MSI tv-kort från komplett....

Permalänk

MSI tv-kort från komplett....

Jag beställde denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324100 tv-kort från komplett till en datorbygge jag satt ihop för en kompis. Titta aldrig så mycke på specifikationerna på kompletts sida då de ändå brukar vara inkompletta eller fela, utan jag titta på tillverkarens (dvs. http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=623&...)
specifkationer.
Enligt MSI så skulle kortet vara Vista kompatibel och t.om. "Vista certified", så det fick bli den.

Dagen kom då paketet kom och jag satte ihop burken åt kompisen, med bl.a. Vista 64 och denna tv-kort. Dock så vägrar kortet funka med varken drivrutinerna från skivan eller från MSI:s sida. Faktiskt så lyckades jag ju installera kortet med de nyare drivrutiner från MSI:s sida, men programmet som de skickar med för att använda tv-kortet, dvs. DTV, vägrar funka. Provat alla möjliga kompatiblitets lägen men den antigen kraschar eller bara inte funkar.

Så jag tog kontakt med MSI och frågade hur det kommer sig att den "Vista certifierade" kortet inte funkar med Vista. Efter en del dumma svar där de sa att jag skulle prova göra grejer som jag redan uttryckligen skrivit att jag hade provat, fick jag till svar att jag skulle returnera den och få den utbytt om jag inte ville vänta på drivrutinerna som de inte kunde säga när de skulle komma.
Jaha, då visar det sig att komplett vägrar ta emot den i.o.m. att de på deras specifkation för kortet inte skrivit att den är Vista kompatibel. Så det fick bli att skriva till MSI igen, och då fick jag till svar att jag skulle kontakta någon av MSI distributörer "in you area", vilken spelade ingen roll. Jag tog då också kontakt med de alla tre svenska MSI distributörer som MSI:s hemsida hänvisar till, men gissa om de ville ha nånting med mig att göra ? Icke sa nicke... en hade aldrig sålt sånna kort och de andra två sa att de var komplett:s ansvar.

Nu har jag tagit kontakt med MSI igen, får se vad de svarar. Men det börjar bli ganska långdraget bollande mellan olika instanser. Det är ju ändå faktiskt MSI:s fel som lägger ut felaktig produktinformation på deras sida....

Vad tycker ni jag ska göra ? Vad kan jag göra ? Kommer snart bli galen!

Mvh!

Skickar med en kopia på kontakten jag har haft med MSI på deras support sida. Högst upp är den första klagomålet jag skrev till dem, sedan ska det läsas underifrån:

1.Product Type: TV@nywhere A/D
2.Driver version: Newest vista drivers (http://global.msi.com.tw/index.php?func=driverfile&dno=2522&i...)
3.Operating System: Vista Home OEM 64
4.Problem Description:Does'nt work under Vista!

I have yesterday bought this card together with other parts in a computer build that I'm doing for a friend of mine. The problem is that I can't make the tv-card, MSI TV@nywhere A/D, work. First I had problems installing the drivers and the DTV program stated that there was'nt any tv-card hardware installed. After downloading new vista drivers for the card from you're website, the card was installed, as I also could confirm in control panel:system.

The DTV program complains now instead that the operating system is not supported! I have searched all over the website for a newer version of the DTV program, but without any success. I have also tried to run the DTV program in different compatiblity modes as winXP and win2000, which alows me to run DTV without complains, but makes it ussualy crash more or less directly. In some cases I was able to run DTV, and even if it won't crash, I don't seem to be able to do anything with it (like search for channels and switch modes etc.).

As the http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=623&... page very clearly states, the card is Windows Vista verified. It is also written that it supports Windows® 2000(SP4) / XP(SP2) / MCE / Vista .
So how do I make it work and in what way is it Vista certified ? I thought that it should work to be certified, but maybe i was wrong ?

I hope that you can help me with this issue as soon as possible. Computer building is a work on the side for me (about 1/week), and as you probably understand, I will not be so motivated to use MSI products any more if this issue cannot be worked out smoothl and quickly.

Sorry for my rusty english!

Date:2007-4-11
From:*@*
Our solution
Your Question.
I have now contacted all the three MSI distributors in Sweden (Hattelco, Gandalf and GNT). None of them agree to take any responsiblity for the card and reffer me to the place I bought it at, allthough I have made clear for them that the place I bought it at don't want to take it back either. I have also told them that this is an instruction I got from MSI and even sent a transcript of this to them.
What should I do now ? Is'nt there any possiblity for MSI Global to take responsiblity and just pay me for the postage fees?

Bla Bla 2007-4-25
Our Answer
Dear Bla BLa,

If there is no MSI office near your place, please contact the MSI distributor near your place to try to ask for a help and let them help you refund or exchange. Also, it is no difference which one I contact.

