Permalänk
Medlem

Sitter och försöker undervolta min Fujitsu Siemens PI 1556. Funkar jättebra och har hittils lyckats sänka temperaturen på CPU:n från 78 till 62 grader.
Har dock stött på några problem, när jag i steg tre ska hitta optimala volttalet så kan jag i programmet inte sänka den till mer än 1.062V. Finns alltså inte några lägre volttal att välja, någon som har koll på varför det blir så?
Rightmarks monitor över hur hårt kärnorna arbetar visar helt fel jämnfört med windows enhetshanterare, detta leder till att datorn inte sänker multipliern när jag ställt in programet på "performance on demand".
Nån som har liknande problem?
Mvh

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra och utförlig guide!

Dock har jag, precis som föregående talare, en spärr vid 1,063v men antar att beror på processorn. Sitter på en HP NX7400 med en c2d T5500 @1,67GHz med Vista Ultimate x86 installerat.

Utöver det buggar sig programmet en aning på vissa energi-inställningar samt att det var lite strul att låsa programmet/datorn till en multipel när det var dags att hitta rätt volt. Visade sig att inte behövdes då jag kan köra 1,063 på alla multiplar.

Beror dessa buggar på operativsystemet? Försökte installera NHC nyss för att se om samma 1,063v spärr fanns där men då fick jag en BSOD, möjligt att det inte är kompatibelt med Vista, har inte hittat någon info om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
Tack för en väldigt bra och utförlig guide!

Dock har jag, precis som föregående talare, en spärr vid 1,063v men antar att beror på processorn. Sitter på en HP NX7400 med en c2d T5500 @1,67GHz med Vista Ultimate x86 installerat.

Utöver det buggar sig programmet en aning på vissa energi-inställningar samt att det var lite strul att låsa programmet/datorn till en multipel när det var dags att hitta rätt volt. Visade sig att inte behövdes då jag kan köra 1,063 på alla multiplar.

Beror dessa buggar på operativsystemet? Försökte installera NHC nyss för att se om samma 1,063v spärr fanns där men då fick jag en BSOD, möjligt att det inte är kompatibelt med Vista, har inte hittat någon info om det.

Jag antar att du patchat NHC för att kunna använda det med dual core-processorer? Annars kan det ju vara något som spökar.

Min HP NC6220 går då att dra ned till 0.700V, den är låst på det och 600MHz när jag kör på batteri.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Mysko....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Du får köra en instans av Prime95 per kärna:

[list="1"]
[*]Kör Prime95 en gång så att INI-filerna skapas (local.ini och prime.ini). Dessa behöver du tillsammans med PRIME95.exe.
[*]Lägg till följande rader i local.ini:
Affinity=0
RunOnBattery=1
RollingStartTime=0
[*]Skapa två kataloger (eller så många som du har kärnor) och kopiera Prime95-filerna till dem.
[*]Editera local.ini i katalogerna och sätt Affinity till 0, 1 o.s.v.
[*]Starta Prime95 i alla kataloger.
[/list=1]

Har gjort som beskrivs här för att belasta båda kärnorna på min T7200 men enligt RMARK ligger en av dem fortfarande på ca: 25%.
Är det något utöver detta man behöver göra?

Permalänk
Medlem

Re: Mysko....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidsson11
Har gjort som beskrivs här för att belasta båda kärnorna på min T7200 men enligt RMARK ligger en av dem fortfarande på ca: 25%.
Är det något utöver detta man behöver göra?

Det ska räcka med att göra sådär. Om du startar task managern och kollar vilken affinity de två processerna har, vad får du för resultat då? Kan du ändra affinity manuellt på processerna?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Sitter på en NX9420 med 1.83GHz och har inte orkat testa varje steg då andra med samma dator publicerat sina resultat(tack).

