Trasig DiBOSS TV = Företag i konkurs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tsss, forumtråden kan säkert ha bidragit.

Risigt att de tvingade dig att skaffa en pall, kom posten och hämtade pallen eller? Jag returnerade en CRT-TV till Netonnet för drygt ett år sen, den kom antagligen på pall.. Levererades ut av Posten som kom med skåpbil, när de skulle hämta den kom en trevlig kille med en lastbil och en tralla, vi hjälptes åt att ta ner tvn för trapporna.
Men det var aldrig nåt tal om att jag själv skulle skaffa en pall!?

Hmm, läste nu att det stod på fraktsedeln... Du kanske skulle snackat med posten först?

Alla platt tv:s fraktas fastspännda på pall för att de inte ska välta, lastast fel eller liknande..... Detta är vad jag vet, men jag kan ha fel....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Alla platt tv:s fraktas fastspännda på pall för att de inte ska välta, lastast fel eller liknande..... Detta är vad jag vet, men jag kan ha fel....

Posten kräver pall för annars är den inte försäkrad när den levereras med Posten, så om man ska klaga på pall-förfarande så är det Posten som är boven.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Posten kräver pall för annars är den inte försäkrad när den levereras med Posten, så om man ska klaga på pall-förfarande så är det Posten som är boven.

Jag tror hur som helst inte att trådskaparen själv var tvungen att skaffa en pall, det hade räckt att han sagt det till posten som hämtade. Synd att inte Dustins support kunde berätta det.

Lagom roligt att skaffa sig en lastpall på egen hand, även om man har bil är det inte så säkert att man får in en lastpall i den...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Pall

Hej mycket prat om pallar här.

Posten kom och hämtade min pall samt såg till att kartongen kunde förankras på ett bra sätt.

Fick även info av killen från Posten att han kunde ha försett mig även med en lastpall.
Detta hade jag ingen aning om men nu vet man ju det i framtiden.

Tack för all respons!

Och lycka till alla ni andra som har en defekt DiBOSS produkt.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Fel, fel, fel så ställ dig i skamvrån och läs igenom hela KKL 10 ggr innan du postar här igen rörandes konsumenträtt ;).

Om du faktiskt tycker att jag har fel så får du ju gärna berätta varför Tycker bara att stämningen på den här delen av forumet är ganska dålig då folk bara ska köra över andra för att de råkar ha fel och kalla dem idioter som inte borde skriva något alls eftersom de inte vet någonting. Kan man inte bara rätta till sakfelet på ett trevligt sätt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Om du faktiskt tycker att jag har fel så får du ju gärna berätta varför Tycker bara att stämningen på den här delen av forumet är ganska dålig då folk bara ska köra över andra för att de råkar ha fel och kalla dem idioter som inte borde skriva något alls eftersom de inte vet någonting. Kan man inte bara rätta till sakfelet på ett trevligt sätt?

Det går inte att vara trevlig om man är ett gammalt bittert troll som Olirc.
and remember kids never feed the troll!

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Det går inte att vara trevlig om man är ett gammalt bittert troll som Olirc.
and remember kids never feed the troll!

Nu syftade jag inte just på Olirc utan snarare hur det ser ut över lag. Fast han kanske är gammal och bitter, vad vet jag

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Om du faktiskt tycker att jag har fel så får du ju gärna berätta varför Tycker bara att stämningen på den här delen av forumet är ganska dålig då folk bara ska köra över andra för att de råkar ha fel och kalla dem idioter som inte borde skriva något alls eftersom de inte vet någonting. Kan man inte bara rätta till sakfelet på ett trevligt sätt?

Det är säljaren som har ansvaret för varan vid en giltig garanti mot kunden och tillverkare eller grossisten har inte kunden ett smack med att göra så även om tillverkaren har försvunnit så får säljaren stå för förlusten så Oddnames inlägg kan i bästa fall kallas för desinformation och i sämsta fall som en mycket grov lögn som du ändå tyckte fanns en del sanning i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Det går inte att vara trevlig om man är ett gammalt bittert troll som Olirc.
and remember kids never feed the troll!

