Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: TJA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Påstår du att F-Secure är ett virus?

Det kan man väl nästan tycka då det drar rätt mkt CPU.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

Vista är ett virus XD... Nod 32 skall det vara!

Permalänk
Medlem

Nej nej, Vista är ett Operativ System. Inte ett virus

Permalänk

Känns som om vi är OT.....

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk
Medlem

mhm...

hade förövrigt en kompis som skulle uppgradera sitt X800. så kom han och frågade "är det här bra" med en länk till ett X1300. Slutade men att han köpte ett x1650pro. Det första i deras hus som inte är köpt från tradera ^^

Permalänk
Medlem

Handla INTE på EIS i Uppsala åtminstonde. Vet inte om dom finns i övriga landet? Skulle köpa ett tv kort. Fick ett mpeg kort istället. På den tiden kunde man inte så mycket om datorer utan gick snällt hem och installerade. Men inte kunde man se på tv idatorn inte. Gick till affären och klagade att man skulle ha tv kort och att dom hade gett mig fel kort. Men det gick inte att byta minnsan. Så det kortet hamna tillslut i datahimlen!

Några som är jätte bra däremot är Dustin home. Har köpt lite prylar där och dom har alltid fungerat klockers. Bra priser på vissa grejer!
Plus att jag köpte ett annat tv kort där som det stog skulle fungera till win 2000. Vilket det inte gjorde ringde dom och fick det utbytt på någon dag.
Kanon ställe!

Alina System kan man ju klaga lite på också. Bra priser på en del saker. Men vilka rötter till personal. Griniga och allmänt tråkiga. Garantin gäller visst inte på alla saker? Skumma snubbar.

Datorbutiken är kanon också. Bra ställe och allt har fungerat hitills!

Tricom i Uppsala är en klockers butik! Trevligt bemötande och aldrig problem när man har strul med produkten!

Det är vad jag tycker iaf...

Permalänk
Medlem

Köpte min dator för några år sedan på www.net2world.se här i Malmö innan de expanderat.

Köpte en dator där och valde en specifik burk (schassi) som den skulle vara i. Så några dagar senare när jag skulle hämta den, det första som slog mig var attde monterat ihop skiten i fel låda. När jag kom hem så visade det sig att
drivrutinerna till grafikkortet fattades samt strömsladden till datorn, fick man gå å hämta...Sen var det glapp i högtalarna.. Visst skräphögtalare men de ska väl fungera. Okej allt fixat tänkte jag... o fixade operativsystem m.m ...

Men sen nästa dag kom jag på en sak när jag kollade av i uppstarten att jag inte fått min 2.0 ghz processor utan att de RÅKAT sätta i en 1.7ghz proc De fixade det.. men det är fan sunkigt.Inte ens en ursäkt för all skit de gjort. Det var en fet liten halvflintigkille med brillor och mustasch. Akta er för honom, han jobbar där fortfarande

Visa signatur

Och för övrigt anser jag att Kartago bör förstöras..

Permalänk
Medlem

I alingsås där jag bor så finns det en IT-butik med konstig personal.
Jätte dyrt är det där. När jag går fram till kassan och frågar om dom har LED-lampor så svarar kassören:
Vad ska du ha dom till?
-Jag tänker bygga in dom i en fläkt.
Ne, så får man inte göra, vi har inga lampor.

Verkade som om han bestämde att dom inte har led bara föra att jag är barn och ville meka elektronik.
HAN SKA INTE BRY SIG OM VAD JAG SKA GÖRA MED LED:sen

En annan dag så åkte jag och min kompis o kollade runt lite i affären.
Sen så frågade kompisen om han (kassören) visste hur man kunde fästa en plexiglas-skiva på sidan av ett dator chassi.
Kassören svarade:
ne sånt får man inte hålla på med, annars så kan du åka till glas-mästarn o köpa plexi.
-men vi har redan plexi, svarade vi.
Ne men då får ni köpa ett data chassi det står där borta.

konstig affär...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det är bara att använda sin konsumentmakt och inte köpa något från affären.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

jag har slutat att fråga efter datorprylar å liknande på typ Siba, On Off eller Elgiganten. Jag har gett upp :/ En å annan liten databutik som får slå igen efter ett år kan ha en å annan duktig personal

Resten är av pöbeln FÖR pöbeln :/

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
I alingsås där jag bor så finns det en IT-butik med konstig personal.
Jätte dyrt är det där. När jag går fram till kassan och frågar om dom har LED-lampor så svarar kassören:
Vad ska du ha dom till?
-Jag tänker bygga in dom i en fläkt.
Ne, så får man inte göra, vi har inga lampor.