Best regards,
MSI Technical Support Team 2007-4-19

Your Question.
Hi, well at least I get fast answers from you

I have been in contact with my reseller (www.komplett.se) now and they refuse to exchange or refund me for the card.

You write that I should contact a MSI distributor or MSI office, but which one should I contact first ? There don't seem to be any MSI offices here in Sweden, but there seem to be 2 distributors (GNT and Gandalf) and two more finnish ones that come up when I search for Sweden.

Is it distributors responsiblity and does'nt it make any difference which one I contact ? Can they give me a refund, or is there any MSI card that works with Vista 64 ? Or can I get a exchange for another card from them?

Thanks in advance,
Bla Bla 2007-4-18

Our Answer
Dear Bla Bla,

Above all, if in any way that you feel we offended you, we would like to apologize. And please contact your reseller to ask for a help firstly. If the reseller for some reason can not be contacted, then contact MSI™ distributor or MSI™ office near your place
MSI distributor
MSI office
Sorry for any inconvenience.

Best regards,
MSI Technical Support Team 2007-4-18

Your Question.
Sometimes it seems like you dont read what i write. In my first inquire I clearly wrote that I have tried with both Win XP and Win2000 compatiblity modes, without success. Using compatiblity modes SOMETIMES the program does'nt crashes, though none of the functions in it works, so it's anyways useless.

As you cannot give me a date when support for Vista 64 will be fixed, I would like to return the card. Is it my resellers or MSI:s responsiblity ? I guess my resellers, but they did'nt do anything wrong, it's MSI:s product information that is totally false and says it's Vista compatible and certified and so on, even though it's not! 2007-4-18

Our Answer
Dear Bla Bla,

Would you please try to run the program in 'Windows XP Compatibility Mode': right-click the shortcut, go to Properties, then select the 'Compatibility' tab and you would find a 'Windows XP' option in the drop down menu. Also, we would fix and update the software to also support vista 64 but there is no way to tell you the right time about it. Please forgive if some inconvenience. At the same time, we suggest you install WinXP/2000 to use.

Best regards,
MSI Technical Support Team 2007-4-16

Your Question.
Yes, that is exactly what I did during my testing!
And that did'nt work. It does seem to fix the driver problem and appears as detected hardware in control panel,
but the problem is'nt really that!
The problem is that the software (I think it was called DTV if I remember right) does'nt seem to be compatible with vista 64. What good does the drivers do if the software using em is'nt compatible ?

So, are you going to fix and update the software to also support vista 64 ? If so when ? Or is there any third-party software that supports the @nywhere a/d and also vista 64 ? Or should I just return the card for money back ?

I could have contacted the reseller but it's not them producing the software for the card, it's MSI.
2007-4-14

Our Answer
Dear Bla Bla,
Thank you for contacting the MSI technical support.

Would you please uninstall then reinstall the driver from the below link to check? And if the problem still persists, please contact your reseller to ask for a help. If the reseller for some reason can not be contacted, then contact MSI™ distributor or MSI™ office near your place
MSI distributor
MSI office
driver
Sorry for any inconvenience.

Best regards,
MSI Technical Support Team 2007-4-12

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra med det medföljande programmet? De brukar vara crap. Testat något annat program som www.gbpvr.com?

Permalänk
Komplett.se

sl2wm-rocks:

I dagsläget har produkten Vista-stöd, men det verkar det ju bara finnas drivrutiner för 32bitars Vista:

http://shorl.com/fuhostustebyve

Om, hur eller när MSI kommer med drivrutiner för 64 bitar kan jag tyvärr inte svara på. Inte MSI heller verkar det som.

Kriterierna för att du skall kunna ångra köpet regleras i Distansavtalslagen. Så är det inom 14 dagar från det att du hämtat ut varan, och du har inte börjat använda produkten samt att du kan returnera den i väsentligt oförändrat skick är det grönt för oss. Du finner funktion för att göra en ansökan direkt via webben på ditt konto.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
sl2wm-rocks:

I dagsläget har produkten Vista-stöd, men det verkar det ju bara finnas drivrutiner för 32bitars Vista:

http://shorl.com/fuhostustebyve

Om, hur eller när MSI kommer med drivrutiner för 64 bitar kan jag tyvärr inte svara på. Inte MSI heller verkar det som.

Kriterierna för att du skall kunna ångra köpet regleras i Distansavtalslagen. Så är det inom 14 dagar från det att du hämtat ut varan, och du har inte börjat använda produkten samt att du kan returnera den i väsentligt oförändrat skick är det grönt för oss. Du finner funktion för att göra en ansökan direkt via webben på ditt konto.

