Om någon här eller på hardforum har några konkreta fakta som pekar på nått annat (då även med vättiga refferenser och inte bara påståenden tagna ur luften) så lägg gärna fram det. Annars kan vi nog lägga ner den här debatten.
Om du skulle läst igenom hela den här tråden från början så skulle vi slippa dra upp den här diskussionen ytterligare en gång.

Vad försöker du säga? Jag skriver enligt annat forum och syftar på att det är rena påståenden som skrivs om A- och S-paneler och skulle vilja se källan själv.

Att Samsung hävdar att panelerna är likadana framgår även på den andra forumen.

Jag tror själv att största skillnaden är individuell men det kan mycket väl stämma att de olika panelerna har olika kvalitétskontroller och därmed kan det förklara varför fler folk med A- och C-paneler är mindre nöjda.

Skriver dessutom att man skall bedömma skärmen själv och menar att det man läser på nätet spelar egentligen ingen större roll för i slutändan är det en själv som bedömmer produkten.

Tänk en gång till innan du försöker vara uppstudsig igen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Tänk en gång till innan du försöker vara uppstudsig igen.

Jag försöker inte vara uppstudsig, om det tolkades så så ber jag om ursäkt. Det enda jag försöker säga är att den här diskussionen om olika paneler är rätt meingslös så länge ingen kommer med lite konkreta bevis på att det skulle vara någon skillnad. Att gång efter gång i samma tråd dra upp det känns också meningslöst när det räcker med att gå tillbaka några sidor och se att allt som sägs nu har redan sagts både en och två gånger

Permalänk
Medlem

ne, jag tror vi i stort sett delar samma uppfattning.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Ett bevis på att det ÄR skillnad på A och S-paneler

http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Permalänk
Medlem

coolt då är det verkligen skillnad på de olika panelerna alltså.

tycker själv det är dåligt av Samsung att köpa paneler av andra företag och sätta sin logga på det typ det känns konstigt och rent utav en fake på något sätt

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henx1
Ett bevis på att det ÄR skillnad på A och S-paneler

http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Äntligen ett seriöst test. Tack!
Det verkar ju som sagt att skillnaden mellan panelerna är hårfin. Den största skillnaden mellan skärmarna verkar vara färgernas defultinställning, som faktiskt kan justeras på A-panelen så den blir i princip lika bra som S-panelen. Så att A-panelen skulle vara mycket kassare än S-panelen verkar ju som sagt ganska överdriven. Om man läser det näst sista stycket i hela artikenln ("One last question") så verkar det ju inte som folk behöver oroa sig om de får en a-panel eller en s-panel...
Dock får ju som sagt Samsung skylla sig själva när de sätter in olika paneler i skärmar med samma modellbeteckning, då ber de ju nästan om att folk ska börja tro att det är skillnad mellan skärm till skärm

Permalänk
Medlem

Har ju haft problem med mitt kort o 226bw i flera månader att jag inte kan få 1680x1050.

Kontaktade XFX support och dom svarade:

Hi, thanks for your message, no this rsolution is not supported, closest would be the ones you already mentioned. sorry we cant help more on this. kind regards. james

Lär väl bli en LG 2000C skärm för mig då med 1600x1200 i upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Kontaktade XFX support och dom svarade:

Är det xfx egna drivrutiner som inte stödjer det eller? Har du testat att köra nvidias egna drivrutiner? du kunde köra den upplösningen i xp om jag inte minns fel? Om det bara är drivrutinerna så borde det ju gå att fixa. Man kan ju i princip sätta vilken upplösning som helst om drivrutinerna bara stödjer det, och det gör ju iaf nvidias egna.

Permalänk
Medlem

Nej vi pratade om Nvidias 158.122 drivrutinerna, och han sa att de inte stödjer 1680x1050. Och den upplösningen har alldrig fungerat till mig med mitt 8800gtx.

Använder windows XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Nej vi pratade om Nvidias 158.122 drivrutinerna, och han sa att de inte stödjer 1680x1050. Och den upplösningen har alldrig fungerat till mig med mitt 8800gtx.

Använder windows XP

Min fröken sade, "Aldrig stavas ALDRIG med två L -- Alltid stavas ALLTID med två L", därefter var det rätt lätt att komma ihåg.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Nej vi pratade om Nvidias 158.122 drivrutinerna, och han sa att de inte stödjer 1680x1050. Och den upplösningen har alldrig fungerat till mig med mitt 8800gtx.

Använder windows XP

Låter ju märkligt. Jag kör ett 8800gts och har inga som helst problem med samma drivrutiner som du. Har du testat "Manage Custom Reolutions" i nvidia-panelen?