Permalänk
Medlem

Min ghostar aldrig, råkade däremot skada skärmen för länge sen så att den har ett lite mörkare område i skärmen. Syns bara när det är en ljus enfärgad bakgrund och inte särskilt tydligt... så np ^^

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Film på PSP

Hejsan alla psp:are! Tänkte dra upp ämnet film i psp:n igen! Det finns folk därute som kanske inte har kommit så långt med sina psp och undrar säkert många gånger vilket program man ska ha för film osv.....

Först o främst vill jag säga att filmvisning på en psp är underbar och det finns(inte vad jag vet) en enda "bärbar" dvd med skärm som kommer i närheten av en psp! För att kunna se filmer med "dvd-kvalite" krävs egentligen bara 3 saker:

1. En PSP med firmware av varianten OE

2. En konverteringprogram som bygger om filmen så att den passar Psp:n (Notera nu att d finns en mängd olika konverter. ( jag ska namnge ett snart) Filerna omvandlas till ett format som heter PMP

3. Visningsprogram. Ett sådant är nödvändig då den ska kunna spela upp filmen......Nej psp:ns egen filmvisare funkar inte och är dessutom kass som attan

Ett oslagbart konverteringsprogram...enlig mig är AVITOPMP! I detta program kan du justera bild/ljudkvalitet, lägga in undertexter m.m
exakt vilka format den kan konvertera vet inte jag men divx/xvid(avi) och dvd(ej undertext) funkar utmärkt. Men du får räkna med konverteringstiden kan vara lång men värt tanke på kvalitet!

Sen över till visningsprogrammet så är PMP MOD v2.02 den mest stabila (aldig kraschat) men layouten e ful som stryk!

Om det finns nån här ute som har bättre förslag på program och tillvägagångsätt så skriv gärna! För det jag vet kan ju bara gammal som trädet här ute på gården

Permalänk
Medlem

Har 3.4 OE, och har problem med en hel del av mina backupspel.
Många startar inte, får bara upp en "svartskärm".
Metal Gear Portable Ops är ett exempel.
Måste man ha en UMD-skiva i PSPt för att få vissa backupspel att fungera?
Finns det någon lista med spel som funkar i 3.4 OE?

Permalänk
Avstängd

MGS Pops funkar fint för mig, har demo skivan i alltid

Permalänk
Medlem

Fick inte med en demoskiva

Permalänk
Sötast

Prova en annan skiva? dock INTE film (om inte saker har förändrats) ;P

Permalänk
Medlem

"Backupspel". Ja det var ju en annan benämning av nedladdade spel ej i ägo.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
"Backupspel". Ja det var ju en annan benämning av nedladdade spel ej i ägo.

Jag har backup på mina spel som jag har i umd-format!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
"Backupspel". Ja det var ju en annan benämning av nedladdade spel ej i ägo.

Du hade inget annat att göra? typ rita en bild i paint?
förslagsvis en fin grön äng med en skinande sol i kontrast för ditt sura beteende?

Permalänk
Medlem

Hej!

Väldigt ny på det här området. Har funderat på att köpa en PSP för att kolla på film på. Om jag köper en ny helt original, vad behöver jag då göra för att kunna kika på film?

Ett 4gb kort gissar jag är bra.

Chippning förekommer inte alls på psp, eller? Flashar man bara firmware (gratis?)?

Nåt mer man behöver/kostar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bankler
Hej!

Väldigt ny på det här området. Har funderat på att köpa en PSP för att kolla på film på. Om jag köper en ny helt original, vad behöver jag då göra för att kunna kika på film?

Ett 4gb kort gissar jag är bra.

Chippning förekommer inte alls på psp, eller? Flashar man bara firmware (gratis?)?

Nåt mer man behöver/kostar?

hej och välkommen till psp-scenen.

chippning förekommer men det är dyrt och inte speciellt användbart för vanliga konsumenter.

