Windows Photo Gallery, fel färger.

Permalänk
Medlem

Windows Photo Gallery, fel färger.

Nu när jag vet vad problemet är borde denna tråd flyttas till grafik/skärmar/drivisar

Hej!

Kör vista utlimate men har problem när jag ska kolla på bilder, alla färger och så är precis som de ska i windows, öppnar jag en bild i photoshop likaså, men när jag använder det inbyggda programmet, motsvarande "windows photo and fax viewer" på xp, alltså "windows photo gallery" i vista, så blir alla färger väldigt gula och mörka. Så det går knappt att se bilderna. Vad ska jag göra? =/

Tack på förhand!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

ICC profilerna tolkas väl inte alls av "windows photo and fax viewer" vad jag vet. Photoshop har egen ICC tolkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
ICC profilerna tolkas väl inte alls av "windows photo and fax viewer" vad jag vet. Photoshop har egen ICC tolkning.

Och det betyder? =b

I XP fungerade allt, i vista blir färgerna konstiga.

Edit: När jag startar photoshop säger den "the monitor profile "samsung color pro ICM" appears to be defective. Please return your monitor calibration software"

Har det alltså något med skärmen att göra? Eller drivisarna till den menar jag.

Edit2:I photoshop så kan man ju då välja om man ska ignorera den färg profilen eller inte, och om man väljer att använda den ändå så blir bilderna som i windows gallery. Alltså alldeles för gula. Hur fixar jag då detta?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

Läs på om ICC här
http://www.color.org/

Varje bild har en ICC profil som förklarar vad för färg den har. Windows har ingen egen tolkning av det i operativsystemet. Tex Mac OS X har haft det sedan mitten på 1990-talet.
Photoshop kan läsa ut vad ICC profilen är och skickar det sen till windows och det brukar vissa ganska ok färger. Programmet som du vill öppna i klarar inte av ICC profilen och bilden visas med någon form av grundinställning.

Permalänk
Medlem

Det var ju lika bra som vanligt av windows att inkludera ett program som ändå inte gör sitt jobb. Kul.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
Det var ju lika bra som vanligt av windows att inkludera ett program som ändå inte gör sitt jobb. Kul.

Yepp.

Du får med byta till mac nästa gång du skall köpa en ny dator.

Jag hade så höga hopp inför vista.

PCWorld skrev ju följande:
"Name a good Vista feature that goes beyond what's in Tiger. Yeah, we can't either."
http://www.pcworld.com/article/id,131935-page,1-c,systems/art...

Det sumerar en hel del...