Råd/hjälp med ny SATA2 disk och dubbla OS

Permalänk
Medlem

Råd/hjälp med ny SATA2 disk och dubbla OS

Tjena!
Har lite problem och skulle uppskatta förslag från någon som kan lite mer om det här med sata2 osv.
Har precis köpt en ny 320gb SATA2 disk och sitter även med en 200gb Maxtor IDE sedan tidigare. Hur ska jag bäst sätta upp det hela om jag vill köra in både XP och Vista på olika partitioner? Vill inte ha någon mirroring el så utan helst bara köra dem för sig rakt av. Som om jag körde två Ide diskar. Eftersom jag inte förstår mig på eller satt mig in i det där med raid hit och dit så tänkte jag låta det vara

Hur tycker ni jag ska göra? Smärtfriast förslag vinner ;P
Eventuellt snabbaste...

Mvh
nort

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om du skapar två partitioner på en hårddisk eller kör operativsystemen på två separata hårddiskar spelar ingen roll. Det enda du behöver tänka på är att installera XP före Vista, därefter ska det inte vara några bekymmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vad blir det för problem om man installerar Vista först? Bara en undran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Om du skapar två partitioner på en hårddisk eller kör operativsystemen på två separata hårddiskar spelar ingen roll. Det enda du behöver tänka på är att installera XP före Vista, därefter ska det inte vara några bekymmer.

Ok tack. Då får jag testa det. Inget jag behöver tänka på med raid och hela faderullan?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nortish
Ok tack. Då får jag testa det. Inget jag behöver tänka på med raid och hela faderullan?

Nej, raid är något helt annat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015