Det man gör är att först köra ett hack som nergraderar pspns firmware till 1.50. 1.50 var tidigare det man ville ha då det fanns flera "säkerhets"hål som gjorde lätta att starta egen kod.

Men det var då. när du fått ner den till 1.50 så vill du lägga in ett nytt _hacka_ firmware. När det är inlaggt så kan du spela det senaste spelen, köra ps1etc.

Film kan du få igång på ett vanligt firmware men det går att köra filmer med högre upplösning på ett hackat psp.

alla psps går itne att nergradera. Helst så vill du få en maskin med <=2.71. annars så kan man nergradera från 3.02 men då krävs första utgåvan av gta lcs.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
hej och välkommen till psp-scenen.

chippning förekommer men det är dyrt och inte speciellt användbart för vanliga konsumenter.

Det man gör är att först köra ett hack som nergraderar pspns firmware till 1.50. 1.50 var tidigare det man ville ha då det fanns flera "säkerhets"hål som gjorde lätta att starta egen kod.

Men det var då. när du fått ner den till 1.50 så vill du lägga in ett nytt _hacka_ firmware. När det är inlaggt så kan du spela det senaste spelen, köra ps1etc.

Film kan du få igång på ett vanligt firmware men det går att köra filmer med högre upplösning på ett hackat psp.

alla psps går itne att nergradera. Helst så vill du få en maskin med <=2.71. annars så kan man nergradera från 3.02 men då krävs första utgåvan av gta lcs.

Tack så mycket! Skönt att det bara är att flasha själv. Helt sjukt att det finns firmor som erbjuder tjänsten "chippa ditt psp för 500 pix" och det handlar om att byta firmware och inga elektroniska saker överhuvudtaget.

Men okej, så om jag köper ett helt nytt PSP Value Pack, så vet jag inte riktigt om versionen är lägre än 2.71? Och om den är > 3.02, så kommer det vara omöjligt att köra sk backupspel på den?

Någon som vet vad det skickas med för firmware på en ny psp idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrioN
Har 3.4 OE, och har problem med en hel del av mina backupspel.
Många startar inte, får bara upp en "svartskärm".
Metal Gear Portable Ops är ett exempel.
Måste man ha en UMD-skiva i PSPt för att få vissa backupspel att fungera?
Finns det någon lista med spel som funkar i 3.4 OE?

Jag vet vad felet är tror jag. Du har säkert valt "Use NO-UMD i recovery inställningarna. Kör disable på det och se till att du har någon UMD-skiva i bara. Hade själv det problemet tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bankler

Men okej, så om jag köper ett helt nytt PSP Value Pack, så vet jag inte riktigt om versionen är lägre än 2.71? Och om den är > 3.02, så kommer det vara omöjligt att köra sk backupspel på den?

edit: ok jag är dum i huvet är aptrött och läste fel. du har fattat rätt. omöjligt skulle jag väl inte säga. Ska ha sålts hårdvaru flashade enheter i asien. chippning borde också funka men kan inte mycket om det och det är inte värt det. om du köper i butik så kan du ju be att få kolla på maskinen.

nja.

i 2.71 så används en bugg i pspns firmware för att få igång nergraderaren. I 3.02 så kan man nergradera via en bugg i första utgåvan utav spelet GTA LCS. alla förmware efter 3.02 går tyvärr inte att nergradera i dagsläget. Jag har tyvärr ingen aning om vilka psp firmwares som är vanliga just nu.

så kort.

<=2.71 kan nergraderas "direkt"
<= 3.02 Kan nergraderas men kräver spelet gta lsc, första utgåvan.
3.03+ kan inte nergraderas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du hade inget annat att göra? typ rita en bild i paint?
förslagsvis en fin grön äng med en skinande sol i kontrast för ditt sura beteende?

Känner du dig trampad på tårna eller varför dessa taggar utåt?
Mitt surna beteende, för att jag fann det (o)lustigt att nedladdade spel fick benämningen "backupspel" när det är ganska uppenbart att de nedladdade PSP-spelen saknar en UMD-dito av merparten av nedladdarna?

