Vad sökte ni till för utbildning?

Permalänk
Medlem

Vad sökte ni till för utbildning?

Lite sent kanske, sista ansökningsdagen var 15 april. Ni som sökt en högskoleutbildning till hösten: Vad sökte ni till och varför blev det just den utbildningen?

Jag läste att antalet sökande hade ökat något till skillnad från föregående år men att det fortfarande är lågt antal sökande. Själv läser jag teknisk fysik i Uppsala, andra året, så om ni sökt hit får ni stå ut med mig som fadder.

(Moderatorer: Antog att detta gick under livsstil och fritid, eftersom man ofta flyttar till en ny stad och får en ny livssituation, nya vänner och intressen osv. Flytta gärna på tråden om ni känner för det. )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag har sökt till Högskolan Väst (Trollhättan). Var uppe på besök så sent som i förra veckan (har några vänner som redan bor där)

Sökte till Nätverksteknik med IT-säkerhet, 120 hp. Får Cisco certifiering där. Trivs jag efter de två första åren så ska jag även läsa Data- och systemvetenskap, 180 hp vid samma skola

Permalänk
Medlem

Sökte till Civilingejörsprogrammet i Datateknik på LiTH (Linköping).
Är väl mer ett byte, läser första året på maskinteknik för tillfället.
Jag har äntligen accepterat att hur mycket jag än försöker, kommer jag aldrig bli något annat än en datanörd.

Visa signatur

q6600 | 4gb | 8800 GTX
t7500 | 2gb | 8600M GS

Permalänk
Medlem

Civilingenjör Elektronik, både LiTH och KTH, får se vilket jag väljer

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Hedersmedlem

Industriell Ekonomi, Lund. Bland annat (fast det är den jag vill gå).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Civilingenjör Elektronik, både LiTH och KTH, får se vilket jag väljer

Jag är bara nyfiken, vad lockar på LiTH och KTH som inte Lunds Tekniska Högskola har? Går själv Elektronik där, och vi har lite problem med för få sökanden. Skulle vara kul att se vad folk anser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Sökte till Nätverksteknik med IT-säkerhet, 120 hp. Får Cisco certifiering där. Trivs jag efter de två första åren så ska jag även läsa Data- och systemvetenskap, 180 hp vid samma skola

Har också sökt dit, dock tror jag att jag ska jobba det här året.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Musikälskare

Informationsarkitekt @ Malmö högskola

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Civil ingenjör @ Surrey och Sheffield.
Automation & Mekatronik - Chalmers
Informationsteknik - Chalmers
Någon it/data @ KTH och Lund.
Maskinteknik @ Chalmers

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Jag sökte System i Teknik och Samhälle i Uppsala, har dock inte tagit ställning till om jag kommer ta platsen om jag blir antagen eller inte.

//Kax

Permalänk

Eh, bara jag som inte söker vidare i år?

Permalänk
Vila i frid

Blev lite random kurser i höst, retorik grund, retorik forts, statsvetenskap.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Re: Vad sökte ni till för utbildning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag läste att antalet sökande hade ökat något till skillnad från föregående år men att det fortfarande är lågt antal sökande. Själv läser jag teknisk fysik i Uppsala, andra året, så om ni sökt hit får ni stå ut med mig som fadder.

Har hört lite av motsatsen, det vill säga att det har gått ner lite. Men det är obekräftade uppgifter och bara för vissa specifika utbildningar.

Själv har jag sökt till teknisk fysik på Chalmers (ska skriva inträdes prov på lördag) i första val, i Uppsala i andra hand och Lund i tredje hand.

EDIT: Teknisk fysik på alla orter så klart

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Inte högskola, men folkhögskola. Filmlinjen på Fridehem

Dock ingen som helst aning om jag kommer att ta mig in.

Permalänk
Medlem

Iddes inte söka, så jag får väl dra mig ner till högskolan och anmäla mig på plats i höst, om det mot förmodan finns lediga platser på några roliga psykologikurser.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Civil ingenjör @ Surrey och Sheffield.
Automation & Mekatronik - Chalmers
Informationsteknik - Chalmers
Någon it/data @ KTH och Lund.
Maskinteknik @ Chalmers

Om du kommer gå masinteknik på Chalmers kanske du får mig som phadder

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bachelor of Avation @ Griffith University i Brisbane, Australien.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad sökte ni till för utbildning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Själv har jag sökt till teknisk fysik på Chalmers (ska skriva inträdes prov på lördag) i första val, i Uppsala i andra hand och Lund i tredje hand.

EDIT: Teknisk fysik på alla orter så klart

Kul att du placerade Uppsala framför Lund! Vad var det som avgjorde det valet? Slumpen eller en viss anledning?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Eh, bara jag som inte söker vidare i år?

Sökte till gymnasiet

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vad sökte ni till för utbildning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Kul att du placerade Uppsala framför Lund! Vad var det som avgjorde det valet? Slumpen eller en viss anledning?

Lund känns lite väl mycket som en renodlad studentstad i jämförelse med Uppsala. Många av de jag har talat med säger att det är kul med allt student festande de första åren men sen så tröttnar man på det och det blir för mycket. Sen tycker jag UU verkar lite trevligare än LTH (fast jag har aldrig varit på UU)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Sökte till Högskoleingenjör Datateknik i Luleå, dock 2:a året.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Marknadsföringsprogrammet @ Växjö Universitet.

Permalänk
Medlem

Sökte högskoleingenjör i Elektroteknik i Kalmar. Hoppas man blir nöjd med det valet!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shibby
Sökte till Högskoleingenjör Datateknik i Luleå, dock 2:a året.

Andra året? Hoppar du över första?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Sökte Innovativ Programmering på LiU, var väl ett antal olika anledningar men att den inte hade så mycket matte och annars rätt trevliga kurser bidrog.

Visa signatur

Angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night

Permalänk
Medlem

Sökte Civilingenjör Medieteknik på LiTH, Norrköping.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Andra året? Hoppar du över första?

nja, inge riktigt, har gått första året civilingenjör, så jag kan börja på andra året på högskoleingenjör, behöver inte läsa om hela första året.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Systemvetarprogrammet på Växjö Universitet

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Medlem

Hmm gick en Servicekurs i Siemens 840D i veckan, kan det räknas som att söka till utbildning?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullen
Har också sökt dit, dock tror jag att jag ska jobba det här året.

Är den utbildningen i Växjö? Jag har sökt Datavetenskapligt kandidatprogram i nätverkssäkerhet där nämligen.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5