Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

Permalänk

@Fluffster, hoppas först och främst att du inte tar detta så personligt och hårt ;P Men jag tycker mig se väldigt snarlika tendenser till vilken typ av person du är när det kommer till att prata om detta ämne. Du är precis som en irl kompis till mig. Det kvittar vad för argument man kommer med och han vägrar att lyssna, det är som att prata med en vägg. Hoppas dock att du inte är lika hårdnackad och att det faktiskt går att resonera med dig, det lutar just nu åt varken eller dock

Men i alla fall.. ja jag håller med dig att piratkopiering är fel i sig, men jag gör det i alla fall. Varför gör jag då detta?

Det är väldigt enkelt.

1. Jag vill för det första inte bidra till att ge en storbolagspamp mer pengar i fickan när dom använder sådana metoder som dom gör.

Dessutom så utav den vinst dessa bolag gör går hela 2% till artisten. (kan vara en mindre fel på siffran där men det rör sig i trakterna), resten går till bolaget och deras chefer. Sure dom gör en jekla massa jobb som promotions o tryckning etc.. MEN dom ska fan inte ta 98% av vinsten för det.. det är artisten som ska ha betalt inte bolaget.

2. Jag är inte rik.. arbetslös och letar jobb men får inget jobb. Med andra ord jag kan inte betala dom summor som jag skulle behövt för att få den musik eller dem filmer eller spel/program jag använder eller tittar på. Det är helt omöjligt.

3. Det är enkelt och går snabbt.

Dock om en film skulle kostat säg kanske 10 spänn att ladda hem och kolla på i bra kvalitet så skulle jag gjort det omedelbums och inte laddat ner dom från tex PB.

Jag undrar vad folk hade gjort om man tex kunde ladda hem vista via nätet och betala 500 spänn för det.. hade jag sparat ihop cash till det och gjort det? You bet i would! Men att betala 2000 spänn när jag inte har nått jobb? no way att det nånsin kommer att hända. Jag undrar hur många downloads dom hade fått på en vecka.. en jevla massa är vad jag skulle tro.

Saken är den att dom här gubbarna som sitter där o räknar pengar i sina plånböcker tokvägrar att inse att tiderna håller på att ändras. Dom är som tjuriga gammla gubbar som sitter i sin gungstol och vägrar flytta på sig.

Lyckligtvis har vissa så smått börjat inse att dom måste ändra taktik för att överleva och det är dessa som har en chans att överleva.. dom andra kommer att försvinna eller ändra sig dom med.

läs artikel nr2 på denna sidan så får ni se vad dom använder för fula knep. http://www.piratbyran.org/

Och en sak till fluffster, jag tycker att du skall läsa på lite mer om piratpartiet för jag tror (är dock inte säker) på att du har lite fel uppfattning om dom och vad dom står för. En hel del utav det som dom säger väger rätt tungt om man bara orkar läsa på lite. Och nej det handlar inte enbart om fildelning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger som många andra tidigare. Jag vet att fildelning är olagligt och kanske tycker man att det är omoraliskt, kanske inte. Det är inte poängen.

Problemet ligger i hur man går till väga för att försöka hindra det, för att förhindra piratkopiering så måste man övervaka all trafik som kommer och går från varje dator, för det första så tror jag inte att det är möjligt och för det andra så tycker jag detta är mer omoraliskt än att tillåta fildelning. Hur mycke dom än spärrar websidor, ipadresser och div så kommer det alltid finnas ett alternativ och det är helt enkelt bara för att fildelningscommunityn är betydligt snabbare på att anpassa sig och utvecklas. Utan att behöva gå igenom massa rättsmaskiner hela tiden.

Sen måste jag bara kommentera allt det här snacket om att det dödat branchen, musiker får inte till levebröd och tvingas till slut lägga ner osv. Jag läste för inte så länge sen en artikel där man jämförde vilka artister som var dom mest illegalt nerladdade och dom som hade sålt mest skivor i butiken. Inte så förvånande att listan var nästan identisk. Och det är ju ganska logiskt om man tänker efter, dom som är mest populära är dom med störst fanbas och är dom som både säljer mest och delas mest. Sen som några sagt så är artisternas intäckter från skivförsäljning väldigt liten, vet inte om den är så liten som 1kr, men i vilket fall så är det inte där den huvudsakliga inkomsten kommer för dom utan den som man får in genom att spela konserter, sälja tröjjor, mössor, bilder och allt annat som brukar finnas på plats i sånna sammanhang.

Det var dom välkända artisterna det, sen har ju såklart dom som inte är kända ännu. Och även där ser jag inte fildelning som något negativt för nystartade grupper. Jag har sällan hört talas om någon grupp/artist som sagt att dom började lära sig intrument och sen spela in sina egna låtar för att dom ville bli stenrika. Ofta grundas detta i ett intresse för musiken och görs som ett sidoprojekt med ett vanligt jobb. I det fallet ser vi snarare fildelning som något som hjälpt nya musiker att få kommentarer och synpunkter från en större skara än dom någonsin skulle kunnat utan fildelning. Vilket i vissa fall gjort att artisten/gruppen fått spelningar och senare även kanske skivkontrakt.

Så att kalla fildelning som något som tar kål på branchen är i mina ögon ganska feltolkat. Eftersom Fluffster gillar synonymer till tavlor så kan jag ju passa på att fråga dig en sak, fildelning är i mina ögon inte stöld eftersom man inte tar något från upphovsrättsmannen. Skivan som är brännd och utlaggd är i nästan alla fall köpt. Då skulle jag vilja fråga dig om jag kom in och såg en tavla som kostar säg: 2000kr.