Finns säkerligen personer som äger spel på UMD som laddar ner dessa lokalt på sin dator. Ok, då har man ändå gjort rätt för sig i och med köpet av spelet. Programmeraren, distributören och inköpsstället med dess personal har således fått en slant för sitt jobb och förhoppningsvis stannar backupen till spel som man äger.
Dock kan jag inte - trots mina annars så positiva tankegångar - tro att allt snack om s.k. "homebrew" i denna tråd enbart leder till regelriktig backup eller glasklart legala användningsområden. Givetvis leder konversationen i mångt och mycket till att underlätta för att spela nedladdade spel som man ej äger, även om ingen skulle erkänna det. Jag tycker det är fel och står för min åsikt, det gör inte mig till en sur person - eller?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
om du köper i butik så kan du ju be att få kolla på maskinen.

Allright. Vart/hur kikar man det?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Känner du dig trampad på tårna eller varför dessa taggar utåt?
Mitt surna beteende, för att jag fann det (o)lustigt att nedladdade spel fick benämningen "backupspel" när det är ganska uppenbart att de nedladdade PSP-spelen saknar en UMD-dito av merparten av nedladdarna?

Finns säkerligen personer som äger spel på UMD som laddar ner dessa lokalt på sin dator. Ok, då har man ändå gjort rätt för sig i och med köpet av spelet. Programmeraren, distributören och inköpsstället med dess personal har således fått en slant för sitt jobb och förhoppningsvis stannar backupen till spel som man äger.
Dock kan jag inte - trots mina annars så positiva tankegångar - tro att allt snack om s.k. "homebrew" i denna tråd enbart leder till regelriktig backup eller glasklart legala användningsområden. Givetvis leder konversationen i mångt och mycket till att underlätta för att spela nedladdade spel som man ej äger, även om ingen skulle erkänna det. Jag tycker det är fel och står för min åsikt, det gör inte mig till en sur person - eller?

Tjah...

För det första har du inget med saken att göra även om det är en köpt kopia eller nerladdad.

För det andra så även om du hade något med saken att göra så kan du inte påverka det.

Så varför överhuvudtaget skriva ett inlägg som inte är något annat än spam och som uppenbarligen är skrivet för att provocera?

Fel eller inte så är det inte upp till dig vilket gör ditt inlägg onödigt och ett i mängden

Och för den delen så är det inget fel alls i att rita positiva bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bankler
Allright. Vart/hur kikar man det?

det lättaste är att starta pspn och gå in på typ settings --> system information. Vet inte exact vad menyerna heter då jag har slut på batteri och kan itne kolla.

Ett annat sätt är att kolla på boxkoder, det vet jag dock inte hur det funkar. Eventueltl kan du ju också kanske fråga?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

japp gå efter bokstaven på vänstra sidan på förpackningen står under psp 1xxx

A = 1.5 confirmed
B = 1.51 confirmed
C = 1.52 confirmed
D = 1.52 confirmed
E = 1.52 confirmed
F = 2.0 confirmed
G = 2.01 confirmed
H = 2.50 confirmed
I = 2.60 confirmed
J = 2.70 unconfirmed
K = 2.71 confirmed
L = 2.81 confirmed
M = 3.01 confirmed
N = 3.03 confirmed
O = 3.10 confirmed
P = 3.11 confirme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tjah...

För det första har du inget med saken att göra även om det är en köpt kopia eller nerladdad.

För det andra så även om du hade något med saken att göra så kan du inte påverka det.

Så varför överhuvudtaget skriva ett inlägg som inte är något annat än spam och som uppenbarligen är skrivet för att provocera?

Fel eller inte så är det inte upp till dig vilket gör ditt inlägg onödigt och ett i mängden

Och för den delen så är det inget fel alls i att rita positiva bilder.

