Permalänk
Medlem

Bygga dator i MINIKYL =) ??

Hej,

Jag har länge funderat på att bygga ett eget chassi! Då jag saknar kunskaper och tid för detta har jag bestämt mig för att bygga min dator i denna minikyl!

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=X8FRIDG...

Jag tänkte använda själva Minikylen till att kyla ner komponenterna! Har tänkt att lägga in en liten fläkt och göra små hål för att leda ut värme. Sen får jag hoppas att det blir plats kvar för en jolt cola

Tror ni att det går? Funkar det? Borde tåla värme från alla komponenter då skåpet även kan användas som värmeskåp.

Kom gärna med tips! Jag kan tänka mig att bygga datorn i annat roligt

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk
Medlem

Har hört att frysen/kylen går sönder då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

enkelt svar:det fungerar ej!

SÖK!!!! finns massor av liknande frågor!!!

Visa signatur

vill du verkligen veta så fråga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torusy
enkelt svar:det fungerar ej!

SÖK!!!! finns massor av liknande frågor!!!

Jag hittar inge stans där det står att de INTE går! Du får gärna skicka en länk

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk

En kyl och frys är byggd för att kyla ned saker som inte avger värme. Något som avger värme hela tiden kommer att få kylen/frysen att få jobba hela tiden och därmed gå sönder.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att den där kylen fungerar med hjälp av en peltier och inte ett gas-system så varför skulle den gå sönder? Peltiers tål att köras 24/7 en vanlig kyl/frys med ett gas-system går däremot sönder av att köras konstant.

Men du bör inte räkna med att få några vidare kylningsresultat...

Edit: Kompressorn är det väll som inte gillar att köras 24/7 vanligtvis va?

Permalänk

det stora problemet är kondens, komponenterna kommer tyvärr rosta sönder...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
det stora problemet är kondens, komponenterna kommer tyvärr rosta sönder...

Nej, det stora problemet är att datorkomponenterna med största sanolikhet kommer att utveckla mer värme än vad kylskåpet kommet klara av att kyla ner. Kylskåpet är dessutom isolerat så det där kommer att bli en "MINI-UGN" istället.

Pga av värmen kommer det inte bildas någon kondens då så stora temperatur skillnader inte kommer att uppstå.

Och om mot all förmodan det nu skulle bildas kondens så är nog rost det sista man behöver oroa sig för då komponenterna kommer att kortslutas långt innan någon rost hinner att bildas.

Permalänk
Medlem

ett sådant pelt element har problem att kyla en nordbrygga med vatten kylning....så nej det kommer inte gå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det blir som att sätta en vedkamin i frysen i köket, den kommer inte kunna ta hand om värmen, och då blir det problem....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar då lägger jag ner projektet =(

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk
Medlem

om du bygger en "högpresterande-kyl" så är det ju en annan sak dock

Permalänk
Medlem

Läs FAQ:

F: Kan jag ställa datorn i frysen för att kyla den bättre?
S: Nej, det går inte. En vanlig hushållsfrys är alldeles för klen för att orka kyla bort 200-250W kontinuerligt. Det kommer bli väldigt varmt i frysen och kompressorn kommer att gå sönder väldigt fort.
Och nej.. det beror inte på kondens

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte att ha det för att kyla.

Men en lite rolig idé jag fick är att man bygger i ett kylskåp ändå. Det blir ett coolt chassi. Fast man får ha fläktar och vanlig kylning.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Skulle gissa på att den där kylen fungerar med hjälp av en peltier och inte ett gas-system så varför skulle den gå sönder? Peltiers tål att köras 24/7 en vanlig kyl/frys med ett gas-system går däremot sönder av att köras konstant.

Men du bör inte räkna med att få några vidare kylningsresultat...

Edit: Kompressorn är det väll som inte gillar att köras 24/7 vanligtvis va?

En gasfrys/kyl går inte sönder om man kör 24/7, har en med trasig termostat och den pumpar in på 5:de året utan problem... förutom att den är tok för kall, frys alltså

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det vore dock coolt och plocka loss chassit och använda det istället ^^ Refererar till länken i första inlägget.