Moget inlägg du så man kan ju undra hur gammal du är? Gissar på 13-14 då du beter dig som en fjortis :p. Du kan gärna förklara på vilket sätt jag trollat i denna tråd då LeonHarts inlägg var felaktigt och inte behövde nån kommentar egentligen mer än att han skulle läsa på vad Konsumentköplagen säger men men personangrepp går bra ser jag :rolleyes:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Moget inlägg du så man kan ju undra hur gammal du är? Gissar på 13-14 då du beter dig som en fjortis :p. Du kan gärna förklara på vilket sätt jag trollat i denna tråd då LeonHarts inlägg var felaktigt och inte behövde nån kommentar egentligen mer än att han skulle läsa på vad Konsumentköplagen säger men men personangrepp går bra ser jag :rolleyes:.

haha jadu lägg på en tio år så är du nog rätt ute skaru se gubbe lilla trolla gör du i alla trådar som du kan i då du är så enkelspårig man kan bli

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jaha du fjortis i vad är jag enkelspårig? Gäller det Apple så är det väl kanske som vanligt att man inte får kritisera deras produkter för då får man direkt ett stort antal riktigt hårdjudade fanboys på sig för Apple är ju guds bästa gåva till mänskligheten eller?

Nä du ta och spåra in på nått annat för kritik det får man faktiskt tåla då detta är ett forum och inte en reklamsida för Apples produkter.

Men länka gärna till "alla" trådar jag trollar i för det kan bli intressant läsning eller hur i vad du anser är att fara med osanning och göra ner produkter bara för att man anser dom vara dåliga eller har du inget att komma med och isf är det tomma tunnor som skramlar mest men det vet du väl redan kanske :p?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Det är säljaren som har ansvaret för varan vid en giltig garanti mot kunden och tillverkare eller grossisten har inte kunden ett smack med att göra så även om tillverkaren har försvunnit så får säljaren stå för förlusten så Oddnames inlägg kan i bästa fall kallas för desinformation och i sämsta fall som en mycket grov lögn som du ändå tyckte fanns en del sanning i?

Du menar alltså att tillverkaren inte något att göra alls när det kommer till garanti? Måste vara bra att vara tillverkare som inte behöver stå för sina misstag och låta butikerna betala alla reparationer...

Jag är väl medveten om att det är butiken som står för garantin så att läsa konsumentköplagen av den anledningen ser jag som ganska onödigt. Däremot så verkar det som du behöver lite praktiksk erfarenhet om hur det faktiskt fungerar i verkligheten.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tillverkaren har mot säljaren att göra och det har jag väl inte skrivit att så inte är fallet för jag som köpare klagar hos säljaren och sen kan säljaren hänvisa mig till tillverkarens repverkstad direkt om så är men jag kan enligt KKL välja att iaf lämna den felaktiga varan till säljaren som sedan får ombesörja transport till repverkstad.

Givetvis går det ju snabbare och smidigare om jag kan lämna varan direkt till repverkstad som jag gjorde när min Nokia mobiltelefon krånglade och jag personligen lämnade den till verkstaden istället för att skicka den till säljaren.

Så affärer som vägrar ta emot trasiga varor från kund och hänvisar dom direkt till tillverkarens repverkstad bryter mot svensk lag och det får man ju inte göra annars eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jaha du fjortis i vad är jag enkelspårig? Gäller det Apple så är det väl kanske som vanligt att man inte får kritisera deras produkter för då får man direkt ett stort antal riktigt hårdjudade fanboys på sig för Apple är ju guds bästa gåva till mänskligheten eller?

Nä du ta och spåra in på nått annat för kritik det får man faktiskt tåla då detta är ett forum och inte en reklamsida för Apples produkter.

Men länka gärna till "alla" trådar jag trollar i för det kan bli intressant läsning eller hur i vad du anser är att fara med osanning och göra ner produkter bara för att man anser dom vara dåliga eller har du inget att komma med och isf är det tomma tunnor som skramlar mest men det vet du väl redan kanske :p?

har inte ett skvatt med apple att göra, men gillar du att anta saker så är det fine by me, för personangreppen är du riktigt usel på för att ha så många år under skärpet
är snarare att du kan få vilken tråd som helst oavsett vad den handlade om från början att urarta i en rabiat diskussion om KKL oavsett om det är relevant eller icke.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
har inte ett skvatt med apple att göra, men gillar du att anta saker så är det fine by me, för personangreppen är du riktigt usel på för att ha så många år under skärpet
är snarare att du kan få vilken tråd som helst oavsett vad den handlade om från början att urarta i en rabiat diskussion om KKL oavsett om det är relevant eller icke.