Jag vill gärna ha denna men kan eller vill inte betala det priset för den, är det isf ok om jag tar tar eget papper och färg och målar av en exakt kopia av den och hänger upp hemma? du har inte förlorat någon egendom och jag hade ändå inte köpt den av dig. Vet inte hur jag ska tolka det som stöld. Men även om du tycker att det är fel. Tycker du att det är rätt att polisen med jämna mellanrum går hem till alla sveriges invånare och snoka runt för att se om någon har en kopia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Text

Artiserna har ju inte förlorat någonting fyskiskt. Så det är inte stöld (enligt mig) Men utebliven inkomst är det.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Varför försöker folk ens debattera i sådana här trådar? Ingen kommer ändra sin åsikt oavsett vad den andra sidan säger. De där dumma piraterna fattar inte att det kostar att producera bra underhållning och att piratkopiering faktiskt är olagligt, och de på andra sidan fattar inte att underhållning är en mänsklig rättighet som bör vara gratis för alla och att man inte bör följa lagar som man inte tycker är bra.

Samtidigt måste jag säga att det är ganska underhållande att läsa alla dåligt genomtänkta argument och löjliga kommentarer.

Permalänk
Medlem

Detta känns bara helt fel. Jag som sitter o gör i princip allt lagligt kanske tankar lite avsnitt av någon serie vilket är olagligt iof. Men iaf det jag vill yttra mig om är mer det att dom måste kontrollera vad folk gör på Internet. Ogillar starkt store bror syndromet som verkar sprida sig mer och mer allt för att "skydda" oss medborgare från diverse hot här i världen. Som Fluffer skrev någonstans (orkar inte leta upp och citera), att den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja.. nu är det ju så att även jag som skulle kunna sluta tanka mina serier och m.a.o. vara helt laglig inte vill att verken min isp eller staten (FRA, ja dom e privata men statligt styrda never the less) ska kolla vad jag gör oavsett vad jag gör. Fluffer verkar vara lite som en polare till mig som tycker man kan sätta upp kameror i hela landet och installera dvs. tekniker för att inskränka på den personliga integriteten för att han inte har nått att dölja. Men som jag sagt till honom handlar det inte om att dölja något utan om att varken personer, myndigheter eller företag ska ha rätt att kolla precis vad jag gör hela tiden. Helt rätt att tillåta företag ha kameror på sina marker (vilket min arbetsplats har tror inte vi har några döda vinklar på själva arbetsplatsen eller på gården utanför) för att förhindra brott men dom ska f-n inte vara riktade ut på allmän mark. Jag vill inte bli inspelad konstant oavsett om det är bra för min egen säkerhet eller inte.

Att dom ska kolla all min trafik gillar jag inte, varför ska dom kunna läsa mina mail. Om dom ska börja filtrera viss trafik dvs. Kolla paket efter gudarna vet vad så kommer dom säkert på någon rolig plan för att se till så att dom kan läsa mails etc. lagligt typ komma på någon rolig ursäkt som "måste kolla alla bifogade filer också därför måste vi kunna läsa alla mail". Politikerna är ju normalt sätt äldre män/kvinnor som inte har speciellt stora kunskaper inom datorer så det lär vara rätt enkelt för en som vet vad han/hon gör att influera dom till att besluta om saker som gynnar dom. Förr eller senare kommer du få problemet att om din isp börjar gå igenom viss trafik kommer dom förr eller senare antagligen bli tvingade till att även gå igenom all trafik dvs. dom kommer att göra det FRA vill göra.

Kommer väll babbla på rätt bra nu när skrivandet tar fart. Kommer säker vara helt ointressant för vissa att läsa.

Som sagt kommer verkligen inte gilla om detta kommer till Sverige nog för att vi håller på att klubba igenom saker som gör att FRA ska spana på all trafik vilket är helt fel dom borde inte ens få spana på sattelit signaler. FRA borde läggas ner helt dom har inget att göra i ett modernt land som Sverige där vi inte borde censurera Internet eller annan trafik alls. Att censurera Internet som verkar vara det som kan hända även i här vore ju som att adaptera lagar från Kina alla tycker det är fel men det kan ju inte vara helt fel om nu vi som land tillåter liknande lagar att komma hit eller? Varför skulle jag vilja att all min trafik gås igenom oavsett om jag har rent mjöl i påsen eller inte, Fluffer kan ju få ha sina åsikter men jag tvivlar på att ens en som han vill ha sin mail läst av privata organ.

Varför skulle någon privat person acceptera att deras mail läses av privata organ även om dom säger att det sker automatiskt måste dom ju kunna gå in och läsa specifika mails etc. dvs. Dom kommer att kunna läsa just DINA (Fluffers ) mail om du nu vill. Sen att du inte tror dom inte kommer att kunna göra det eller om dom av personlig integritets skäl inte gör det så ändrar det inte faktumet. Kommer sådana här sinnes sjuka lagar till Sverige så vill man ju nästan flytta. Nu är dom ju nästan här iaf iom det nu bord lagda FRA beslutet men det kommer väll om ett år klubbas igenom och FRA börjar gå igenom all trafik för din ”säkerhet” vilket gör att om ett avancerat och bra land som Sverige kan göra det så kommer väll länder som Kina legitimera sina censureringar och mena på att andra länder gör extremare saker, vi blockerar bara sidor från att visas. Finns länder som helt enkelt inte blockerar nånting men som sen går igenom allt deras folk gör för att kolla efter ”terrorister” och liknande.

