Secure Digital 4Gb problem

Permalänk
Medlem

Secure Digital 4Gb problem

Hejsan har ett 4GB SD kort men råkade formatera detta i datorn nu hittar jag bara 1Gb samt att det står Card Error i kameran,

Någon som vet vad jag kan fixa till detta med?

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Är knappast nån expert på kameror och minneskort, men brukar inte kameror ha funktionen att dom kan formatera m-korten själva. Kanske är värt ett försök...
Kom att tänka på en till sak, vilket filsystem formaterade du till. Mitt Memory Stick Pro Duo till min kamera körs iaf i FAT.

Hoppas det ordnar sig /Daniel

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Måste det inte vara FAT32 filsystemet om man har mer än 2GB? Eller gränsen låg kanske på 4GB? Inte riktigt säker
Kameran måste också stödja FAT32 i så fall.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Har också köpt ett 4GB SD, till min Ixus 700. Får felmeddelande i kameran oavsett hur jag formatterar det (i Vista kan man välja FAT/FAT32/NTFS med olika allokeringsstorlekar). Verkar vara en annan standard när korten går över 2GB och min kamera stöder inte så stort kort.

Tyvärr funkar inte kortet i min GPS heller, så det visar sig att jag har ingen som helst glädje av kortet till någonting.

Permalänk
Geeks
SweClockers

4GB-korten är så kallade SD-HC vilket egentligen är ett nytt format som många äldre prylar har problem att använda.

Citat:

Compatibility with 4 gigabyte and larger SD cards has been poor, due to the SD/MMC protocol using a 32-bit address field denominated in bytes. The SDHC standard addresses this limitation by using 32-bit block addresses instead. Both SD and SDHC are traditionally accessed as 512-byte blocks on 512-byte boundaries, so the change to host software or firmware is minor but required. Before SDHC was standardized, various manufacturers "extended" the SD control block fields for their 2GB and 4GB cards in different ways. Those cards are incompatible with many SD and some SDHC devices, as they conform to neither standard. All SDHC readers work with standard SD cards.[9] However, SDHC cards may not work in standard SD card readers.

- Wikipedia

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Hade man lyckats formatera det som FAT/512bytes så hade det nog funkat, de gamla korten är formaterade på det viset. Det går dock inte på de nya korten, Vista avslutar formateringen med ett felmeddelande.

Synd, hade behövt ha ett större kort i min GPS faktiskt, de olika kartorna och extraprogrammen suger minnet ur den.