Fine om jag retar nån företagare här som smiter undan sitt lagliga ansvar gentemot kunden för KKL ger ju kunden rätt vittgående rättigheter som många inte verkar veta och företagare inte låtsas om!

Ser fortfarande inte att du har postat nån länk till en diskussion där det som du säger urartat sig? Finns ingen heller för visst jag kan bli rabiat men då är det för att företagare inte sköter sig och bryter mot svensk lagstiftning och sedan struntar i att kunden klagar och låter kunden stå där med en trasig vara utan att något händer.

Nä visa att du har fakta på vad du skriver för annars ljuger du och om det är något jag inte gillar så är det lögnhalsar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tillverkaren har mot säljaren att göra och det har jag väl inte skrivit att så inte är fallet för jag som köpare klagar hos säljaren och sen kan säljaren hänvisa mig till tillverkarens repverkstad direkt om så är men jag kan enligt KKL välja att iaf lämna den felaktiga varan till säljaren som sedan får ombesörja transport till repverkstad.

Givetvis går det ju snabbare och smidigare om jag kan lämna varan direkt till repverkstad som jag gjorde när min Nokia mobiltelefon krånglade och jag personligen lämnade den till verkstaden istället för att skicka den till säljaren.

Så affärer som vägrar ta emot trasiga varor från kund och hänvisar dom direkt till tillverkarens repverkstad bryter mot svensk lag och det får man ju inte göra annars eller hur menar du?

Nu är du ju ute och seglar om något helt annat än vad vi diskuterade från början. Det enda jag har skrivit (som du tyckte var helt fel) är att vid garantiärenden som tas emot i butik så är det tillverkaren som faktureras reparationskostnaden. Vad du kanske inte visste är att tillverkaren också lämnar garanti mot butiken. Detta betyder att den som i sista verket får betala och stå för garantireparationen är tillverkaren. Därför anser inte jag att killen som skrev att det är tillverkaren som tillhandahåller garantin har helt fel.

Det ska tilläggas att jag ser det hela från butikens perspektiv då jag jobbar i branschen. Ser man det endast från kundens perspektiv så har du rätt i allt du skriver men du verkar precis som flera andra tro att bara för att butiken lämnar garantin så är det de som står för kostnaden när varan går sönder vilket inte alls är fallet.

För kunden gör detta ingen skillnad förutom när en situation uppstår. Detta är när tillverkaren hävdar att kunden förbrukat sin garanti och vägrar laga kunden vara. I dessa fall hjälper det inte att klaga på/hos butiken då detta ligger utanför butikens kontroll. Butiken har i dessa fall normalt sett två val. Man kan hjälpa kunden att framföra en överklagan till tillverkaren och hoppas på en lösning eller så kan man genom goodwill bestämma att man själv byter ut varan och själv tar kostnaden. Det sistnämnda händer oftast då även butiken anser att felet borde täckas av garantin men tillverkaren av någon orsak inte gör det. Om butiken själv hade betalat alla garantiärenden hade en sån här situation aldrig uppstått.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Nu är du ju ute och seglar om något helt annat än vad vi diskuterade från början. Det enda jag har skrivit (som du tyckte var helt fel) är att vid garantiärenden som tas emot i butik så är det tillverkaren som faktureras reparationskostnaden. Vad du kanske inte visste är att tillverkaren också lämnar garanti mot butiken. Detta betyder att den som i sista verket får betala och stå för garantireparationen är tillverkaren. Därför anser inte jag att killen som skrev att det är tillverkaren som tillhandahåller garantin har helt fel.

Det ska tilläggas att jag ser det hela från butikens perspektiv då jag jobbar i branschen. Ser man det endast från kundens perspektiv så har du rätt i allt du skriver men du verkar precis som flera andra tro att bara för att butiken lämnar garantin så är det de som står för kostnaden när varan går sönder vilket inte alls är fallet.