Verkade som om han bestämde att dom inte har led bara föra att jag är barn och ville meka elektronik.
HAN SKA INTE BRY SIG OM VAD JAG SKA GÖRA MED LED:sen

En annan dag så åkte jag och min kompis o kollade runt lite i affären.
Sen så frågade kompisen om han (kassören) visste hur man kunde fästa en plexiglas-skiva på sidan av ett dator chassi.
Kassören svarade:
ne sånt får man inte hålla på med, annars så kan du åka till glas-mästarn o köpa plexi.
-men vi har redan plexi, svarade vi.
Ne men då får ni köpa ett data chassi det står där borta.

konstig affär...

Ge dom länken till SweC, måste vara en ny värld för dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var in på en butik och frågade om dom hade några Skype-telefoner. Killen i kassan frågade om vad det var jag ville ha. Då sa jag igen att jag ville ha en Skype-telefon och snubben börjar skratta. Jag fattade inte vad som var så roligt så jag sa igen att jag var ute efter en skype-tel. Då tystnade han för då hörde han att jag verkligen sa "Skype", han trodde nämligen att jag ville ha en "skit-tel"...
Det slutade med att jag fick förklara vad Ip-telefoni var för något och att det faktiskt var tekniskt möjligt att prata över internet...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk

Hur lyckas man få skype till skit? inte ens en döv människa kan få det.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Njo, kanske inte i en fysisk butik men..

HP-Supporten! Woho!

Skaffade en ProLiant-server förra veckan.
Innan detta frågade jag hur det var med uppgradering i form av en extra cpu + minne.
Då sa killen där (väldigt tyst och försiktig man) att cpu till denna server var inga problem att få tag i!
Sen var det bara till att sätta i tex Kingston ECC-minnen.

Tro f*n att cpu:n inte finns att få tag i.
Detta meddelade dom idag.
Så har man redan installerat Server 2003 med mera.
Så var det minnena, skaffade 2x1024Mb ECC Kingston.
Fungerade dessa ihop med servern?
Inte direkt. (Så jag får ringa Dustin och se om dom tar tillbaks=tror inte det nej.)

Ringde den kära HP-Supporten.

Sa att jag hade lite "Kingston-minne" att sätta i servern, men den startade inte efteråt.
Då sa killen på supporten:
"våra servrar tar bara våra egna och WD:s hårddiskar."

Ehh? Jahap. Och? -sa jag då.
Jag har Kingston-minne som jag vill sätta i servern, en ProLiant DL145 G3.

"Jo, men våra servrar fungerar bara med våra egna och WD:s hårddiskar"

YES!
då sa jag snabbt och enkelt: "Hittar du en hårddisk från Kingston, så ring mig snälla."
Sedan la jag på luren.

Pryo-elever på supporten?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Hur lyckas man få skype till skit? inte ens en döv människa kan få det.

Förstå min förvåning:D....

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte dum personal eller så men en sak jag själv skrattar bra åt.

