Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Då har du fått ny mjukvara som låser modemet..

EDIT: Eller så är det för att du har;
WebSTAR EPC2203

Varför funkar det inte om man har EPC?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Varför funkar det inte om man har EPC?

Det vet jag faktiskt inte..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

... och varför låser de modemet? Jag vet att jag kunde komma åt de där sidorna förut... Bah.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Idag har jag hat bredband i exakt 6 år (innan hade jag isdn) och på dessa 6 åren har min download ökat med 23.5mbit och upload med....0.5mbit.....ganska ruttet på 6 år

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Kan man kolla QAM på motorola modemen? Hittar inte den funktionen.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Idag har jag hat bredband i exakt 6 år (innan hade jag isdn) och på dessa 6 åren har min download ökat med 23.5mbit och upload med....0.5mbit.....ganska ruttet på 6 år

illa min upload och download har ökat 200 ggr, känns inte så troligt man sitter på 20 Gbps om ytterliggare 6 år dock :-P, men kanske 1 Gbps iallafall.

Permalänk

Jag hade 16 QAM, sen stod det ju som tidigare nämt att jag inte hade den delen tillgänglig i mitt modem.

Nu är det tillbaka på 16QAM

/j

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Kan man kolla QAM på motorola modemen? Hittar inte den funktionen.

Undrar jag med, men verkar inte så

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Verkar som ComHem lade på mera download istället för upload här

Permalänk

Ringde kundtjänst, men icke

Jag kunde inte få 8 mbit fast min QAM är 64......

Permalänk
Medlem

varför beställer ingen telia istället där har dom iaf 2.5mbit upload ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
varför beställer ingen telia istället där har dom iaf 2.5mbit upload ?

Och mista min fina download? Nej tack
Det får ta sin tid med comhems upload.

Permalänk
Medlem

Telia är ju ADSL...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

okej men när comhem får sina 8 mbit upload så kommer det finnas BBB fiber 100/100 så snabba är comhem :=()

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
varför beställer ingen telia istället där har dom iaf 2.5mbit upload ?

i bästa fall ja om du bor långt bort kan du ju glömma 2,5 mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
okej men när comhem får sina 8 mbit upload så kommer det finnas BBB fiber 100/100 så snabba är comhem :=()

bbb är fiberlösning, går inte att jämföra.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Han menar nog att alla hushåll kommer ha fiber innan comhem lanserar 8Mbit.

Permalänk
Medlem

han är ett troll som inte vet vad han pratar om ....

Permalänk
Medlem

tycker combort kan sluta envisas med sitt docsis någon gång, och fatta grejen istället! det tar bara tid och är bara dyrt och verkar vara ett för svårt jobb för att kunna sköta.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

vad skulle du vilja säga är "grejen" om man har ett hfc-nät, då?

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att man ska släppa detta strävande o tjat om ny snabba hastigheter när det redan finns tekniker som tillåter flera gigabit och som inte behöver kosta så mycket i längden.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det kommer bli kul med samma visa igen när docsis3 ska in.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
Det jag menar är att man ska släppa detta strävande o tjat om ny snabba hastigheter när det redan finns tekniker som tillåter flera gigabit och som inte behöver kosta så mycket i längden.

så vad föreslår du då? byggaut fiber till alla hushåll? vet du hur dyrt det skulle bli? antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
så vad föreslår du då? byggaut fiber till alla hushåll? vet du hur dyrt det skulle bli? antagligen inte.

så du menar telia e galna som funderar på rulla ut fiber utbyggnad istället för att satsa på vdsl?

Permalänk
Medlem

Hur skulle telia lösa detta? Hade andra operatörer fått använda kabeln?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Hur skulle telia lösa detta? Hade andra operatörer fått använda kabeln?

Skulle inte tro att andra op hade fått använda deras fibrar... det beror säkerligen på avtal... men varför skulle ett aktie bolag gräva fibrar och sen låta nån annan använda den utan ta betalt? samma sak gäller även koppar.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Skulle inte tro att andra op hade fått använda deras fibrar... det beror säkerligen på avtal... men varför skulle ett aktie bolag gräva fibrar och sen låta nån annan använda den utan ta betalt? samma sak gäller även koppar.

ja så klart lär telia ta galet hög hyra enligt deras tradition ;-), men att fortsätta o sprida myten "fiber är dyrt" finner jag irriterande, all investering har så klart en kostnad och en fiber utbyggnad skriver man i såfall av under 20-30 år vilket leder till att investeringskostnaden per år inte blir hiskerlig stor. Dock så har dom flesta små företag lite tokiga avkastningskrav samt inte alltid den kapitalbas en dylig investering skulle kräva.

När kabelnäten byggdes ut så kostade det en del också, gator grävdes upp och så vidare, med samma attityd så skulle man inte gjort kabeltv investeringen på 80 talet heller, "det e ju så dyrt". Det är inte fibern som i sammanhanget är dyrt, det är grävandet som blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
så vad föreslår du då? byggaut fiber till alla hushåll? vet du hur dyrt det skulle bli? antagligen inte.

nu är vi tebax till det jag tjatat om hela tiden.
men la ner för att folk kallade det för mycket offtopic.

hur som helst här har vi en artikel om VDSL2:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.108007

citerar:

"Kostnaden för att införa vdsl2 beräknas till minst 3 500 kronor per telefonabonnent vid storskalig utbyggnad."

nu har jag inga siffror på vad det kostar att dra LAN i ett hus men tror knappast det skulle kosta mer än 3500:- per abbonent.

lägg därtill allla pengar telia/tele2/ med flera har "slösat" på att bygga ut ADSL/VDSL1

hade man bara dragit fiber till alla från börjat hade man antagligen _sparat_ pengar, samtidigt som kunderna fått en mycket bättre lösning!

samma grej med kabeltv, gå från docsis 1->2->3
det blir 3 st uppgradergingar/nyinvesteringar i nät/kabelmodem
och ändå kommer man inte i närheten av ethernets 1gbit dubbelriktat

Permalänk
Medlem

Frågan är hur intressant telia fiber vore då. 10/10 för 400:- i månaden?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Tja billigare än exempel ComHem så varför inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
så du menar telia e galna som funderar på rulla ut fiber utbyggnad istället för att satsa på vdsl?

que?

Telenor har bjudit in Telia och andra operatörer om utbyggnad av xDSL tekniken i svergie till VDSL2 så vart dom bygger ut fiber för konsumenter vetefan vart du fått ifrån, finns vissa delar i GBG som har Telia LAN det vet jag men inget mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Hur skulle telia lösa detta? Hade andra operatörer fått använda kabeln?

Telia är inte ett statligt bolag, det är ett Aktiebolag så varför skulle dom investera miloner och sen låta andra använda det som basn skriver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
nu är vi tebax till det jag tjatat om hela tiden.
men la ner för att folk kallade det för mycket offtopic.

hur som helst här har vi en artikel om VDSL2:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.108007

citerar:

"Kostnaden för att införa vdsl2 beräknas till minst 3 500 kronor per telefonabonnent vid storskalig utbyggnad."

nu har jag inga siffror på vad det kostar att dra LAN i ett hus men tror knappast det skulle kosta mer än 3500:- per abbonent.

lägg därtill allla pengar telia/tele2/ med flera har "slösat" på att bygga ut ADSL/VDSL1

hade man bara dragit fiber till alla från börjat hade man antagligen _sparat_ pengar, samtidigt som kunderna fått en mycket bättre lösning!

samma grej med kabeltv, gå från docsis 1->2->3
det blir 3 st uppgradergingar/nyinvesteringar i nät/kabelmodem
och ändå kommer man inte i närheten av ethernets 1gbit dubbelriktat

ja, vet du vad det kostar att drafram fiber till varje hus då? dvs grävning, kabeldragning, ingenfyllning, configuration, inkoppling, fibersvetsar osv osv ?
VDSL2 lär vara ett billigare alternativ då du bara byter utrustning i stationen och mycket möjligen kabel på några ställen (knyt fast den nya i den gammla och dra)