Hursomhelst, jag har mätt strömförbrukningen och tänkt dela med mig lite. När datorn idlar, dvs. när cpu-frekvensen ligger i de lägre intervallen, så skiljer det sig inte något mellan original-voltning och undervoltningen. Min NX9420 ligger på 40-45W idle. Däremot när man sätter båda kärnorna på 100% så märks det en skillnad i strömföbrukning. Tidigare drog min 70-80W vid full load, nu efter undervoltning så drar den 50-60W, dvs en minskning med 30-40%(!).

Jag antar att anledningen till detta är att fläkten inte längre behöver gå igång vid belastning, vilket den tidigare gjorde, och därför är det sån skillnad vid full load och inte vid idle. Men inte kan väl en liten fläkt dra 20W!?

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joule
Var glada ni! Jag sitter med c2d (HP nx9420) och får inte ner skiten mindre än 1.063v, vilket jag således kör på alla multiplar utan problem. Det är ju en vinst i alla fall, men hade man 10% mer att ta (vilket de flesta tycks ha) så skulle det såklart inte skada.

Jag ligger oftast på 40-45 grader vid vanligt skrivbords-användande/surfning och fläkten drar igång lite ibland.

Trist att du fått ett sämre chip.

Jag fick precis hem min nya RMA'ade NX9420 och den verkar vara snäppet under den förra (typiskt).

Min förra lirade på 0.95v på alla multiplar och full load i timmar, denna verkar vilja ha 0.962v...vilket genast ger en 2 gradig ökning i temp när jag kör dual Prime95.

Permalänk
Medlem

Acer 5003WLMi - 1.8ghz
Sänkte tempen på full load från 77C till 58C, vilket känns helt okej.

Tidigare låg allt på 1.4V
Nu har jag 4x på 0.8V och 9x på 1.05V.

Edit: Idle från 43C till 34C

Permalänk
Medlem

Jag gick ett steg längre och bytte cpu från en undervoltad Sempron till en undervoltad Turion. Fick 20 minuter längre batteritid och temperaturen vid full last gick ner från 78 till 53 grader. Helt ok

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Acer 5003WLMi - 1.8ghz
Sänkte tempen på full load från 77C till 58C, vilket känns helt okej.

Tidigare låg allt på 1.4V
Nu har jag 4x på 0.8V och 9x på 1.05V.

Edit: Idle från 43C till 34C

19 graders tempsänkning på full load, det är ju rejäl skillnad!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

HP NX9420 med dualcore 1.83GHZ.

Asså är inte jättehaj på sånt här, har aldrig undervoltat eller överklockat eller sånt jox innan, men jag tror jag klickat något fel.

För när jag kör dubbel instans av Prime95 och båda CPU ligger på 100% load, på hösta hastigheten (nivå 6), så ligger jag på 1.063V, vilket är det lägst volt jag kan välja i rullgardinsmenyn. Har varit stabilt i 5-10 minuter nu. Och då borde ju lägsta hastigheten (nivå 0) kräva ännu mindre ström..men det går inte att välja mindre i menyn. Hur fixar jag det? eller har jag gjort nått galet?

EDIT: Har surfat runt lite å ser att fler har problem med att sänka VID under en gräns som programmet sätter, men att man kan fixa det i BIOS... Får väl kika på det.

Har en annan fråga dock: När jag kikar på min CPU så ser jag att den pendlar i princip bara mellan högsta och lägsta hastigheten, är det normalt? Känns som att den inte ytnyttjar mellanfrekvenserna alls. Hoppar från lägsta till högsta å tebax igen som en guttaperkaboll...

Permalänk
Medlem

Har testat runt lite med RMclock på min nx8220 (Pentium M 1.87 Ghz) och allt fungerar verkligen långt över förväntan. Fläkten jobbar knappt alls, inte ens vid högsta hastighet och tempen verkar ok.

Har dock en fråga. Defaultvärdet när processorn arbetar som lägst är 0.988 V. Nu är det så att jag lyckas få denna primestabil på högsta klock (1.87 Ghz) vid samma volttal, dvs 0.998 V! Har inte riktigt superkoll på tempvärdena (litar inte riktigt på tempprogrammen här...) men är det endast volttalet som påverkar processorns temp? Alltså, borde tempen jag har nu, vid maxklock, motsvara den jag hade innan RMclock när processorn arbetade på 798 Mhz eftersom de har samma volttal?