Det var en bekant som ringde och sa att det fanns en bärbar dator som hade problem med norton, det gick inte att aktivera en auto-protect funktion. Så hon undrade om jag kunde komma över och kolla på den för jag har hjälpt den familjen med deras saker förut.
Så jag sticker dit och kollar, vad man än gjorde så ville inte auto-protect aktiveras. Så vi tänkte att det kanske vara något virus eller något och vi kör en sökning med norton men den hitta inget. Så vi tänkte att norton är ju inte det bästa och tankar gratis version av AVG men det hitta inte heller något. jag tänkte om det kanske var för att det var Vista på datorn men Norton är väl några av de första sakerna de ser till att funka. Det fanns inget att gå på för att felsöka. Bara att det inte aktiverade trots att man gick in och konfigurerade själva funktionen auto-protect. Så satt jag 1 timme(virussökning tog lite tid också) utan att hitta något. Norton var installerat i butiken samtidigt som hon köpte datorn och det fanns fortfarande garanti så de åkte till butiken och berättade. Då starta killen i butiken datorn och tröck på aktivera och självklart går funktionen igång direkt. Jag hör det när hon kom hem med datorn igen och jag skulle klura ut vad vi missade. Men jag såg ju när datorn stängdes av för att tas till affären så datorn hade inte haft några förändringar. Sen klicka det bara...

Ingen hade testat att helt enkelt bara starta om datorn!!!!!!
Dom hade suttit i tre timmar innan jag kom och försökt lösa det själva. Dom hade försökt med systemåterställning men de hade väl inte startat om datorn. De tänkte ringa symantec och be om support men det var så lång telefonkö så det blev inget.
Skrattar bara när jag tänker på det nu. Jag skrattade säkert 10 minuter efter att jag kom på det också. De hade suttit totalt 4 timmar minst och försökt men ingen av oss testade att starta om. Jag får skylla på att jag var nästan nyvaken.

^^

Permalänk

Kan ju dra en kort, vet att en del av er inte gillar när man inte berättar om folk som inte jobbar i butik.. MEN IAF

Klasskompisen (gått två år på IT-Gymnasiet) kommer in på msn:

[nick] - ny dator says:
tjena
[me] says:
ny dator?
[nick] - ny dator says:
mm.
[me] says:
Blev det nåt OEM-skräp till slut? ;D
[nick] - ny dator says:
OEM?

förvisso har vi sommarlov, men...

Permalänk
Medlem

aldrig varit med om något sånt lr jo när dem på pc city neckade mig att köpa ett extra ram hade 512mb och de sa att det var helt onödigt att köpa ett till..

Permalänk

Borås Media Center, skulle köpa ett DDR-minne på 1GB.

Snubben hade minnena i en plastlåda, lösa och helt utan anti-statpåsar. Han tog minnet i handen och halvdrog sina fötter längs golvet när han rörde sig mot disken. Vi försökte komma överens om priset på minnet, han visade några dyra jvlar på komplett, jag tog över musen och scrollade ner lite och pekade på den billigare varianten, han tog tag i musen och scrollade för att försöka vilseleda mig. Vi köpte minnet till slut, med förhoppning om att snubben hade ESD-säkert golv.

Slängde in minnet i datorn.... startar seeeegt... OJ! SER MAN PÅ! WINDOWS HAR HÄNGT SIG! Slänger in en LiveCD för att kolla minnet, det är trasigt! (oväntat)

Vi fick som tur var pengarna tillbaka och drog oss till MicroStore, fanns ett billigare minne där, MED ESD-PÅSE!! Aldrig mer Borås Media Center för mig.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Säljare som hör skillnad på olika fiberkablar i skruttiga hifi-affärer tycker jag är imponerande.. På ett dåligt sätt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var inne i den lokala datorbutiken och skulle köpa en chassifläkt, frågade om dom hade några 92mm-fläktar inne, båda killarna bakom disken såg ut som frågetecken, "92mm? Nää.. finns det? 80 har vi... 92mm, det har jag aldrig hört talas om" Efter en stunds dividerande om hurvida det finns 92mm-fläktar eller inte så utbrister den ena av dem som står och kollar i hyllorna "Men du, här är ju en 92:a! Och här är en till!" Så jag fick mig en cooltek 92mm, billig var den också.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defdac
Säljare som hör skillnad på olika fiberkablar i skruttiga hifi-affärer tycker jag är imponerande.. På ett dåligt sätt..

Får gärna förklara varför.