Sen kanske man ska kolla lite längre än så här. Din isp kanske tvingas lämna ut person uppgifter på privat personer som är abonnenter om sånt här börjar gå igenom mer och mer dvs. Dom kommer kanske tvingas lämna uppgifter till polisen inte för att din isp kommer att behöva göra det om FRA grejen går igenom och senare ändras så dom även ska kolla andra saker som går via kabel. Beslut som detta med isp:er kommer bara att göra det lättare för regeringen att hävda sin stånd punkt när det kommer till FRA beslutet. Förr eller senare kommer vi få finna oss i att staten och andra privata organ kommer gå igenom allt du gör dvs. Surfar du på en hemsida t.ex. Porr sida bara för att ta nått så kan dom om dom anser att det är fel skicka ett brev hem till dig eller helt enkelt börja tvinga isp:er att blockera sidor helt som ”terrorist” stämplats. Kan vara vad som helst typ irakiska nyhets sidor, Hells angels hemsida eller varför inte vissa företags sidor bara för att ta några exempel och helt plötsligt bor vi i ett moderniserat Kina men kinesiska lagar.

Enough said.. massa babbel och irrelevanta saker, skiter i princip helt i svaren oxå så "don't bother" ...

Permalänk

Önskar att folk slutade producera kommersiell musik och film så vi slapp all piratkopiering...
Överhuvudtaget alla programvara som NÅN kan kan tänkas tjäna pengar på...
Undrar hur film, musik, och våra datorer skulle se ut då.. ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

om folk inte försökte klå konsumenterna på svinsummor så kanske det också skulle komma en ändring.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Önskar att folk slutade producera kommersiell musik och film så vi slapp all piratkopiering...
Överhuvudtaget alla programvara som NÅN kan kan tänkas tjäna pengar på...
Undrar hur film, musik, och våra datorer skulle se ut då.. ?

Hur datorerna skulle se ut är rätt så självklart. Alla skulle köra fri mjukvara. Filmer skulle vara väldigt mycket mer amatörmässiga men skulle kanske ha mer "själ", samma sak med spel. Musiken skulle nog inte förändras så mycket.

Nu vet du, så nu är det upp till DIG om du vill att det här ska bli verklighet eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Hur datorerna skulle se ut är rätt så självklart. Alla skulle köra fri mjukvara. Filmer skulle vara väldigt mycket mer amatörmässiga men skulle kanske ha mer "själ", samma sak med spel. Musiken skulle nog inte förändras så mycket.

Nu vet du, så nu är det upp till DIG om du vill att det här ska bli verklighet eller inte.

Coolt!
Varför föddes inte jag i en sån värld?

I alla fall så är det inte ens chans att de ska kunna stoppa piracy.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmer
Att giriga skivbolag lägger ner kan inte ta död på kultur, faktum är att inget kan. Musik har alltit funnits så länge människan har vandrat på detta klot och musiken är en del av oss. Och man behöver faktist inte en massiv budget för att göra bra film, ta Starwreck: In The Pirkinning tex.

Har du fler exempel? Jag har hela IMDB topplistan som visar att det Hjälper med mycket pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Visst blir någon av med en inkomst men varför ska en mp3-fil som är komprimerad till 1/10 ändå kosta 10:- att ladda ner då jag och säkerligen fler här anser att 1:- är ett mer skäligt pris?

Jag vill ha en Volvo XC90 för längre sträckor och en Koenigsegg för cruising. Jag vill betala 1kr för respektive bil, jag tycker att det priset är bra.
Kan du förklara varför jag inte kan köpa dom för det? Jag fattar inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Varför, Varför, Varför.

Det är enklare att bli läkare än att skapa företag som t.ex Microsoft, Apple, IBM, GM.
Det är enklare att bli läkare än att bli artister som t.ex Elvis, Madonna, Diddy, Jackson.

KANSKE är det därför personerna bakom det tjänar mer än läkare?

KANSKE för att människorna i världen hällre vill betala för ett album än 100% i skatt så att dina superläkare kan få miljoner om året.

Eller kanske inte, vad tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowchaser
Ska man inte erbjuda en tjänst som folk vill betala för om man ska leva av det? Om folket inte vill betala för musiken (media) man gör så är det ju bara att sluta och börja jobba på ica!
Om alla förlorar så mycket pengar på att göra film och musik så varför inte sluta? Bli arkeolog eller nått. Det skulle dessutom göra slut på piratkopieringen!!

Självklart ska man erbjuda tjänster och produkter som konsumenter vill köpa. Det finns ett sju helvetes stort begär att se filmer, spela spel och lyssna på musik. Problemet är att människor inte vill betala när det finns gratis från ett annat ställe.
Det förstår jag, Det respekterar jag, Det gör jag själv. Men det är fan inte rätt på något sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
1. Jag vill för det första inte bidra till att ge en storbolagspamp mer pengar i fickan när dom använder sådana metoder som dom gör.

Dessutom så utav den vinst dessa bolag gör går hela 2% till artisten. (kan vara en mindre fel på siffran där men det rör sig i trakterna), resten går till bolaget och deras chefer. Sure dom gör en jekla massa jobb som promotions o tryckning etc.. MEN dom ska fan inte ta 98% av vinsten för det.. det är artisten som ska ha betalt inte bolaget.

Jag vet inte om det är 2% men skit samma.
OM det nu är så lågt så KANSKE det finns en anledningen till det?
Om det inte finns någon anledning till det (anledning = kostnader) så vill jag veta varför ett flertal artister Inte går samman och fixar en studio och eget skivbolag och sedan behåller så många procent som du tycker är bra. Svara på det är du snäll.