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man belasta den på den lägsta nivån`? så fort man drar igång något krävande går den upp till 1.7Ghz..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Hur lyckas man belasta den på den lägsta nivån`? så fort man drar igång något krävande går den upp till 1.7Ghz..

I RMClock kan du tvinga datorn att köra på en viss hastighet, bara bocka ur de hastigheter du inte vill använda under testet.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
I RMClock kan du tvinga datorn att köra på en viss hastighet, bara bocka ur de hastigheter du inte vill använda under testet.

Vilket kan vara riktigt bra vid batteridrift.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
19 graders tempsänkning på full load, det är ju rejäl skillnad!

Det vart lite skillnad
Har kört undervoltat i snart en månad och allting fungerar skitfint för mig.

Har en ny hobby, spela Worms Armageddon med flickvännen.
Om vi sitter och nöter i 2-3 timmar så kan ljudet få för sig att lägga av, det brusar bara. Men annars fungerar datorn skitfint, slår av undervolten när jag spelar så är det problemet ut världen.

Permalänk
Medlem

Jag hjar ett lite struligt problem. Jag har underklockat och ligger runt 36 grader på processorn, kanske inte världens grej men helt ok för mig eftersom det håler fläkten tyst och fin. Men när jag startar om datorn så är inställningarna jag gjort i RM borta och jag måste göra om alla inställningarna. Jag tycker mig ha testat allt för att få dem att vara kvar men det ser kört ut. Någon som har några ideer?

Jag kör RM version. 2.25

EDIT: Tydligen är detta ett rätt så vanligt problem men jag hittade en lösning på ett annat forum. Om någon råkar på ett liknande problem så se till att stänga av Programmet innan ni avslutar windows när ni har ändrat några inställningar. Det lär vara något med Windows registerinställningar som strular till sparandet.

såatte...

Visa signatur

What is this? A centre for ants? How are we suppose to learn children how to read if they can't even fit in the building?

Permalänk
Medlem

Om man nu undervoltar sin processor har det då någon betydelse om man efter det bygger ut med mer RAM minne eller överklockar processorn. Måste man då gör om alltihop?

Permalänk
Medlem

Underbart

Hej

Jag har nu undervoltat min Acer 5024 och jag är helnöjd. Jag sänkte den från 60 till ungifär 47 grader.

Helt underbar guide.

TAckar tackar för guiden:)

Permalänk
Medlem

Hej alla undervoltare,
Jag följde guiden med version 2.3 av RMClock, den ser lite annorlunda ut men fungerar bra. Har sett att vissa verkar ha problem med att volttalen inte går att få ner under 1.0, och tror jag vet lösningen på detta:

Under fliken Advanced CPU Settings går det att välja ifall datorn din är en Desktop eller Mobile. Välj Mobile här så får du tillgång till lägre spänningsnivå. Min Vostro 1500 ligger stabil på 0.937V i 6x och 1.087V i 11x.
edit: Jag har stött på lite problem. När jag kikade närmre såg jag att RMClock rapporterar att den kör processorn i 10x mode istället för 11x mode, även vid full load. Jag har ingen aning om vad detta beror på, men ska försöka hitta en lösning..

För att stresstesta min C2D processor använder jag det här programmet: http://sp2004.fre3.com/
Det är en modifierad version av Prime95 som nämns i den första posten, och jag upplever att den har fungerat smidigare.
edit: Strax efter att jag skrev detta hittade jag en uppdaterad version av Prime95 som kanske känns bättre att köra. Den finns att ladda ner här: ftp://mersenne.org/gimps/p95v254.zip

Tack för en fin tråd och ett utmärkt forum! Jag hade ingen aning om att detta var möjligt innan jag råkade se tråden i förbifarten

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide

edit: Jag har stött på lite problem. När jag kikade närmre såg jag att RMClock rapporterar att den kör processorn i 10x mode istället för 11x mode, även vid full load. Jag har ingen aning om vad detta beror på, men ska försöka hitta en lösning..

