Permalänk
Medlem

Problem med Netgear RP614v3

Hejsan!
Jag har en Netgear RP614v3-router som jag har problem med.
Saken den är, att när jag använder P2P-program, så är det som att routern stänger ner alla portar förutom till den vanliga internetuppkopplingen, för jag tappar anslutningen till det aktuella p2p-programet, men även också MSN, Thunderbird, Xfire och liknande. FTP fungerar inte heller Att surfa runt på "vanliga" Internet fungerar bra. För att jag ska få p2p och alla andra program att fungera igen måste jag starta om routern. Det är väldigt jobbigt ifall man kanske ska tanka hem en stor fil med uTorrent eller liknande över natten så kan det anslutningen tappas (problemet är vanligast i DC, men ibland så får jag ingen kontakt med något sådant när jag startar datorn).

Har prövat uppdatera firmwaren, har formaterat datorn så det verkar inte vara något med den. Har prövat flyttat nätverkskabeln till en annan port på routern, men problemet kvarstår. Kan inte få en ny router för garantin har troligen gått ut för längesen.

Kan man fixa det här eller är det dags att köpa en ny router?

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

RP614v3 är en dålig router. Den hittar på massa roligheter med port forwarding, alla verkar ha olika fel, men nått fel är det alltid. Den jag hade tappade internet uppkoppling regelbundet och fick för sig att sluta forwarda vissa portar randomly.

Routern är dålig i helhet och jag rekommenderar att du tittar på en ny dyrare router, tex DGL-4300 eller nått från linksys

Permalänk
Medlem

Tänkte väl det, aja får väl stå ut ett tag till, ska köpa trådlös router till farsans laptop, så kan väl köpa en som har både tråd och trådlöst. Kan du rekommendera någon bra sådan? Någon som är bra och värd pengarna...

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuninobu
Tänkte väl det, aja får väl stå ut ett tag till, ska köpa trådlös router till farsans laptop, så kan väl köpa en som har både tråd och trådlöst. Kan du rekommendera någon bra sådan? Någon som är bra och värd pengarna...

Japp, dlink dgl-4300 , jag vet att "d-link" (deadlink) kan skrämma dig, men tro mig den här routern är fenomenalt bra för pengarna man lägger ut! Den fixar mitt rätt så avancerade hemnätverk utan problem och den har både wireless och via rj45 gbit switched.

Kan varmt rekommendera den här routern, dock sitter du på en uppkoppling som har över 50mbit bör du kanske kika på en annan router då DGL-4300 bara har en throughput på 90mbit. Men sitter du på adsl,vdsl eller dyligt så är det perfekt!

Permalänk

Har också en sån, och har då aldrig haft några sånna problem. Netgear är bäst imo.

Permalänk
Medlem

Kör en dator som router, med pfsense eller något annat "program" på istället.
Vanliga "hemma routrar" klarar inte av att hantera alla anslutningar som kommer då man kör P2P program. Dom ballar ur helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag kör en netgear rp614 v3 funkar klockrent har firmware 6.1rc7na uppdaterades 29 juni 2006.

finns inte på netgears hemsida utan är en inofficiell släppt firmware men den är klart stabilare och har funkat mycket bra för mig.

har du inte provat den firmwaren så tycker jag du skall ge det 1 chans iaf det kostar jue inget.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Jag kör en netgear rp614 v3 funkar klockrent har firmware 6.1rc7na uppdaterades 29 juni 2006.

finns inte på netgears hemsida utan är en inofficiell släppt firmware men den är klart stabilare och har funkat mycket bra för mig.

har du inte provat den firmwaren så tycker jag du skall ge det 1 chans iaf det kostar jue inget.

Kan du skriva vart man kan hitta den nya firmwaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jori
Kan du skriva vart man kan hitta den nya firmwaren?

Maila netgear så får du den av dem.

Jag har tyvärr inte filen kvar. Kanske nån annan på swec här som har den?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

http://home.arcor.de/ften/RP614v3_V6.1RC7NA.rar
(Google - Sök och du skall finna! )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jori
Kan du skriva vart man kan hitta den nya firmwaren?