-

Jag laddar själv ner massa saker, senaste gången jag betalade för musik kommer jag inte ens ihåg. Varför bio när HD-DVD och Blu-Ray rip finns? Köpa spel? Snarare ladda ner och lira genom Hamachi.

Men jag är inte så korkad att jag försvarar det. Jag tycker att detta är en dålig nyhet. Men jag förstår att den kommer. Jag ska ladda ner extra mycket och hoppas att jag kan göra det länge till. Jag ber er att vara tysta och sluta försvara det. Ni vet att det är olagligt och fel, var glada att ni kan göra det i dagsläget iaf.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Artiserna har ju inte förlorat någonting fyskiskt. Så det är inte stöld (enligt mig) Men utebliven inkomst är det.

Inte nödvändigtvist. Finns säkert många som tanker ner en film som de aldrig skulle kunna tänka sig att betala för att se på bio/dvd.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

IMDB topplistan? Vad menar du.. kan du förklara vad mycket pengar har med den att göra?

Du jämför en Koenigsegg med en CD skiva... ? Lyckat

Flera personer har sagt det gång på gång i denna tråden att det handlar inte vad som är rätt och fel! Folk vet att det är olagligt.. och?

Om du tycker att 2% är en skälig summa åt den som verkligen driver in pengar så grattis!
Det finns mängder av artister som har sin egen studio. Att bilda ett eget skivbolag är däremot inte lika lätt, återigen.. pengar!

Vara tysta? Du verkar rätt korkad ändå.. det är trots allt ett forum, på ett forum ska man inte vara tyst!
Om du tror att folk kommer sluta försvara nedladdning av vad dom nu laddar hem så lycka till, det kommer ju inte att hända och det får inte hända heller! Om ingen hade sagt någonting hade det ju varit som att alla hade accepterat vad som händer omkring oss och det vill vi ju knappast!

Och vadå dubbelmoral?
"jo jag vet att det är fel och olagligt men jag kommer fortsätta ändå", hallå eller? Håll dig till en sida och var tyst sen istället för att gnälla om att du gör fel men du skiter i det.

som sagt.. det handlade inte om vad som var rätt och fel.. läs om hela tråden igen och börja om.
Dock så är det rätt att företag som ägnar sig åt ocker att dom går miste om inkomst.. hah!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Jag vet inte om det är 2% men skit samma.
OM det nu är så lågt så KANSKE det finns en anledningen till det?
Om det inte finns någon anledning till det (anledning = kostnader) så vill jag veta varför ett flertal artister Inte går samman och fixar en studio och eget skivbolag och sedan behåller så många procent som du tycker är bra. Svara på det är du snäll.

Kostnader för att göra en skiva är inte stor. Och som det sas innan, dom lägger på 500% på en skiva när dom säljer den.. låter rimligt? nej inte enligt mig.

Och det med att artister går samman och skapar egna studios etc.. det är just det som sker mer och mer. Artister kan numera lägga ut sin musik själva på internet, skapa den hemma etc etc.. och bolagen märker detta. Varför tror du att dom är så desperata som dom är och använder dom metoder som dom gör?

hade tänkt att skriva lite mer men orkar inte då klockan är mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
@Fluffster, hoppas först och främst att du inte tar detta så personligt och hårt ;P Men jag tycker mig se väldigt snarlika tendenser till vilken typ av person du är när det kommer till att prata om detta ämne. Du är precis som en irl kompis till mig. Det kvittar vad för argument man kommer med och han vägrar att lyssna, det är som att prata med en vägg. Hoppas dock att du inte är lika hårdnackad och att det faktiskt går att resonera med dig, det lutar just nu åt varken eller dock

Men i alla fall.. ja jag håller med dig att piratkopiering är fel i sig, men jag gör det i alla fall. Varför gör jag då detta?

Det är väldigt enkelt.

1. Jag vill för det första inte bidra till att ge en storbolagspamp mer pengar i fickan när dom använder sådana metoder som dom gör.

Dessutom så utav den vinst dessa bolag gör går hela 2% till artisten. (kan vara en mindre fel på siffran där men det rör sig i trakterna), resten går till bolaget och deras chefer. Sure dom gör en jekla massa jobb som promotions o tryckning etc.. MEN dom ska fan inte ta 98% av vinsten för det.. det är artisten som ska ha betalt inte bolaget.

2. Jag är inte rik.. arbetslös och letar jobb men får inget jobb. Med andra ord jag kan inte betala dom summor som jag skulle behövt för att få den musik eller dem filmer eller spel/program jag använder eller tittar på. Det är helt omöjligt.

3. Det är enkelt och går snabbt.

Dock om en film skulle kostat säg kanske 10 spänn att ladda hem och kolla på i bra kvalitet så skulle jag gjort det omedelbums och inte laddat ner dom från tex PB.

Jag undrar vad folk hade gjort om man tex kunde ladda hem vista via nätet och betala 500 spänn för det.. hade jag sparat ihop cash till det och gjort det? You bet i would! Men att betala 2000 spänn när jag inte har nått jobb? no way att det nånsin kommer att hända. Jag undrar hur många downloads dom hade fått på en vecka.. en jevla massa är vad jag skulle tro.

Saken är den att dom här gubbarna som sitter där o räknar pengar i sina plånböcker tokvägrar att inse att tiderna håller på att ändras. Dom är som tjuriga gammla gubbar som sitter i sin gungstol och vägrar flytta på sig.