Jag har precis köpt en dell-laptop och min kompis "varnade" att Dell spar in på vissa komponenter så som moderkort, han kanske hade rätt eftersom jag inte kan sänka volten lägre än 0.937 vilket fungerar även på högsta FID.

Jag har stött på samma problem som Teknocide. Med RM Clock igång i Vista visar den att cpu:n jobbar i FID 3 (9.0x) under max belastning. Detta stämmer dock inte eftersom att volttalet ändras efter inställningarna under FID 4 (10x på min T7100, 1.8Ghz).

För mig spelar det ingen roll eftersom det fungerar ändå, men sdet skulle vara kul att se om det finns någon lösning? Värre är ju att man inte får sänka volten lägre. =/

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju vara grejen! och jag som suttit och letat laptopkylare i timtal...min fråga är: hade tänkt klocka mitt grafikkott (mobility radeon x1800) upp till iaf 450 MHz (är underklockat till 400MHz som default) och undrar om det kan påverka spänningen? Eller är det bara att köra på?

Permalänk
Medlem

Återigen kul att folk har användning för guiden - PM:a mig om det är något som ni vill ha tillagt eller ändrat/uppdaterat!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite gramse på det här med undervoltning.

Efter mycket research, självtestande, pulande, pillande osv. har jag kommit fram till att min laptop, en C2D T7300, troligtvis inte är gjord för att underklockas.

Dels har jag som jag tidigare rapporterat problem med att få RMClock att fatta vad det är för dator jag använder; det verkar nästan som att programmet inte är helt kompatibelt med processorn.
Raskt testade jag Dell-versionen av NHC istället. En riktigt trevlig grej är att man genom att sätta hårddisken på maximum performance (!) kan få bort det irriterande klickande ljudet som återkommer med ett par sekunders mellanrum (lite research visade att detta ljud troligtvis härstammar från läshuvudsparkering/upp- och nedspinning av hårddiskskivan.)

Det roliga tog slut där. NHC har ingen aning om vad jag använder för processor och låter mig inte ändra någon VID överhuvudtaget. Dessutom är det en ful pingvin i mitten på skärmen i tid och otid, och skärmens ljusstyrka sänks helt utan anledning så att jag måste återställa den manuellt. NHC åker ut.

Har även läst att själva grejen med Santa Rosa-plattformen och dess ibland pipiga C4-funktion är att den anpassar sig automatiskt efter workload. Lägsta nivån (6x) är tydligen låst i 0.95V dessutom, så där går inte att ändra något verkar det som.

Jag trodde att jag körde datorn stabilt i 1.1V på 11x, men det verkar som att den faktisk mår bättre av svulstiga 1.3V eller vad den nu ligger på som standard. World of Warcraft har under senaste tiden betett sig oerhört underligt när RMClock har varit igång: Jag har fått sporadiska temporära frysningar och "blackouts" då hela skärmen stängts av under en eller ett par sekunder. Detta kan givetvis ha att göra med grafikdrivrutiner (även här står jag som volontär labbråtta med min dyrbara laptop) men 163.44, som jag kör, har gott rykte om sig. Jag tycker mig uppleva en prestandaökning sen jag stängt av RMClock och så ska det ju inte heller vara.

Suck, dessa datorer..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Nu är jag lite gramse på det här med undervoltning.

Efter mycket research, självtestande, pulande, pillande osv. har jag kommit fram till att min laptop, en C2D T7300, troligtvis inte är gjord för att underklockas.

