Köpråd för en athlon64 x2 6000+

Permalänk
Medlem

Köpråd för en athlon64 x2 6000+

Här är specsen

Chassi: Cooler Master Mystique 632, Svart

Moderkort: MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2

Nätagg: Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan

Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket

Minnen: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

Grafikkort: Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

Skärm: Samsung 20" LCD Syncmaster 206BW 2ms

Vad tycker ni? något som flaskhalsar eller liknande:) Tacksam för seriösa svar.

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka så är det bättre att köpa en Intel-processor efter 22 Juli.
Ska du inte överklocka så klarar du dig lätt på 5xxx-minnen istället.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ska du överklocka så är det bättre att köpa en Intel-processor efter 22 Juli.
Ska du inte överklocka så klarar du dig lätt på 5xxx-minnen istället.

Varför just efter den 22 juli=S

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Varför just efter den 22 juli=S

Därför att då kommer det ut några nya Intel-processorer och de befintliga kommer sjunka en bra bit i pris.
Efter den 22 Juli kan du köpa en E6550, förmodligen för mindre än vad E6600 kostar idag, och den är faktiskt en bra bit bättre än både E6600 och AMDs 6000+, om man får lita på siffrorna.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jaså? Låter inte illa:)

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Jaså? Låter inte illa:)

Det låter faktiskt riktigt bra, de flesta som ska köpa datorer i sommar väntar till 22 Juli, det har blivit det nya magiska ordet inom datorkretsar

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Därför att då kommer det ut några nya Intel-processorer och de befintliga kommer sjunka en bra bit i pris.
Efter den 22 Juli kan du köpa en E6550, förmodligen för mindre än vad E6600 kostar idag, och den är faktiskt en bra bit bättre än både E6600 och AMDs 6000+, om man får lita på siffrorna.

Varför är E6550 bättre än E6600?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Varför är E6550 bättre än E6600?

snabbare fsb och en among other "unrevealade" features

Permalänk
Medlem

jag har läst att 6650 ska kosta 1300kr och 6750 1900kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det låter faktiskt riktigt bra, de flesta som ska köpa datorer i sommar väntar till 22 Juli, det har blivit det nya magiska ordet inom datorkretsar

De e ju fan lika bra att vänta til den 22 och kanske köpa lite bättre för samma pengar:)

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
De e ju fan lika bra att vänta til den 22 och kanske köpa lite bättre för samma pengar:)

Precis, själv siktar jag på en E6550, verkar bli riktigt billig, så för mig blir det att betala mindre pengar för mer prestanda

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Det är sant...Sen undrar jag hur svårt är de att klocka den pentium processorn du snackar om?

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Det är sant...Sen undrar jag hur svårt är de att klocka den pentium processorn du snackar om?

Jag har fått det intrycket att det skulle vara synnerligen enkelt och inte kräva någon extra kylning om man klockar lagom mycket.
Det talas om 3GHz som gränsen där man behöver extra kylning om man ska klocka högre.
Själv har jag tänkt klocka upp den till kanske 2.6-2.7GHz eller så efter ett tag, en liten ökning, men om det behövs mer prestanda i framtiden så kan den komma väl till pass.

För övrigt är det inte en Pentium-processor, Core 2 Duo är sin egen typ av processor, det finns Pentium D som är tvåkärniga Pentium, men de är underlägsna i prestanda.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag har fått det intrycket att det skulle vara synnerligen enkelt och inte kräva någon extra kylning om man klockar lagom mycket.
Det talas om 3GHz som gränsen där man behöver extra kylning om man ska klocka högre.
Själv har jag tänkt klocka upp den till kanske 2.6-2.7GHz eller så efter ett tag, en liten ökning, men om det behövs mer prestanda i framtiden så kan den komma väl till pass.

För övrigt är det inte en Pentium-processor, Core 2 Duo är sin egen typ av processor, det finns Pentium D som är tvåkärniga Pentium, men de är underlägsna i prestanda.

Hmm räcker det med att leka i bios för att klocka den eller är den låst som p4 var?

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Hmm räcker det med att leka i bios för att klocka den eller är den låst som p4 var?

Det räcker att leka i BIOS.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Låter nice...En sista fråga...Om man beställer datorn från komplett och dom monterar den men man väljer att inte ha med nått operativystem...räcker det med att bara dra igång windows skivan när man får hem den?

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan inte tänka mig annat. Det bör fungera så.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

M hoppas de för vill inte hålla på med att fucka runt med bios inställningar för diskarna mm

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....