Lyckligtvis har vissa så smått börjat inse att dom måste ändra taktik för att överleva och det är dessa som har en chans att överleva.. dom andra kommer att försvinna eller ändra sig dom med.

läs artikel nr2 på denna sidan så får ni se vad dom använder för fula knep. http://www.piratbyran.org/

Och en sak till fluffster, jag tycker att du skall läsa på lite mer om piratpartiet för jag tror (är dock inte säker) på att du har lite fel uppfattning om dom och vad dom står för. En hel del utav det som dom säger väger rätt tungt om man bara orkar läsa på lite. Och nej det handlar inte enbart om fildelning.

Jag utövar inte tvångsrekrytering av mina åsikter. Delger min åsikt, inget annat.
Sedan om "bolagspamparna" tar 98% av vinsten skulle jag vilja se bevis på detta. Rent trams enligt mig. Om artisten för 2% är resten till chefen då?? Kom igen, plugga lite företagsekonomi. Tyvärr gnäller svensken alltid på "bolagspampar" innan han/hon själv får ett välbetalt jobb.

Sedan att PB skulle användas till lagliga syften, hur många promille? Kom igen, är inte så svårt att se att 99,9999% där är olaglig media.

Sedan är det ledsamt att du inte får jobb, lider med dig. Men det är inget ursäkt för att stjäla, tyvärr. Hoppas innerligt att du får ett jobb och kan med gott samvete betala för media du nyttjar. Bara för man inte har råd med lyxprodukter ger en inte rätt att kräva dom gratis.

När det gäller piratpartiet står min åsikt fast! Clowner som inte vill göra rätt för sig. Där är jag bestämnd och kommer inte ändra mig. Vad skulle dom mer verka för? Världsfred? Miljöräddning? Bah, enbart folk som vill snylta. Hade dom haft vettiga åsikter hade media och allmänn opinion lyft fram dom mer, nu är det bara pirater och liknande.

Nu ska jag sova. Tanka lugnt och skicka inte torpeder efter mig.

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Jag utövar inte tvångsrekrytering av mina åsikter. Delger min åsikt, inget annat.
Sedan om "bolagspamparna" tar 98% av vinsten skulle jag vilja se bevis på detta. Rent trams enligt mig. Om artisten för 2% är resten till chefen då?? Kom igen, plugga lite företagsekonomi. Tyvärr gnäller svensken alltid på "bolagspampar" innan han/hon själv får ett välbetalt jobb.

Sedan att PB skulle användas till lagliga syften, hur många promille? Kom igen, är inte så svårt att se att 99,9999% där är olaglig media.

Sedan är det ledsamt att du inte får jobb, lider med dig. Men det är inget ursäkt för att stjäla, tyvärr. Hoppas innerligt att du får ett jobb och kan med gott samvete betala för media du nyttjar. Bara för man inte har råd med lyxprodukter ger en inte rätt att kräva dom gratis.

När det gäller piratpartiet står min åsikt fast! Clowner som inte vill göra rätt för sig. Där är jag bestämnd och kommer inte ändra mig. Vad skulle dom mer verka för? Världsfred? Miljöräddning? Bah, enbart folk som vill snylta. Hade dom haft vettiga åsikter hade media och allmänn opinion lyft fram dom mer, nu är det bara pirater och liknande.

Nu ska jag sova. Tanka lugnt och skicka inte torpeder efter mig.

MVH

Har tyvärr ingen länk att erbjuda till infon om dom 2% som artisterna får. Men det är på ett ungefär vad dom får utav vinsten från en skiva. Artister tjänar inte pengar på skivor utan på konserter och merchandise som dom alltid gjort.

Ja jag kan hålla med dig att tpb inte har mycket lagligt kanske men det finns en hel del där.

Och nej givetvis ger det mig inte rätt att kräva produkter gratis.. men enligt mig så borde bolag som säljer saker tänka lite mer på dom som köper deras produkter än att enbart tänka på profit vilket är läget i dag. Se bara på USA's sjukhus/försäkringsbolag... jo jag såg michael mores film sicko och det är helt sjukt hur bolagen beter sig.. Dom tänker enbart på sin egen profit och skiter i om dom har ihjäl folk på kuppen.

Hade bolagen tänkt mer långsiktigt och mer på sina kunder och satt skäliga priser på sina produker kan jag lova att mer folk hade köpt dom och tyckt bättre om dom.

Och det är rent generellt inget fel på bolagspampar, men en hel del av dom borde skaffa sig mer etik och moral och medmänskligt tänkande. och btw.. jag har läst 3 års företagsekonomi.. iofs gick det inte så bra men men

Och piratpartiet, ja du får mer än gärna ha kvar din åsikt, jag tycker dock att du borde läsa deras partimanifest och kolla upp lite mer vad dom står för. Som sagt det är inte enbart fildelning utan en del mer, tex väldigt mycket om personlig integritet, copyright och patent frågor etc etc.

nu ska jag också sova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
IMDB topplistan? Vad menar du.. kan du förklara vad mycket pengar har med den att göra?

Du jämför en Koenigsegg med en CD skiva... ? Lyckat

Flera personer har sagt det gång på gång i denna tråden att det handlar inte vad som är rätt och fel! Folk vet att det är olagligt.. och?

Om du tycker att 2% är en skälig summa åt den som verkligen driver in pengar så grattis!
Det finns mängder av artister som har sin egen studio. Att bilda ett eget skivbolag är däremot inte lika lätt, återigen.. pengar!