Dels har jag som jag tidigare rapporterat problem med att få RMClock att fatta vad det är för dator jag använder; det verkar nästan som att programmet inte är helt kompatibelt med processorn.
Raskt testade jag Dell-versionen av NHC istället. En riktigt trevlig grej är att man genom att sätta hårddisken på maximum performance (!) kan få bort det irriterande klickande ljudet som återkommer med ett par sekunders mellanrum (lite research visade att detta ljud troligtvis härstammar från läshuvudsparkering/upp- och nedspinning av hårddiskskivan.)

Det roliga tog slut där. NHC har ingen aning om vad jag använder för processor och låter mig inte ändra någon VID överhuvudtaget. Dessutom är det en ful pingvin i mitten på skärmen i tid och otid, och skärmens ljusstyrka sänks helt utan anledning så att jag måste återställa den manuellt. NHC åker ut.

Har även läst att själva grejen med Santa Rosa-plattformen och dess ibland pipiga C4-funktion är att den anpassar sig automatiskt efter workload. Lägsta nivån (6x) är tydligen låst i 0.95V dessutom, så där går inte att ändra något verkar det som.

Jag trodde att jag körde datorn stabilt i 1.1V på 11x, men det verkar som att den faktisk mår bättre av svulstiga 1.3V eller vad den nu ligger på som standard. World of Warcraft har under senaste tiden betett sig oerhört underligt när RMClock har varit igång: Jag har fått sporadiska temporära frysningar och "blackouts" då hela skärmen stängts av under en eller ett par sekunder. Detta kan givetvis ha att göra med grafikdrivrutiner (även här står jag som volontär labbråtta med min dyrbara laptop) men 163.44, som jag kör, har gott rykte om sig. Jag tycker mig uppleva en prestandaökning sen jag stängt av RMClock och så ska det ju inte heller vara.

Suck, dessa datorer..

Vad har du för märke/modell? Har också en T7300 i min Dell Vostro 1500.. har tänkt testa RMClock men det har inte blivit av.. Verkar ju lustigt nu när jag läser din post. Är lite för trött för att utveckla, får bli senare..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Vad har du för märke/modell? Har också en T7300 i min Dell Vostro 1500.. har tänkt testa RMClock men det har inte blivit av.. Verkar ju lustigt nu när jag läser din post. Är lite för trött för att utveckla, får bli senare..

Vostro 1500, T7300

Köpte den faktiskt efter idogt läsande av bland annat din tråd. Skriver på den just nu, och den är jättefin men det skulle vara kul att kunna tweaka den lite hårdare.

Om du testar får du gärna berätta om hur du upplever systemet och vad din dators temperatur ligger på. Testa med olika USB-enheter inkopplade också; jag upplevde att CPUn blev mer och mer instabil vid ett visst volttal ju fler enheter.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

testade programmet lite men gjorde inte exakt vad som har sagts men aja, jag körde titanquest som mitt cpu test. men aja.

Jag sänkte den maximala volten till 1.100v o där var den stabil sen sänkte jag till den minsta bara för att testa o fick blåskärm. Nu när datorn startades om så gjorde jag om allt men min coreclock e på 1800MHZ som max och throttle e oförändrad. (1994MHZ) så jag förlorade 200MHZ från min coreclock? konstigt :S

Visa signatur

HP Pavilion DV9575eo

Letar fortfarande drivers till XP hjälp xD

Permalänk
Medlem

Jag försökte använda detta program på stationära datorn i sign. men stötte på problemet att maxvolt är 1.5V och jag behöver ~1.9V. Finns det något sätt att fixa detta eller har ni tips på något annat program som kan få ner hastigheten+volten när jag inte behöver ha burken maxclockad?

Permalänk
Medlem

synd att det inte funkar på en p3a med tualatin-kärnan.. den throtlar ner i 300mhz på batteri men med originalspänning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skön idé men med min core2duo t5250 på santa rosa backbone verkar Rmclock inte fungera tillfredsställande. Det är nog för att santa rosa redan är så pass bra på strömhantering.

Synd, för jag hade velat underklocka 6x så när man läser/småsurfar/ser på film att inte fläkten går igång och längre batteritid.

Visa signatur

Baaahh