Permalänk
Medlem

RAID funkar inte på Asus P5B

Nytt MB och nya HDD och nytt allt. 2 identiska HDD funkar bra som SATA1 och SATA2 men nu vill jag köra RAID1. MB är Asus P5B, diskarna är likadana Seagate 160GB. RAID-controllern verkar heta JMicron.

Kopplar ena HDD till SATA1 (i den där gruppen om 4 SATA-kontakter), andra HDD till SATA_RAID (en ensam kontakt mitt på MB't). Enablear JMicron och sätter till RAID i BIOS, startar om, nu kommer man åt nån meny som heter RAID Setup eller nåt (via ctrl-J) - men där finns bara en HDD (SATA1) och väljer man Create RAID så säger den (på dålig Asus-engelska) att "No enough disk for RAID" (!?!!). Jag hittar ingen jumper eller annat att ändra på osv. Kopplar man diskarna till SATA1 & 2 istället så kan man inte gå in i RAID-menyn, verkar rimligt. Blir galen snart. Rädda mig.

Aaaaaarrgghhh....

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk

Har samma problem..
Hur i hela Helsingland får man Jmicron att fatta att båda diskarna ska vara raid?

Permalänk
Medlem

Jag minns inte vad problemet var riktigt... men RAID funkar inte på det där MB't! Till slut kom butiken där det köptes på vad det var och jag fick ett annat MB istället, då funkade det på första försöket. Det var nåt om att man skulle ha en extern disk som RAID eller nåt sånt. (Börjar bli senil)

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seriefigur
Har samma problem..
Hur i hela Helsingland får man Jmicron att fatta att båda diskarna ska vara raid?

Du måste koppla båda diskarna till Jmicron-portarna, d.v.s. en intern + en extern. Väldigt korkad lösning men så är det.

De 4 SATA-portarna som sitter ihop är ICH8 och har ej stöd för RAID.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Du måste koppla båda diskarna till Jmicron-portarna, d.v.s. en intern + en extern. Väldigt korkad lösning men så är det.

De 4 SATA-portarna som sitter ihop är ICH8 och har ej stöd för RAID.

Precis, du måste köpa ett moderkort som har ICH8R

Permalänk
Medlem

Så P5B fungerar inte RAID på alls? Kan man köpa något instickskort eller blir det sämre då?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Jo, raid fungerar. Men endast mellan den externa sata porten och en intern!

Så du får dra en sladd in i lådan.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hmm, hänger inte riktigt med där. Rätt grön på detta.

En extern hdd eller hur?

Funkar det med instickskort? blir det jobbigare och sämre?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!