Vara tysta? Du verkar rätt korkad ändå.. det är trots allt ett forum, på ett forum ska man inte vara tyst!
Om du tror att folk kommer sluta försvara nedladdning av vad dom nu laddar hem så lycka till, det kommer ju inte att hända och det får inte hända heller! Om ingen hade sagt någonting hade det ju varit som att alla hade accepterat vad som händer omkring oss och det vill vi ju knappast!

Och vadå dubbelmoral?
"jo jag vet att det är fel och olagligt men jag kommer fortsätta ändå", hallå eller? Håll dig till en sida och var tyst sen istället för att gnälla om att du gör fel men du skiter i det.

som sagt.. det handlade inte om vad som var rätt och fel.. läs om hela tråden igen och börja om.
Dock så är det rätt att företag som ägnar sig åt ocker att dom går miste om inkomst.. hah!

Jag förklarade det med IMDB, läs igen eller kom med en direkt fråga.

Folk tycker att en en CD-Skiva ska kosta ca 50kr, eftersom att den inte gör det så är det "ok" att ladda ner den. En Bil kostar inte 1 kr, därför borde det vara ok att "sno" bilar? (jag vet att det inte är samma sak)

Jag tycker inte att 2% är en skälig summa, varför hittar du på saker?

"Att bilda ett eget skivbolag är däremot inte lika lätt, återigen.. pengar! "
Precis vad jag säger, det kanske behövs pengar för att hålla igång hjulet. Det bildas knappt några nya skivbolag eftersom att marginalerna är så små, eller?

Skrev massa här om din text om dubbelmoral, men ditt citat kommer inte från mig så jag tog bort det.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Inaktiv

tycker priserna är patetiskt höga. en kasst komprimerad mp3 fil för 10 kr/styck mot en cd-skivsformat 149 kr-skiva som du får 20+ låtar i fin kvalitet är löjligt. sen så kostar det mer att ladda ned filmer o spel etc än att köpa dom i vanlig butik vilket ärprecis lika löjligt, det borde vara mycket billigare att ladda ned då det inte blir några material- och transportskostnader.
så marknaden måste helt enkelt anpassa sej till konsumenterna.
annars så är jag fullt medveten om riskerna att företag konkar, och om jag gillar ett spel (vilket inte brukar vara alltför många) så köper jag dom också. så man kan se piratnedladdningar som en "evaluation version/demo eller något, när det handlar om spel. och för att spela på internet så krävs det också en valid cd-key vilket inte keygens kan skapa.
sen så tjänar väl artisterna multum bara på att stå på scen.

Permalänk
Avstängd

men innan lagen kom att det var olagligt att tanka på nätet..

så slår jag vad om att alla ni som påstår att det är förjävligt med fildelning..

att ni tankade en hel del filmer, spel ect ect..... ni med?

men så fort det vart olagligt så vart ni helt tvärställda på att: NE USH FIL DELNING KAN MAN INTE HÅLLA PÅ MED. fy ush blä blä... alla fildelare är tjuvar!! lås in dom! och gör det nu!!!

så min fråga till alla er.. om det skulle bli olagligt att skita.. skulle ni sluta med det också då eller?

låter mer som att storebror har er EXAKT där han vill att ni ska vara!!

HAHAHA bo i eran lilla fyrkant.. jag bryr mig inte..

FFS think outside the box... u muppets!!!

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Avstängd

Om möjligheten att tanka ner t.ex Linuxdistar och speldemos via torrentar försvinner, så har jag svårt att se nödvändigheten till snabbt internet.. Dvs lika bra att sänka hastigheten på uppkopplingen hos Felia från 24MBit till 0,25MBit=Billigare för mej=Lägre intäkt för Felia..
Dock blir det problem med den dedikerade spelservern.

Kanske vore på sin plats med typ ett upprop för att trycka på lite.. Skulle nog bli en tankeställare för de stora ISP'erna om t.ex 75% av 24MBitkunderna hos Felia plötsligt vill sänka till lägsta (0,2MBit?). Skapligt tapp på inkomster då misstänker jag.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe

Jag vill ha en Volvo XC90 för längre sträckor och en Koenigsegg för cruising. Jag vill betala 1kr för respektive bil, jag tycker att det priset är bra.
Kan du förklara varför jag inte kan köpa dom för det? Jag fattar inte.

Men snacka om ologiskt och att jämföra äpplen med päron för en bil är något materiellt som du inte kan kopiera och ladda ner hur lätt som helst vad jag vet men du kanske vet nått sätt medan däremot mp3-filer är hur lätt som helst att tillhandahålla och distribuera men som inte återspeglas i priset utan skivbolagen dom rövar oss på så mycket pengar som dom bara kan och gör allt t o m olagligheter för att kontrollera sin distribution (tänk Sonys rotkit bl.a och Apples vattenstämpel på låtar nedladdade ifrån Itunes).

Du kanske skulle bli politiker som har så lätt att vrida till saker och lägga fram det som om det är en sanning du framför eller så är du bilhandlare för dom om något är fortfarande samma gamla skojare som kan lura sin egen morsa för att tjäna en slant ;).

Nä skulle man kunna kopiera bilar digitalt så då skulle värdet på dom bli mindre men bilförsäljarna skulle fortfarande göra allt för att upprätthålla värdet och som musikindustrin t o m gå till olagligheter för att ha full kontroll det är jag övertygad om.

Problemet som jag ser det idag är att musikindustrin försöker upprätthålla ett virtuellt värde som saknar förankring i verkligheten förutom i skivbolagens lilla värld där man fortfarande har full kontroll men i verkligheten håller makten över musiken att falla i konsumenternas händer och då musikindustrin inte tjänar några pengar på det så gör dom allt för att hålla oss kvar i fållan.

