Permalänk
Medlem

Kylplatta till laptop?

Vill få ner temperaturen samt ljudet lite på min bärbara dator.
Har sökt runt lite och det jag lyckats snappa upp är att Antec Notebook Cooler verkade vara ett bra alternativ..för ~två år sedan när den produkten rekomenderades.

Finns det några nyare mer smidiga modeller av kylning ute i dagsläget eller är det en Antec Notebook Cooler jag ska satsa på?
Vad tycker ni som provat?

Det är en 15" laptop det gäller.

Mvh,
Andreas Burman

Permalänk

Jag har en laptopkylare men den brukar jag inte använda eftersom det funkar bra utan om man bara fixar lite.
Du kan testa att sätta upp datorn på något så det skapas lite utrymme under datorn, och se till att inga lufthål täpps till. Sen kan du testa att undervolta cpun med t.ex. http://cpu.rightmark.org/ och till sist se till att det inte är massa damm i datorn som gör att kylningen försämras, om det behövs så kan du ta och blåsa ur med komprimerad luft eller fram med dammsugarn lite försiktigt, se till att hålla fast fläkten med en tops eller nåt om du dammsuger.

Permalänk
Medlem

Dumt av mig men jag borde kanske nämnt det tidigare, jag undervoltar datorn med RM och försöker hålla den relativt damm-fri.

Datorn i sig är en Acer 5024, dom är kända för hög värme och har faktiskt haft den inne på service just pga. det, men vill fortfarande få ner värmen lite till. : )

Permalänk

intressant, jag har exakt samma dator du kan också ändra grafiken med powerplay inställningarna om du inte spelar, så blir den svalare, eller köra på 800mhz med lägsta volten som går.
Som sagt har testat med kylare och tyckte inte det fungera nåt vidare för mig, jag körde med en stor bordsfläkt vid sidan som blåste luft under datorn istället ( datorn uppstaplad med 2-3cm mellanrum från underlaget)
Hoppas det funkar bättre för dig om du hittar nån bra kylare eller så, om du nu tycker bordsfläkt varianten e lite overkill kanske bra o se till så inte fläktar på kylaren låter mer än vad datorn gör sen bara.

Permalänk
Medlem

Jag får en en kylare från Akasa idag (hoppas jag) men den är för 17".
Annars tror jag Zalman har en 15" kylare som iaf ser bra ut både funktionsmässigt och designmässigt

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

annars finns http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CFCPAD

den är helt ljudlös då den inte har några fläktar och skall vara kall upp till 5 timmar. ska se hur varm min zepto blir när jag får den, så får man se om man köper en sådan själv.

Reoshi har en som han är nöjd med ivf: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=742...

Mer info finns på http://www.comfortcooling.se/se/1_1_2_laptopcooler.asp

Permalänk
Medlem

Japps, den lilla kemiplattan är jag nöjd med
Kan tänka mig den fungera olika bra med olika datorer dock..
Faktiskt tror den man får ut mest av den till en Macbook, iom att den ej har fläktgaller på undersidan, så det bör man tänka på.. I och med att den till viss del, minskar luftintaget till fläktarna på undersidan, men den är samtidigt konstant sval i förhållande till datorn, så det blir nog i varje fall ingen negativ effekt

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Den från Zalman tycker jag ser lite väl stor ut, men kanske inte alls upplevs så när den väl är på plats?
Hur är ljudnivån i den, vill precis som StrawBerry sa, inte att fläktarna på kylplattan ska låta mer än datorn.

Annars verkar kemiplattan som en väldigt bra lösning, lite synd dock att den bara håller kallt i fem timmar utan uppladdning. Men samtidigt kan man inte få allt och det är sällan jag spenderar så mycket tid vid datorn i ett svep.

Kom just på det att jag har fläktgallret på undersidan, undrar hur den effekten blir, sitter plattan väldigt tajt mot datorn eller finns det utrymme för luft mellan?

Permalänk
Sötast

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327442

Denna använder jag.

Själv använder jag en ASUS som inte har överhettnings problemen som Acer har. CPUn ligger på 84C då den throttlar först. så...

Plattan är bra av följande anledningar:

*Den är lutad mot dig, bättre och skönare för handleder och allt det där (en polare lånade den en gång å nu har han alltid 2 cdskivor under datorn för att få lutning på den xD)

*Den sänker tempen någon grad även passiv

*Min laptop har galler/hål på undersidan, så att ha den direkt i sängen är inget som känns direkt bra (Dammsugare någon?)