Permalänk
Medlem

du kan väl köpa ett sånt där zalman passiv-kylt vattenkylningsystem, reservator eller vad det heter, så ställer du den i kylen ?
då får du plats me jolt me
fast en helt annan sak än du tänkte först iofs

Permalänk
Medlem

Har lagt ner projektet. Ska köra på en Antec P180B

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk
Hedersmedlem

Nope, det funkar inte såvida datorn du ställer i det inte drar mer än ett tiotal watt.

Teoretiskt sett skulle man kunna bygga ett peltierkylt chassi men det är en väldigt ineffektivt jämfört med att kyla processorn och grafikkortet med varsin egen peltier istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Någon som vet om det är möjligt att lägga en dator i en frysbox på -32ºC?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Någon som vet om det är möjligt att lägga en dator i en frysbox på -32ºC?

Nej.

Kylan i frysboxen får elektronerna att röra sig som i en spole och det kommer då uppstå ett magnetiskt fält som gör det omöjligt för en vanlig människa att få ner metallföremål, till exempel en dator, i boxen.

Behöver man skriva mer?

Ja, det går, precis likadant som att lägga ner datorn i vilken sorts box som helst, du tar bara tag i datorn, personligen föredrar jag att använda båda händerna för att greppa lådan, sedan sänker du långsamt ner den i boxen. Tycker du att det känns psykiskt jobbigt så blunda och låtsas att det är en vanlig welpapp-låda, det brukar hjälpa. Se även till att det är knäna och inte ryggen du böjer, annars kan det få förödande effekter.

Sammanfattningsvis:
Ja, varför skulle du inte kunna stoppa en dator i frysboxen? Det går bra med bland annat gamla gymnastikskor, bowlingklot och småsyskon också.

Beroende på vad för frys det är kommer du uppnå lite olika resultat. Klarar frysen verkligen av att kyla mer effekt än datorn alstrar så kommer du troligtvis få en dator som är några grader kallare än om den står på golvet brevid, klarar frysen inte av att kyla så mycket effekt som datorn avger så kommer all den värme som inte tas omhand av frysen lagras i boxen, som dessutom är bra isolerad, så du kommer istället få ett värmeskåp. Sen som sagts tidigare så kommer troligtvis kompressorn i frysboxen att ge med sig efter ett tag då den kommer gå konstant, vilket den inte är gjord för.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Lol på )ExecutoR(:P

värme leds uppåt? Borra hål i toppen av frysen, å wipps, värmen åker ut atuomatiskt, kyla går neråt? Wiiiie, de blir kallt, alla problem lösta:)?

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
du kan väl köpa ett sånt där zalman passiv-kylt vattenkylningsystem, reservator eller vad det heter, så ställer du den i kylen ?
då får du plats me jolt me
fast en helt annan sak än du tänkte först iofs

nej det skulle bli samma problem då det är vattnet som är uppvärmt och då avger värme i kylen som då skulle behöva köras konstant. det blir då också dyr kylning:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

kort sagt...det går inte hur ni än vrider och vänder på det

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

Kan man använda minikylen för att kyla ner vattnet till ett vattenkylningssystem?
Typ borra 2 hål i chassit för vattenslangarna, sedan täta hålen.. fylla upp en rostfri vattenbehållare och sen på med pumpen och cpu-blocket?

Skulle detta teoretiskt funka?

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem

Nej, samma problem som i övrigt, kylen kan inte ta hand om värmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ok men ett vanligt kylskåp då?

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaNaN85
Ok men ett vanligt kylskåp då?

Exakt samma sak där...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En radiator från en bil?

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte att funka pga att du har en aktiv värmekälla.
Det kommer att sluta med att du har en *ugn* istället för kyl/frys.

Mat som du fryser in har ingen konstant tillförelse av energi/värme...därför funkar det.
Skåpet funkar som en tempisolator samtidigt, dvs ingen värme släpps ut...därför lär du få en varmare dator än om du hade den på utsidan.
Kylaggregatet är inte dimensionerat för att plocka bort 100-300w energi.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?