Lyckligtvis så kommer dom hoppas jag försvinna och artisterna kommer släppa sin musik på näter för gratis nerladdning med säg en paypal knapp där du kan donera pengar om du vill för artisterna tjänar idag iaf inga pengar på skivor utan på konserterna med undantag då för dom stora elefanterna typ Rolling Stones, Madonna, U2 mm som kommer att få anpassa sig till verkligheten eller likt dinosaurierna dö ut pga ändrade förhållanden i miljön som dom inte kunde anpassa sig till.

Permalänk
Medlem

Det allra bästa vore om skiv- och filmbolagen insåg sitt stora misstag att inte tillhandahålla sin media på nätet från första början.

Jag, och många med mig, skulle gärna pröjsa för ordentligt kodad musik, bra kvalitet på filmer om det fanns lika tillgängligt som de olagliga alternativen.

Det som slår mig i varje sån här debatt är dock detta:

Musik- och filmindustrin borde först och främst inse att de faktiskt är en industri och som varje industri så är det tillverkning och efterfrågan som gäller.
Man har inga garantier att ständigt finnas till och kunna få så mycket betalt man vill.

De stackarna på Facit, som tillverkade skrivmaskiner, skulle de ha krävt förbud mot datorer hos regeringen och EU??
Skulle Betamax och VCR ha förbjudit det billigare alternativet VHS??

Jag tror det är dags för artister att inse att nätet inte är fienden utan som en stor reklam-arena där de kan pusha sin produkt och därigenom kunna få spelningar och sälja bi-produkter, såsom t-shirts, muggar, nyckelringar och dyligt.

En låt är att likställa med en annons för att locka in folk till ett evenemang... inte en källa för inkomst att leva på resten av livet.

Välkomna till verkligheten, musiker!
Kan ni inte leva på er musik? Tråkigt, men inse att efterfrågan inte var så stor på er produkt?! Ha det som en hobby då och jobba 250 dagar om året som alla vi andra gör!

Permalänk

@Lord, mycker vettigt sagt där

Permalänk
Avstängd

Jag är inte för fildelning, tycker det är mest dumt med folk som sitter och tankar och sharar hela dagarna, tonvis med grejer som de inte ens använder eller behöver.

Men filtrering suger verkligen hårt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte ett skit om dom lägger ner Pirater Bay, jag är aldrig där i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Llord, WORD!

Permalänk

Jag kan direkt tala om att fildelning ger mycket kaka till Artister. Känner ni till www.Allears.se? Det är en hemsida för underground artister som är skapat av Daniel Breitholtz på Sony BMG, TV4. Nu kan man inte ladda ner musik på sidan utan lyssna men hur många underground artister finns inte där? Extremt många. Titta på dessa nedan, kan ta mig själv som exempel:

myspace.com
Mindemo.se

Detta fungerar klockrent. Folk lyssnar och laddar ner. Det är sådant här som gör att man blir större och folk vaknar upp och vill ha en på gigg. Detta resulterar till att folk laddar ner ens låtar och lägger ut på DC om dom tycker det är bra. Skulle jag söka på mig själv på google.se så får jag fram många olika torrentsidor där jag existerar, tackvare fildelning. Fan jag existerar till och med i olika porrtorrents:/:/. Jag ligger enligt soundclick.com som är världens största musiksida för både kända och okända på 19 plats av 3 miljoner låtar i kategorin soul/rnb tack vare fildelning. Jag låg på plats 1 för 3 veckor sedan. Varför är jag inte känd eller tv-känd? Det kan man fråga sig, kanske lägger jag inte tillräckligt mycket energi för att bli det. Kanske är det inte rätt personer som har lyssnat. Jag spelar in mycket covers, kan vara en sådan sak. Men chansen genom att bli känd via fildelning eller communitys där folk laddar ner och sedan delar ut är betydligt mycket större än att skicka in en skiva varje vecka till, till exempel Sony BmG. Det har dom sagt själva och det är därför www.allears.se kom till.

Fildelning inom musiken gynnar mer för artisten men ej för bolaget vilket är lite knepigt. Artisten mår bra av fildelning därför att om du tycker om en låt eller flera låtar som jag har gjort till exempel. Då är chansen ganska stor att du tar dig en dag av ditt liv och åker på min konsert. Om konserten var bra så kommer du garanterat igen. Det är sådant här som gör en artist stor i slutändan. Någonting händer och bolag börjar se en och eventuellt köper upp en för att många gillar den personen och bolagen ser potential i en artist. Det innebär att bolagen tjänar pengar på en, inte tjänar pengar så att allt går runt bara utan mycket mer där till. Alla vill tjäna pengar. Fildelningen står kvar dock och sprider artistens musk. Inte bara i sitt eget land utan hela världen.

Det är större chans för en artist från Sverige att bli känd i Turkiet via fildelning än att komma in på ett bolag först och sedan bli känd i Turkiet. Där är skillnaden mellan fildelning och icke fildelning. Jag vet det.

Men om vi tar kända tv-artister som Diddy, snoop, Darin i Sverige med flera så är det väldigt många som laddar ner deras nya album för att lyssna och dom diggar och sedan tar sig till konserten. Artisten tjänar mer pengar på det sättet. Problemet är återigen bolaget som förlorar på det. Angående % så stämmer det att det ligger någonstans kring 2-3% av bolagets intäckter _för artisten_ som artisten får. Skivor tjänar man inte mycket pengar på. Jag såg på en dokumentär om Metallica för några år sedan där man sa på Tv att Metallica är det bandet i världen som har fått mest kr per skiva och det låg på cirkus en krona. En skiva kostar efter totala kostnader cirkus 20-25 svenska kr efter allt jobb och distrubition, tull, återförsälaravtal med mera. Vad kostar ett album idag? 149 kr. Är detta på grund av fildelning? Knappast. Vad kostade ett album '99 när det knappt existerade fildelning? Lika mycket ungefär.