Så nu klassar du mina inlägg som spam för att jag tycker det är fel att ladda ner spel istället för att köpa dem? Härlig argumentationsteknik.
Nej, jag kommer inte att vinna gehör från speciellt många i denna tråd men det hindrar inte mig från att ventilera mina fullt rättfärdiga åsikter.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Så nu klassar du mina inlägg som spam för att jag tycker det är fel att ladda ner spel istället för att köpa dem? Härlig argumentationsteknik.
Nej, jag kommer inte att vinna gehör från speciellt många i denna tråd men det hindrar inte mig från att ventilera mina fullt rättfärdiga åsikter.

Precis, spam. Kan även börja kalla dig troll också då du själv nu påpekar att det är i syfte att provocera folk. Kan väl knappast hålla med om att man ventilerar om ingen bryr sig/ö h t läser. Men jag gjorde ju misstaget att mata dig, så då avslutar jag här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Precis, spam. Kan även börja kalla dig troll också då du själv nu påpekar att det är i syfte att provocera folk. Kan väl knappast hålla med om att man ventilerar om ingen bryr sig/ö h t läser. Men jag gjorde ju misstaget att mata dig, så då avslutar jag här

Jättefint, tryck då på länken "Anmäl inlägget" och se hur moderatorerna på Sweclockers behandlar ärendet eftersom du verkar ju så oerhört säker på din sak. Vidare, om läsarna av denna tråd finner min åsikt [att man skall köpa sina spel] provocerande så är det ett tillräckligt bevis vad det är för klientel som läser denna tråd.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Jag är så lycklig!!!

Nu har jag fått hem min alldeles egen PSP. 1100 pengar. 3 pixelfel, men de är samlade tillsammans uppe i ett hörn, där de sitter och skäms utan att störa någon.

Jag kan bekräfta att det är en 2.71, så flashningen blir inte något monstruöst svårt (Skicka gärna ett PM om ni orkar hjälpa mig med detta, skulle uppskattas!). Skärmen är ju bara helt otroligt nice!

Jag är så glad, ville bara dela med mig!

Permalänk
Inaktiv

Rekomenderar starkt programmet cdvd_iml2iso för att konvertera era spel-backuper till cso-format. Vissa spel blir skillnaden enorm på storleken.

Vad sägs om en iso på dryga 500MB blir som en cso ~200MB?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket spam och off-topic inlägg i tråden nu. Håll er till topic. Anmäl de inlägg ni finner bryter mot någon av våra regler.
Jag vill fortsättningsvis att alla diskussioner kring så kallad "flashning" av PSP:n upphör, då syftet med dessa i 99% av fallen handlar om att kunna spela "backuper" på sin PSP. Dessa "backuper" är, givetvis, oftast inget annat än nedladdade spel, och då bryter detta givetvis mot 7§.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Skulle någon som spelar psp online och surfar med den. Kunna hjälpa mig med det billigaste alternativet för att kunna spela och surfa online? Jag har hittat en grej som man trycker in i datorn som gör att man kan gå online med pspn trådlöst även om man har en fast router. Det ligger på 250kr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

det du menar är nog en så kallad accesspunkt. 250 kr är rätt billigt men det kanske finns billigare.

skulle föreslå att du kollar i nätverkstråden om förslag på billiga och bra accesspunkter

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk

det där trådlösa nätverket som håller på att komma ska bli intressant,speciellt för oss som nu har en PSP eller varför inte alla med en bärbar.
89 spänn var ju inte så farligt dyrt och man kan då surfa vart man vill.
blev mest intresserad utav detta pga att man då kan surfa in på radio sidorna vart man än är och kan då förvandla PSPn till en radio:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Syftar du då på den där 3 reklamen?

EDIT: Nej det var inte en accesspunkt, det var en liten usb man bara plugga in i datorn (till en dator med internet) så gjorde den lilla usb grejen att det blev trådlös internet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Mangemani: hmm. såg en annons för tele2 3g bredband. 69kr månaden men det var en jävla massa gömda kostnade om man läste den fina lilla texten på botten. Kolla noga innan du beställer.

t.ex. så kostade det 10kr/mb om man surfade in kl 19 etc.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |