Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ZFS i OS X 10.5

Nu verkar det i alla fall vara mer eller mindre officiellt att ZFS blir "huvudfilsystemet" i Leoparden:

http://www.macrumors.com/2007/06/06/zfs-to-become-default-fil...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt isåfall. Det lär bli kul att se deras presentation på WWDC

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Definitivt! Trist att man är på kurs i Stockholm hela den veckan. Vete tusan hur jag enkelt skall nå MacRumors livebevakning av keynoten från hotellrummet. Med lite tur har de WLAN där...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Har länge varit på jakt efter ett filsystem som har stöd i många OS som är bättre än FAT. ZFS blir mer och mer intressant på den fronten.

Permalänk
Inaktiv

tror ni att osx 10.5 kommer att hinna komma i oktober som det står på deras sida. E lite sugen på en macbook och det lär ju levereras med deras senaste system när det släpps.

Permalänk
Avstängd

Drygt när man skall uppgradera =P

Lite drygt att jag kopierade över alla mina filer från ZFS till Solaris UFS för att kunna läsa dem med Linux och spara på HFSX+ vilket jag inte har orkat ännu då jag inte orkar installera leknix o skit... om jag hade kunnat läsa ZFS direkt ;/

Vijjje: NTFS (och säg inte nej innan du har undersökt det, googla på ntfs 3g.)

Gällande leopard så skulle jag tro att det kommer i oktober ja.

Permalänk
Avstängd

Wow, coolt!
Mycket intressant. ZFS rockar fett. Det är nog det bästa filsystemet i dagsläget.

Jag bara hoppas att ZFS kan komma till Linux, BSD, Plan 9 också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag bara hoppas att ZFS kan komma till Linux, BSD, Plan 9 också.

ZFS har funnits till FreeBSD ett bra tag, det är bara att köra igång och testa.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

zfs kommer tyvärr bara att kunna användas tillsammans med fuse i linux vilket om jag inte är helt ute och cyklar beror på problem med licenser. Iaf så kommer jag nog att överge linux och gå över till fbsd som server och mac för resten. Altid roligt att pröva något nytt också

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett mycket passande system med tanke på Time Machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
zfs kommer tyvärr bara att kunna användas tillsammans med fuse i linux vilket om jag inte är helt ute och cyklar beror på problem med licenser. Iaf så kommer jag nog att överge linux och gå över till fbsd som server och mac för resten. Altid roligt att pröva något nytt också

Inte om det släpps under gplv3 som sun har lovat. Vi kan ju alltid hoppas :).

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Inte om det släpps under gplv3 som sun har lovat. Vi kan ju alltid hoppas :).

Nja, GPLv3 mixar väl inte väl med GPLv2 ?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nja, GPLv3 mixar väl inte väl med GPLv2 ?

Fixar dem inte så att GPLv3 är kompatibel med GPLv2 är ju GPLv3 redan död, så man kan ju hoppas på att dem löser alla sådana mixnings-problem.
Och ifall dem löser det så får vi förhoppningsvis ZFS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Fixar dem inte så att GPLv3 är kompatibel med GPLv2 är ju GPLv3 redan död, så man kan ju hoppas på att dem löser alla sådana mixnings-problem.
Och ifall dem löser det så får vi förhoppningsvis ZFS

Eller så kör man FreeBSD -CURRENT där det redan finns eller väntar tills 7.0 kommer ut

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Eller så kör man FreeBSD -CURRENT där det redan finns eller väntar tills 7.0 kommer ut

Hehe, jo eller så gör man kanske det
Men FreeBSD får vänta i ~1 år på mig, för den datorn jag i sådana fall skulle installera det på låter för mycket för att ha igång nu och om ~1 år bor jag förhoppningsvis inte kvar hemma längre och har då en garderob utanför mitt rum som den servern kan få stå i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Eller så kör man FreeBSD -CURRENT där det redan finns eller väntar tills 7.0 kommer ut

Med -CURRENT är varje dag ett nytt äventyr. Som när ens USB-tagentbord fryser lite då och då i 3 sekunder.

Kamrater som kört ZFS nu ett tag och prisar det högt. Så detta är välkommet i OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Med -CURRENT är varje dag ett nytt äventyr. Som när ens USB-tagentbord fryser lite då och då i 3 sekunder.

CURRENT har snurrat på min laptop i snart ett år, och antalet kernel panics jag fått kan jag räkna på ett finger. Och då ska det tilläggas att jag bygger world flera gånger i veckan.

Med lite sunt förnuft och koll på mailing-listan så undviker man de värsta fällorna.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
CURRENT har snurrat på min laptop i snart ett år, och antalet kernel panics jag fått kan jag räkna på ett finger. Och då ska det tilläggas att jag bygger world flera gånger i veckan.

Med lite sunt förnuft och koll på mailing-listan så undviker man de värsta fällorna.