Problemet är ju att datorn köptes och byggdes ihop för ett företag, vilka som jag förstått inte har samma ångerrätt ? 14 dagar gick nog dessutom ut igår, ev. idag, på grund av den sega bollande mellan olika instanser jag fått utstå av MSI m.m. Dessutom så vill ju inte köparen stå för frakten då det är egentligen inte vi som har gjort felet, utan MSI.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Problemet är ju att datorn köptes och byggdes ihop för ett företag, vilka som jag förstått inte har samma ångerrätt ? 14 dagar gick nog dessutom ut igår, ev. idag, på grund av den sega bollande mellan olika instanser jag fått utstå av MSI m.m. Dessutom så vill ju inte köparen stå för frakten då det är egentligen inte vi som har gjort felet, utan MSI.

Vadå, är ju du som gjort fel. Som jag tycker mig se är det ju Vista kompatibelt, sen har de ju inte hävdat att det är kompatibelt med Vista 64 bit. Känns som du borde kollat upp ifall det fanns drivers till Vista 64 innan köpet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vista är väl ett samlingsnamn på alla Vista OS. Vista 32 heter väl just det och Vista 64 det andra.
MSI hade väl kunnat då skriva att det stödjer Vista 32, så hade inga oklarheter uppstått. Istället ser jag ju som sagt Vista som ett samlingsnamn för alla Vista OS.
EDIT: men ja, självklart när man ser allt detta i efterhand så skulle det ju varit mycket enklare om jag tittat upp om drivrutiner fanns. Dock så är väl frågan, är det mitt ansvar att göra det ? Kan jag inte bara lita på att det är Vista kompatibelt om det står så ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Så alla spel/program som listas som "XP-kompatibla" är automatiskt kompatibla med Windows XP 64-bit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodik
Så alla spel/program som listas som "XP-kompatibla" är automatiskt kompatibla med Windows XP 64-bit?

Skillnaden är väl att XP kom före XP 64, därav kallas också XP för XP och XP 64 för XP 64. Alla Vista versioner kom väl ut samtidigt och heter just Vista 32 och Vista 64.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vista är väl ett samlingsnamn på alla Vista OS. Vista 32 heter väl just det och Vista 64 det andra.
MSI hade väl kunnat då skriva att det stödjer Vista 32, så hade inga oklarheter uppstått. Istället ser jag ju som sagt Vista som ett samlingsnamn för alla Vista OS.
EDIT: men ja, självklart när man ser allt detta i efterhand så skulle det ju varit mycket enklare om jag tittat upp om drivrutiner fanns. Dock så är väl frågan, är det mitt ansvar att göra det ? Kan jag inte bara lita på att det är Vista kompatibelt om det står så ?

Jag fattar Vista Kompatibelt som att det fungerar med vista, men vilken version får man ju ta reda på själv. Om nått är Windows kompatibelt kanske det inte är kompatibelt med windows 95, får man ju självklart kolla upp själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nu när jag tänker efter så stod det ju faktiskt Vista 64 (ev. 32/64 kommer inte riktigt ihåg, men åtminstone 64) drivers på nedladdningen av drivrutiner när jag satte ihop datorn. Dock var det endast just drivrutiner och inte själva DTV programmet, och det är ju den som felar. Nu har dom ersatt de drivrutiner med två olika paket, en för Vista 32 och en för XP.

EDIT: som sagt är ju de drivrutinerna ersatta, men jag har lyckats hitta en kopia av dem här: http://www.touslesdrivers.com/index.php?v_page=23&v_code=1673...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
sl2wm-rocks:

I dagsläget har produkten Vista-stöd, men det verkar det ju bara finnas drivrutiner för 32bitars Vista:

http://shorl.com/fuhostustebyve

Om, hur eller när MSI kommer med drivrutiner för 64 bitar kan jag tyvärr inte svara på. Inte MSI heller verkar det som.

Kriterierna för att du skall kunna ångra köpet regleras i Distansavtalslagen. Så är det inom 14 dagar från det att du hämtat ut varan, och du har inte börjat använda produkten samt att du kan returnera den i väsentligt oförändrat skick är det grönt för oss. Du finner funktion för att göra en ansökan direkt via webben på ditt konto.

Nja att inte ha börjat använda produkten är ju en sak men sen har man ju rätt att prova den iaf enligt KKL eller hur ser ni på Komplett på det?

Dvs vägrar ni mig en retur om jag har provat varan och hållit den i så bra skick som möjligt eller godkänner ni en retur inom 14 dgr?

Permalänk
Medlem

"Inte börjat använda", ja han fick ju aldrig igång det så då räknas det väl som att han inte använt det, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodik
"Inte börjat använda", ja han fick ju aldrig igång det så då räknas det väl som att han inte använt det, eller hur?

Så fort kartongen brutits så räknar många företag inom datorbranchen med att varan har använts och får därmed inte skickas tillbaks inom ångertiden vilket är helt fel enligt KKL där man försiktigt får kontrollera varan och även prova den.