*Perfekt när man har den i knäet, inga mer brännsår!

*Lägsta inställning (steglös ratt) så snurrar fläktarna tystare än laptopen/samma nivå, och allt därefter blir något högre nivå än laptopen. Dock inget störande ljud utan ett tyst brummande.

Alltså har man den oftast på lägsta inställning vid normalt användande, och när laptopen själv börjar spinna upp, så skruvar man själv lite själv på ratten

+Aluminium = Alltid sval!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327442

Denna använder jag.

Själv använder jag en ASUS som inte har överhettnings problemen som Acer har. CPUn ligger på 84C då den throttlar först. så...

Plattan är bra av följande anledningar:

*Den är lutad mot dig, bättre och skönare för handleder och allt det där (en polare lånade den en gång å nu har han alltid 2 cdskivor under datorn för att få lutning på den xD)

*Den sänker tempen någon grad även passiv

*Min laptop har galler/hål på undersidan, så att ha den direkt i sängen är inget som känns direkt bra (Dammsugare någon?)

*Perfekt när man har den i knäet, inga mer brännsår!

*Lägsta inställning (steglös ratt) så snurrar fläktarna tystare än laptopen/samma nivå, och allt därefter blir något högre nivå än laptopen. Dock inget störande ljud utan ett tyst brummande.

Alltså har man den oftast på lägsta inställning vid normalt användande, och när laptopen själv börjar spinna upp, så skruvar man själv lite själv på ratten

+Aluminium = Alltid sval!

Vad hände med din ghettomoddade bordsskiva då?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad hände med din ghettomoddade bordsskiva då?

Hahaha, fan vad ballt att någon minns!

Mjah, det var ju med min gamla Acer Hade kunnat bygga in den laptopen i "ut" röret av en kompressor med luft på -192C så hade den ändå överhettat

Skaffade stationär och sen laptop igen. Nu är man inte så totalt råfattig längre att man måste såga hål i borden längre, utan nu kan man KÖPA saker å sätta PÅ dom! Oj oj oj, såna framsteg

Haha.. underbart att du kom ihåg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hahaha, fan vad ballt att någon minns!

Mjah, det var ju med min gamla Acer Hade kunnat bygga in den laptopen i "ut" röret av en kompressor med luft på -192C så hade den ändå överhettat

Skaffade stationär och sen laptop igen. Nu är man inte så totalt råfattig längre att man måste såga hål i borden längre, utan nu kan man KÖPA saker å sätta PÅ dom! Oj oj oj, såna framsteg

Haha.. underbart att du kom ihåg

Haha, moddare måste hålla ihop haha

Köpte med en stationär, men funderar på att skaffa en laptop också men om den behöver en kylare så har jag kvar min, tyckte det var synd att sälja den

Sorry för OT!

Permalänk
Medlem

Tja igen, Har testat Akasa-kylaren och är föga imponerad... när man bara surfar ligger temp på i stort sett samma som när jag kör med datorn platt på bordet, bara 1-2 C under. Antar att det är när man spelar man vinner på att ha kylaren igång. Dessutom överröstar den datorns fläktar ganska ordentligt så ett fläktbyte är nog på sin plats om jag inte ska sitta här och ångra köpet alltför mycket.

Blir nog inte att använda den alltför mycket som det känns nu...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur nära datorns undersida ComfortCooling plattan ligger?
Kan bli jobigt om den ligger för nära eftersom ja har fläkten på undersidan... =/

Permalänk
Medlem

Har idag fått min Zalman ZM-NC1000 http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2705&session=903cc2...
Har en Acer där hårddisken blev lite för varm. Fick med denna ner den till 38 grader från ca 55 som den låg på vissa varma dagar. Prollen ligger stabilt på 47. Är iofs bara en M430 prolle men skadar inte med lite extra kylning. Det jag kan säga emot är att den låter lite mer än jag trodde när fläkten är på max men som tur är kan man styra hastigheten så det är inga problem om man t.ex. vill jabba utan musik i bakgrunden. Dock ett dovt ljud som inte stör nämnvärt mycket.
Den är gjord för datorer upp till 15" men min 15,4" passar utmärkt den med. Rekommenderas stark.

Visa signatur