Datorn har förlorat massvis med prestanda

Permalänk
Medlem

Datorn har förlorat massvis med prestanda

Hej!

Jag kan överhuvudtaget inte komma på varför det har blivit som nu med min stationära dator. Helt plötsligt när jag sitter och lyssnar på webbradio så börjar det spraka, hacka samt spelas med långsam fart. Vad i-hela tänker jag nu! Problemen blir bara värre och värre. Som de är nu ett par timmar senare har jag stora prestanda förluster i hela windows. Det tar minst dubbla tiden att öppna program, i superpi var prestandan som vanligt - ~33s för 1M på P4D överklockad.

Har provat olika spänningar i bios, processorfrekvsenser samt allt man kan tänka sig. Fortfarande samma strul!

Datorn är bestående av Gigabyte GA-P965-DS4 samt P4D 650.

De har gått så långt att muspekaren inte riktigt flyter, men processor användning samt minne är helt normala värden.

Mvh. Nicklas

Permalänk

har du försökt formatera?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
har du försökt formatera?

Nej absolut inte, skulle gärna vilja undvika det också. Eftersom problemet kommit så snabbt utan att jag gjort något börjar jag undra. Jag använder Windows XP Home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feedback
Nej absolut inte, skulle gärna vilja undvika det också. Eftersom problemet kommit så snabbt utan att jag gjort något börjar jag undra. Jag använder Windows XP Home

jag har ingen lösning utom standardgrejerna. försök göra virussökning, kolla mystiska nya program eller liknande.

jag skulle direkt omformatera, men det är förstås bara jag

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en process som tar nästan all processorkapacitet?

Permalänk

Mjo, fullt uppdaterat antivirusprogram och scanna hela datorn. Vet inte vad du använder men NOD32 är bland det bästa som finns. Ladda även ner något antispyware-program, typ Spybot Search & Destroy och Ad-Aware och kör ett par rundor. Vet inte om någon form av städprogram kanske skulle hjälpa? T.ex CCleaner. Alternativt systemåterställning till ett datum då datorn fungerade bra?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Kan det vara så att du har en process som tar nästan all processorkapacitet?

ja.. kolla verkligen om ingen proccess tar skit mkt cpu.i så fall är det den vanliga problemet svchost.exe som tar 99%

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det löste sig genom att använda windows inbyggda återställningsprocess bara till gårdagen. Sjukt, Bill som skickade in något skräp från windows update säkert.

Använder Panda Internet Security 2007 och det fungerar kanon.