Permalänk
Medlem

Ny telefon - N73 vs K810

Det börjar blir dags för en ny telefon för mig och trots att jag vill ha en smartphone.

Har funderat på en HTC S710, men är lite orolig för den veka processorn, att den inte har tryck-känslig display (vill ha det till WM), samt den taskiga batteritiden. Vill inte vänta på S730 eftersom den med största sannolikhet kommer att bli för dyr. hade tänkt hålla mig under 4000 kronors strecket.

Så har jag nu bestämt mig för antingen en N73 eller en K810 (jag vet, det är inte en smatphone). Så vad talar för och emot dessa modeller? Eller har ni några andra förslag på telefoner?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nokia N-Gage när den släpptes. Det var en långt ifrån klockren telefon, men jag gillade Symbian S60. Men den var inte bra som mobiltelefon, så jag köpte en Samsung Z500 istället.
Z500:an var visseligen en bra mobil. Stabil, okej funktioner. Men jag saknade S60, så i fredags köpte jag en N73. Den känns som en lyckad. Smartphone-funktioner och möjligheter utan att för den skull ha dålig batteritid eller vara krånglig. Det är som att ha N-Gage:n igen, fast utan alla barnsjukdomar, buggar och problem, det som avhöll folk från att köpa en smartphone förut.

Sammanfattning: Man kan inte vara utan en smartphone när man väl provat en, och de har kommit framåt på senaste.
N73 är enormt trevlig, men kamerafunktionen är lite seg och jag tycker inte att det blir så enormt bra bilder jämfört med andra mobiler. Men jag kanske bara är bortskämd av min Pentax-DSLR

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

ok, tack för dina kommentarer, har själv för tillfället en Z500 som jag också är väldigt nöjd med, så att du "jämför" mot den är värt extra mkt för mig.

Har en Nikon D50 så kameran i telefonen är inte jätteviktig, den ska funka så att jag kan ta bilder om jag inte har storkameran med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
Har en Nikon D50 så kameran i telefonen är inte jätteviktig, den ska funka så att jag kan ta bilder om jag inte har storkameran med mig

Precis, jag har beställt en K800i för att ha i dessa situationer - systemkameran passar tyvärr inte i bröstfickan.

SonyEricsson ska (antagligen) visa upp en 5mpix cybershot telefon på onsdag, men den kommer börja säljas först till hösten.

Permalänk
Medlem

Hoppas du kommer fram till något. Det låter som att din situation är precis som min. Just kamerafunktionen har jag inte tänkt mig använda så mycket, det är inte alls lika roligt att ta bilder när det bara är point-and-shoot.
Det jag saknar med Z500:an är att den var vikbar. Annars saknar jag den inte

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

S710 är en underbar telefon, innan du avfärdar den helt tycker jag du ska känna på den i en affär. Du kommer gilla den

Var också orolig över batteritiden samt processorn men är supernöjd!

Permalänk
Medlem

SE k810i vs Nokia N73 verkar vara spännande, jag är inte van vid nokias menysystem eftersom jag har haft SE mobiler ett tag.
Va finns det för för och nackdelar på dessa modeller?

Permalänk

N73. Dels för det är en smartphone med många möjligheter och dels för att den är väldigt bra som gps (med en bluetooth reciever).

Permalänk
Medlem

något mer? kan du länka till någon bra Svensk/engelsk recension?

Permalänk
Medlem

jag gillar n73an skarpt, älskade och hedrade sony ericsson innan, men efter att ha provat symbian så kommer jag nog inte lämna det !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pgojim
jag gillar n73an skarpt, älskade och hedrade sony ericsson innan, men efter att ha provat symbian så kommer jag nog inte lämna det !

Som det brukar vara, alltså

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pgojim
jag gillar n73an skarpt, älskade och hedrade sony ericsson innan, men efter att ha provat symbian så kommer jag nog inte lämna det !

Samma här älskar min n73me

Stor och tydlig display om man jämför med k800 och k810. Samt att den har symbian älskar friheten man får jämfört med SE.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Måste säga N73, bästa telefonen jag haft någonsin,symbian lover som man är
Har haft 4st symbian mobiler före denna (bla. 6680 bla motorola a925 och a1000) och jag måste säga att n73 är den mest fulländade av dem.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Hade en N73 ME. En grym lur, bra kamera och bra batteritid! Men jag gillade inte att den knarrade lite varstans och att den var lite segare i menyerna. Annars så var det den bästa telefon jag haft!
Sålde den och köpte en W880 som jag är nöjd med. Lite snabbare i menyerna, ingen knaster och ett smidigare format.
Men som telefon är N73 ME överlägsen i funktioner....

K810 är ju byggd på K800 och den är ju också en riktigt bra telefon. Du får helt enkelt ta ett beslut o prova. Gillar du den inte så är det bara att sälja, båda telefonerna är ju grymt lätta o sälja till bra pris.

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Hade en N73 ME. En grym lur, bra kamera och bra batteritid! Men jag gillade inte att den knarrade lite varstans och att den var lite segare i menyerna. Annars så var det den bästa telefon jag haft!
Sålde den och köpte en W880 som jag är nöjd med. Lite snabbare i menyerna, ingen knaster och ett smidigare format.
Men som telefon är N73 ME överlägsen i funktioner....

K810 är ju byggd på K800 och den är ju också en riktigt bra telefon. Du får helt enkelt ta ett beslut o prova. Gillar du den inte så är det bara att sälja, båda telefonerna är ju grymt lätta o sälja till bra pris.

Nja, jag tycker inte att min n73me är seg i menyerna, kändes snabbare än se mobilerna. Sen så knarrar inte mitt skal heller. Låter som att jag har haft tur eller att du har haft otur.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nja, jag tycker inte att min n73me är seg i menyerna, kändes snabbare än se mobilerna. Sen så knarrar inte mitt skal heller. Låter som att jag har haft tur eller att du har haft otur.

Tror att du haft tur för dom som jag känner som haft N73 har haft knaster och menyerna har inte varit lika snabba som SE's.
Tex hade jag en genväg till min sms inbox, fast den nästan var tom så tog det iaf 1-2 sek innan man var inne i den. Och då hade jag nyaste mjukvaran.
Men det är en grym lur!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880