För kunden gör detta ingen skillnad förutom när en situation uppstår. Detta är när tillverkaren hävdar att kunden förbrukat sin garanti och vägrar laga kunden vara. I dessa fall hjälper det inte att klaga på/hos butiken då detta ligger utanför butikens kontroll. Butiken har i dessa fall normalt sett två val. Man kan hjälpa kunden att framföra en överklagan till tillverkaren och hoppas på en lösning eller så kan man genom goodwill bestämma att man själv byter ut varan och själv tar kostnaden. Det sistnämnda händer oftast då även butiken anser att felet borde täckas av garantin men tillverkaren av någon orsak inte gör det. Om butiken själv hade betalat alla garantiärenden hade en sån här situation aldrig uppstått.

Ok skulle gärna vilja veta när tillverkaren säger att kunden har förbrukat sin garanti för jag som kund har avtal med säljaren som svarar mot mig och säljaren kräver sedan ersättning ifrån tillverkaren alt låter som du säger tillverkaren sköta om rep under garantitiden.

Sen om det funkar på ett annat sätt spelar iaf ingen roll för jag har fortfarande avtal med säljaren om säg ett års garanti och om tillverkaren försöker smita undan så är är det isf säljaren som får stå för kostnaden vid ev tvist som jag vinner i ARN eller liknande instans och tillverkaren iaf vägrar rep av min trasiga vara.

Men igen vill gärna veta något specifikt fall där tillverkaren har vägrat att laga kunds vara under garantitiden och varför? Gäller det mobiltelefoner kanske där man är snabba på att förklara dom fuktskadade? Skulle jag drabbas av att säljaren vägrar laga min trasiga egendom under garantitiden pga att tillverkaren inte vill åta sig det så är vi i tvist som ARN eller småmål i domstol skulle få avgöra isf beroende på värdet på det trasiga för det är ju inte värt att bråka om t.ex ett headset för 49:- om man inte får det lagat mer än att man då sprider ut att den säljaren ska man akta sig för så att goodwill isf förekommer det förstår jag med alla konsumentsajter som finns idag.

Men nu är vi i alla fall på samma våglängd då du har förklarat hur du tänkte när du skrev det inlägg jag retade mig på och jag har förklarat för dig hur jag ser på detta nämligen ifrån kundens sida som ju har avtal med säljaren och därför inte alls ska behöva bry sig om hur säljare och tillverkare löser garantiärrenden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
...jag ser på detta nämligen ifrån kundens sida som ju har avtal med säljaren och därför inte alls ska behöva bry sig om hur säljare och tillverkare löser garantiärrenden.

Exakt. Varför verkar en del ha så svårt att förstå detta? Ganska enkelt egentligen. Om butiken eller någon annan står för kostnaden är ju fullständigt egalt för kunden. Denne vill ju bara få varan reparerad/utbytt på smidigaste sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Exakt. Varför verkar en del ha så svårt att förstå detta? Ganska enkelt egentligen. Om butiken eller någon annan står för kostnaden är ju fullständigt egalt för kunden. Denne vill ju bara få varan reparerad/utbytt på smidigaste sätt.

Tack fick stånga pannan blodig här och tom bli anklagad för att vara ett troll men om man är ett "troll" så förstör man väl tråden(ar) med ovettiga inlägg och jag kan inte minnas att jag gjort det? Visst jag kan bli rabiat men det är oftast pga att kunder inte vet hur vittgående rättigheter dom har och hur dom ska gå till väga när företag inte fäljer konsumentlagstiftningen och det kan jag förstå retar upp en del ljusskygga företagare men så bli det :p.

För även om vi har lagstiftning som reglerar hur det ska funka inom konsumentområdet så om man inte vet hur man går till väga om man inte får sin rätt enligt denna lagstiftning så får man inte sin rätt tillgodosedd iaf.

Permalänk
Medlem

Dax för DiBoss i den här tråden igen.

för DustinHome

Jag fick kreditering också, så jag köpte en LG TV från Dustin.
Lite dyrare + lite mindre upplösning, men den har 2st HDMI portar, jämfört med DiBoss 1st.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrm
Fick idag reda på att Dustinhome krediterat min tv och får hela köpessumman tillbaka.

En mycket bra lösning tycker jag.
Detta resulterar i att jag kommer köpa en ny tv ifrån dom då jag vet att företaget tar sitt fulla ansvar vid ev strul.

Mycket bra Dustinhome tummen upp!

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-