Angående film så kan det vara lite mer knepigt när folk laddar ner och inte går på bio istället. jag vet inte hur det fungerar riktigt där så jag låter det vara till er. Men en sak som jag fortfarande inte har fått svar på:

Varför får man spela in en film som går på Tv till en DVD/VHS eller liknande? Men man får inte ladda ner ett avsnitt som går på TV via till exemepl uTorrent eller DC++. Varför?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Men snacka om ologiskt och att jämföra äpplen med päron för en bil är något materiellt som du inte kan kopiera och ladda ner hur lätt som helst vad jag vet men du kanske vet nått sätt medan däremot mp3-filer är hur lätt som helst att tillhandahålla och distribuera men som inte återspeglas i priset utan skivbolagen dom rövar oss på så mycket pengar som dom bara kan och gör allt t o m olagligheter för att kontrollera sin distribution (tänk Sonys rotkit bl.a och Apples vattenstämpel på låtar nedladdade ifrån Itunes).

Du kanske skulle bli politiker som har så lätt att vrida till saker och lägga fram det som om det är en sanning du framför eller så är du bilhandlare för dom om något är fortfarande samma gamla skojare som kan lura sin egen morsa för att tjäna en slant ;).

Nä skulle man kunna kopiera bilar digitalt så då skulle värdet på dom bli mindre men bilförsäljarna skulle fortfarande göra allt för att upprätthålla värdet och som musikindustrin t o m gå till olagligheter för att ha full kontroll det är jag övertygad om.

Problemet som jag ser det idag är att musikindustrin försöker upprätthålla ett virtuellt värde som saknar förankring i verkligheten förutom i skivbolagens lilla värld där man fortfarande har full kontroll men i verkligheten håller makten över musiken att falla i konsumenternas händer och då musikindustrin inte tjänar några pengar på det så gör dom allt för att hålla oss kvar i fållan.

Lyckligtvis så kommer dom hoppas jag försvinna och artisterna kommer släppa sin musik på näter för gratis nerladdning med säg en paypal knapp där du kan donera pengar om du vill för artisterna tjänar idag iaf inga pengar på skivor utan på konserterna med undantag då för dom stora elefanterna typ Rolling Stones, Madonna, U2 mm som kommer att få anpassa sig till verkligheten eller likt dinosaurierna dö ut pga ändrade förhållanden i miljön som dom inte kunde anpassa sig till.

Så du menar att det är acceptabelt att ladda ner musik för att priset är högt? Man ska donera pengar istället om man gillar musiken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Jag tror det är dags för artister att inse att nätet inte är fienden utan som en stor reklam-arena där de kan pusha sin produkt och därigenom kunna få spelningar och sälja bi-produkter, såsom t-shirts, muggar, nyckelringar och dyligt.

Ska MS, Apple, Adobe mm göra samma sak? Jag kanske är trög, men jag fattar inte hur mjukvaruföretag ska lyckas med något liknande.

PS. Vi pratar om all fildelning, inte bara musik.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Så du menar att det är acceptabelt att ladda ner musik för att priset är högt? Man ska donera pengar istället om man gillar musiken?

Ska MS, Apple, Adobe mm göra samma sak? Jag kanske är trög, men jag fattar inte hur mjukvaruföretag ska lyckas med något liknande.

PS. Vi pratar om all fildelning, inte bara musik.

Dom får ändra sin affärsmodell ja för vi lever inte i 1900-talet utan i 2000-talet men musikindustrin lever fortfarande i det förgångna och dom lär dö ut som dom dinosaurier dom är för musik och även programvara går att distribuera direkt idag så förläggare det är inget framtidsyrke direkt utan musik som programvara går och bör distribueras ifrån källan och inte den långa vägen via förläggare-tryckeri-grossister-butiker där varje hand ska ha en del av kakan som trissar upp priset utan att det gör varan ett dugg bättre.

Gällandes mjukvara så finns ju open source som är det jag använder mig av i största möjliga mån och dom funkar lika bra som köpt mjukvara för normaljonsumenten använder iaf inte mer än 25% av finesserna i dom program som kommer från t.ex M$. Är t o m så att när M$ frågar vad användaren tycker ska läggas till i framtida versioner av deras program så finns redan dom förslag dom får inkorporerade i programmet så många använder säkert deras program pga slentrian när Open Source skulle funka lika bra eller t o m bättre för dom.

Permalänk
Medlem

För mig som älskar film och spel så är det en självklarhet att ha en SE eller vanligt kartong i hyllan.
Ger ett mycke mer värde på sakerna.
Plus att jag vill ge pengar till dom som gör bra saker.
Är inte spelet värt att köpa så är det inte värt att spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
För mig som älskar film och spel så är det en självklarhet att ha en SE eller vanligt kartong i hyllan.
Ger ett mycke mer värde på sakerna.
Plus att jag vill ge pengar till dom som gör bra saker.
Är inte spelet värt att köpa så är det inte värt att spela.

Det här är väldigt väldigt sant. Speciellt att jag vill ge pengar till dem som gör bra saker. Det som kan vara svårt att motstå att ladda ned illegalt är väl udda saker som är svåra att få tag på annars.

På nåt konstigt sätt har jag råd fast jag är "fattig" student.