Allt fungerade väl förutom detta. Fick tom mitt billiga wlankort att fungera.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Eller inget ZFS i Leopard? Noob.
Ännu en anledning att hålla OS X borta ifrån servrarna! >;D

Nu har jag ingen förhandsversion av 10.5 och får med andra ord öppna käften
I 10.5 förhandsversion så laddas väl en "read only" -version av en kext för ZFS, och en "read write" -version är väl troligen kommande.
Däremot kommer det inte (med till visshet gränsande sannolikhet) att bli ett bootsystem på klientera, för servrversionen kan man ju alltid hoppas men oddsen vågar jag inte gissa...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Permalänk

Standarden kommer vara kvar i HFS+ men det går att använda ZFS i 10.5.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nu har jag ingen förhandsversion av 10.5 och får med andra ord öppna käften
I 10.5 förhandsversion så laddas väl en "read only" -version av en kext för ZFS, och en "read write" -version är väl troligen kommande.
Däremot kommer det inte (med till visshet gränsande sannolikhet) att bli ett bootsystem på klientera, för servrversionen kan man ju alltid hoppas men oddsen vågar jag inte gissa...

Vad man skall meden readonlyversion till vettefan, var väl mest att han sade att det inte skulle bli något zfs överhuvudtaget.

Läste http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml;?articl... nu..

Hum, lamt, men där fick ju macfanatikerna sig en känga som spekulerade i att Apple minnsann hjälpte Sun med att få ordning på det och fixade en bootbar variant före dem... Uppenbarligen har ju inte Apple lyckats fixa komplett stöd överhuvudtaget, oavsett vad de säger.

Nåja, imponerande "top secret" features iaf. En "folder" som ser lite lustig ut i docken, grön bakgrundsbild, biobiljettwidget som antagligen bara fungerar i USA typ, möjlighet att se ut som Ballmer i iChat.

Fan vad hett Apple! Tur ni höll inne på hemligheterna, största uppgraderingen av OS X någonsin!! Ni ligger helt klart före Vista nu!

De övriga 290 featursen lär ju vara grymt imponerande när en av de 10 ni valde att ta upp är en widget för att beställa biobiljetter, och en annan er gröna bakgrundsbild...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Standarden kommer vara kvar i HFS+ men det går att använda ZFS i 10.5.

Uppenbarligen inte, antar att jag inte flyttade mina filer från zfs till ufs helt i onödan då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Vad man skall meden readonlyversion till vettefan, var väl mest att han sade att det inte skulle bli något zfs överhuvudtaget.
Uppenbarligen inte, antar att jag inte flyttade mina filer från zfs till ufs helt i onödan då..

Du om någon skulle ju behöva ett reade only filsystem och förmågan att tänka en smula
Det är en jäkla skillnad på R/W och att kunna boota från ett filsystem, även om EFI är en fördel (då ZFS ju kräver EFItabell på disken). Boot kommer väl senare, och är väl inte det stora med ZFS.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

En enda utvecklare hos FreeBSD klarade av att göra vad hela Apple misslyckades med.

Kanske inte hela sanningen om jag ska tro de uppgifter jag har fått, men man blir ju trots allt imponerad över vad Pawel lyckades åstadkomma (utan vidare ekonomisk uppbackning). Jag har börjat använda ZFS så smått i FreeBSD och ta mig tusan, det är både stabilt och snabbt. Nu gäller det bara att putsa upp det lite innan 7.0 släpps.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Brian Croll har väl förtydligat sig och sagt att ZFS kommer att finnas i 10.5, men det kommer inte att vara "default" filsystem.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

är en del här som utgår från att apple inte KAN använda ZFS.
vem har sagt att de ska använda det? som inte jobbar på annat företag eller är nån förstå sig påare
vem har sagt att inte kan använda det?

eftersom betorna har haft filsystemet, så tror jag nog att apple valt att avstå av nån anledning. hade de velat använda det fullt ut, hade de nog gjort det och tror inte att de haft nå problem att få SUN att hjälpa dem och som jag förstått det är det SUN som ligger bakom ZFS.

desstom, vem här har den skarpa versionen? som inte släpts alltså, eftersom alla är så säkra på hure blir bara för att steve inte nämnde det, betyder det ju inte att det inte kommer, de kanske bara inte är tillräkligt klara med det för att visa det officiellt ännu o samtidigt kunna lova att hålla leveranstiden så att säga.

aliquis: ja vista är ju SÅÅÅÅ mycket mer nytt oxå.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Brian Croll har väl förtydligat sig och sagt att ZFS kommer att finnas i 10.5, men det kommer inte att vara "default" filsystem.

Precis!

Så det kommer precis som de ifrån SUN sa!

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt kört ändå.

http://www.macrumors.com/2007/06/26/zfs-read-write-developer-...

Citat:

Tuesday June 26, 2007 12:37 AM EST Posted by arn It appears that Sun's Jonathan Schwartz may have known what he was talking about when he claimed that ZFS support was coming to Mac OS X at WWDC.

WWDC came and went, however, with no ZFS announcement from Apple. Instead, Apple's Brian Croll flat out said ZFS is not happening. He later clarified that ZFS for Leopard was present but "read-only" -- meaning that Leopard was unable to write data to ZFS volumes.

Now, according to published reports on the internet, Apple has actually seeded developers with a ZFS Read/Write Beta for Leopard. The new ZFS Read/Write beta enables full read/write capabilities to Apple's Mac OS X (Leopard).

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|