Var inne på en mindre affär med en kompis som köpte chassifläkt. På paketet stog det ljudnivå, RPM och CFM. Då frågade kompisen killen i kassan vad CFM var för något och han kommer med svaret att det är den högsta ljudnivån. Den andra ljudnivån var det lägsta för tillverkaren vill att det ska se lockande ut. Man kunde höra att han snackade skit men polaren köpte fläkten. Vi sticker till Clas Ohlson och ser en chassifläkt och läser lite om den. Så läser vi Airflow: XX CFM(cubic feet per minute).
Är det så svårt att bara erkänna att man inte vet eller iaf komma med ett svar som låter lite sant iaf.

Permalänk
Medlem

Ang. fiberkablarna så är det ju en heldigital signal som sänds därigenom. Digitalt är som bekant antingen en 1:a eller 0:a, till och från, på och av eller vad man föredrar att kalla det.

Så länge en digitalkabel alltså inte är _så_ dålig att den tappar datapaket (vilket skulle resultera i hackande, inte dåligt, ljud), så kan man alltså enligt alla konstens regler inte höra skillnad, eftersom det inte finns någon. Kabeln kommer aldrig att invertera en väl vald 1:a till en 0:a eller tvärtom. En 1:a kan alltså inte råka bli en 0.75:a för att kabeln var för lång

Simpelt förklarat visserligen, men principen stämmer. Träffar jag någon som hör skillnad på digitalkablars "luftighet" och "transparens", så ska det bli spännande att höra en hållbar förklaring

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Nyrostad, du kommer förmodligen få "jitter" kastat i ansiktet. Moderna D/A omvandlare har dock en buffert som omklockar signalen. Dvs hur skitig och konstig signalen än är när den når D/A-omvandlaren så blir den ren och fin igen och i precis rätt takt. Samma fenomen som i fibernät som bär digitala internetsignaler hur långt som helst utan förvrängning. Packetloss i tcpip-nät brukar bero andra saker än fiberkabeln 8)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

http://doktordator.com/index-filer/Page522.htm

"Är du nöjd med oss, säg det till andra! Är du missnöjd, säg det till oss."

Genomskinligt, de vill förstås inte att folk ska veta hur värdelösa de egentligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
He he... var roliga inlägg detta
Sednast jag var nere på n00b affären för att köpa musmattor så hörrde jag när en pratade med en kund.....

"Ja, jag har ju lyckast installera modemet men jag får inte det att fungera.
Jag tror felet ligger i windows så du får nog installera om"

Dom föreslår fan alltid att man installerar om i den affären.

Sedan hörde jag av en via ICQ en att dom lyckades radera en hårdisk när dom skulle installera ett grafikkort åt hans kompis.

Hur fan gör man då licksom?

Enkelt, om du kör med magnet tippad skruvmejsel så raderas hårddisken om du kommer för nära

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zenta_
Enkelt, om du kör med magnet tippad skruvmejsel så raderas hårddisken om du kommer för nära

Tvivlar på att den magneten är tillräckligt stark för det.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Inte heller jag har en historia om själva personalen, men kunden. Jag stod bara och log under konversationen.

Skulle köpa hörlurar till brorsan på NetonNet, varpå tre medelålders damer står och ber om hjälp av personalen.
Personal (P): Vad är ni ute efter för hörlurar då? Det finns ju öppna eller slutna.
Kunder (K): Finns det inget mitt emellan?
P: *Ohörbart mummel*. Ska ni ha sådana där små så rekommenderar jag Koss the plug, jag har de själv.
K1: Ja de där Kross är bra, det märket vet jag är bra.
K2: Koss...
K1: Koss

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zenta_
Enkelt, om du kör med magnet tippad skruvmejsel så raderas hårddisken om du kommer för nära

Vore fallet så, så borde mina diskar vara tomma varje gång jag skruvat i burken. Det har dom emellertid aldrig blivit..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LRX
http://doktordator.com/index-filer/Page522.htm

"Är du nöjd med oss, säg det till andra! Är du missnöjd, säg det till oss."

Genomskinligt, de vill förstås inte att folk ska veta hur värdelösa de egentligen är.

eller så är det helt enkelt så att de vill kunna förbättra sig

Visa signatur

| Errare humanum est |